De grootste filmsite van Nederland?

Welke Nederlandse website over film trekt de meeste bezoekers?

Gisteren werd een persbericht de wereld ingestuurd met daarin onder andere het volgende:

FilmFocus.nl is de meest bezochte filmsite van Nederland. Dat wijst een online bereiksonderzoek uit, gehouden door Multiscope Visiscan over de maand november 2004. Met 430.000 unieke bezoekers verslaat FilmFocus het gesubsidieerde Cinema.nl met 60.000 bezoekers. De internetsite van de Pathé bioscopen eindigde op de derde plaats.


Wat blijkt: het bedrijf Multiscope, dat zich bezighoudt met online marktonderzoek, heeft met haar Visiscan-systeem in de maand November onderzoek gedaan naar bezoekersaantallen van Nederlandse filmwebsites. Hiermee zijn ze tot een top 10 gekomen die er als volgt uitziet:

www.filmfocus.nl 430.000 unieke bezoekers p/m
www.cinema.nl 370.000
www.pathe.nl 370.000
www.biosagenda.nl 310.000
www.bioscoop.nl 260.000
www.videoland.nl 260.000
www.moviecity.nl 220.000
www.belbios.nl 200.000
www.interdvd.nl 190.000
www.movie-alert.nl 170.000

Een zeer interessante lijst, zeker als je weet dat deze is samengesteld na onderzoek door een gerenommeerd bedrijf als Multiscope.

Unieke bezoekers
Al sinds de start van het internet is er verwarring over het begrip unieke bezoekers. Websites brulden over pageviews waar het eigenlijk hits waren en over unieke bezoekers waar het pageviews betrof; meestal om de eigen cijfers wat op te kunnen krikken. Unieke bezoekers wordt verder voordurend aangehaald daar waar het eigenlijk het totale aantal bezoeken betreft.

We zullen niet in details treden maar willen toch even wat feiten neerleggen.

Advertentiebureaus
In Nederland zijn er twee grote online advertentiebureaus: Adlink en Webads. Dat het nauwkeurig meten van unieke bezoekers voor deze partijen van levensbelang is moge duidelijk zijn. De meeste grote filmwebsites in Nederland zitten bij een van deze twee (FilmTotaal bij Adlink). De volgende stats die we opnoemen zijn van de ratingcard van Adlink van Oktober en van de online ratingcard van Webads. Dit zijn de door hun genoemde unieke bezoekers per maand welke gemeten wordt met professionele technologie.

Webads (online gegevens):
Filmladder 150.000 unieke bezoekers per maand
Movie-alert.nl 50.000 unieke bezoekers per maand

Adlink (Ratingcard Oktober):
FilmTotaal 190.000
Cinema.nl 83.000
Filmfocus.com 84.000

Wat opvalt is dat Filmtotaal volgens Adlink 100.000 bezoekers meer had dan Cinema.nl maar niet in de Multiscope top 10 staat. Daarbij meldt Multiscope dat Cinema.nl in november 370.000 unieke bezoekers per maand had terwijl dit volgens Adlink een maand eerder nog maar 83.000 waren. Ook interessant is het feit dat Filmladder.nl volledig in deze top-tien ontbreekt, terwijl deze site volgens WebAds 100.000 bezoekers meer had dan Movie-Alert, dat op de 10e plek staat.

De cijfers van Filmfocus blijven onduidelijk, zij hebben namelijk zowel een .nl als een .com domein, maar 346.000 lijkt ons wat teveel van het goede. Bovendien geven zij op hun eigen site 120.000 bezoekers per maand aan. (Voor meer vergelijkende cijfers is een bezoek aan Alexa.com wellicht nog interessant, deze site meet over een groot aantal sites het internet-verkeer.)

Multiscope
De door multiscope gebruikte onderzoekmethode, Visiscan, roept duidelijk vragen op.

Multiscope Visiscan is hét online bereiksonderzoek voor websites. De dataverzameling verloopt volledig geautomatiseerd via een representatief panel van 1.500 Nederlandse internetgebruikers. Dit panel is voorzien van geavanceerde logsoftware, die realtime en op continue basis registreert welke websites de panelleden bezoeken.

Bovenstaande werkwijze kan wellicht een beeld geven van hoe de markt er ongeveer uitziet, maar de daadwerkelijke unieke bezoekers meten van een site is natuurlijk het laatste wat je op deze wijze kunt meten.

Conclusie
Allereerst blijkt het begrip 'filmsite' op vele manieren uitlegbaar; we vragen ons bijvoorbeeld af wat een DVD-verhuur site als InterDVD.nl in deze lijst doet of een bioscoopexploitant als Pathé. Maar los daarvan is het natuurlijk erg opmerkelijk om te zien dat o.a. FilmTotaal en Filmladder volledig in deze lijst ontbreken.

Zoals gezegd: wij kennen niet alle exacte bezoekersaantallen van de websites genoemd door Multiscope. Maar met bovenstaande getallen vraag je je toch af waarom je duizenden euro's neer zou willen tellen voor een onderzoek dat op z'n zachtst gezegd volledig discutabel is.

De onderzoeksmethode van Multiscope lijkt geenszins in staat om überhaupt unieke bezoekers te meten laat staan op basis daarvan meetresultaten te publiceren en daar een waarde aan toe te kennen.

Het wordt hoog tijd voor een standaard op internet wat betreft het tellen van unieke bezoekers, want met dit soort onderzoeken komt de waarheid duidelijk niet naar boven.

Update
Een reactie van Multiscope, hier



NieuwsFilm

meest populair