Blu-ray

Blu-Ray Review: The Imitation Game

Prachtig drama met historische waarde.

door Bram de Groot op 05.06.2015 om 19:09 in Blu-ray

Regie: Morten Tyldum | Cast: Benedict Cumberbatch (Alan Turing), Keira Knightley (Joan Clarke), Matthew Goode (Hugh Alexander), Charles Dance (Commander Denniston), Mark Strong (Stewart Menzies), Allen Leech (John Cairncross), Rory Kinnear (Detective Robert Nock), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 8 januari 2015 | FilmTotaal recensie: The Imitation Game

Morten Tyldums The Imitation Game wist eerder dit jaar maar liefst acht Oscarnominaties in de wacht te slepen. Uiteindelijk ging alleen sciprtschrijver Graham Moore er vandoor met een felbegeerd beeldje. En dan te denken dat zijn script nog boven aan de zogenaamde Black List (niet verfilmde scripts) van 2011 stond. De film won uiteraard ook nodige andere filmprijzen en werd geprezen door vele mensenrechtenorganisaties.

Naast de uitstekende ontvangst was er ook een waanzinnig financieel succes. Wereldwijd noteerde de film met onder meer Benedict Cumberbatch en Keira Knightley, allebei in uitstekende rollen, zo'n $220 miljoen. Ook staat het biografische drama op #214 in de IMDb Top 250. Onlangs bracht Remain In Light de prachtfilm uit op Blu-Ray.

Synopsis

In de winter van 1952 werd Alan Turing door de autoriteiten opgepakt voor het toen strafbare feit homoseksualiteit, met een verschrikkelijke veroordeling tot gevolg. Wat echter bij niemand bekend was, was dat Turing enkele jaren daarvoor tijdens de oorlog in het diepste geheim leiding gaf aan een groep van knappe koppen. Hun opdracht was het kraken van de Enigma code die de Duitsers voor al hun communicatie gebruikten. De machine die Turing uitvond was niet alleen essentieel voor de beëindiging van de oorlog, ook was dit het prototype voor onze hedendaagse computer.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Imitation Game heerlijk "fresh" met 89 procent. De IMDb noteert een sterke 8,1 bij ruim 279 duizend stemmen, waarmee het op #214 staat in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het biografische drama met een dezelfde 8,1 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot alsnog 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

... Wat deze film erg interessant maakt is dat alle elementen (onderdelen van de verhaallijn) flink door elkaar zijn gehusseld. Hierdoor begrijp je niet meteen alles, maar krijg je gedurende de film steeds nieuwe stukjes informatie tot de puzzel helemaal is ingevuld. Dit geeft de film net dàt beetje extra. Daarbij is er ook nog een goede afwisseling in drama en af en toe wat luchtigheid, waardoor het geen zwaar dramatische film wordt, maar een sterk evenwichtig drama... - SuperMaki13

Box Office

Het productiebudget van The Imitation Game bedroeg zo'n $14 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $7,9 miljoen en eindigde op een uiterst fraaie $91,1 miljoen. Het drama draaide bijna een half jaar (24 weken) in de Noord-Amerikaanse bioscopen. Wereldwijd kwam de teller flink wat hoger uit, met $220,0 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op $2,6 miljoen.

Film: The Imitation Game | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 5414937043125 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Remain In Light / Paradiso Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Imitation Game zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de Britse quad-poster.

Beeld & geluid

Met een mooi strak beeld en fraaie volle, maar ook bewerkte kleuren, ziet het High Definition-beeld er prima uit. Donkere beelden zijn soms niet helemaal goed wat betreft details, maar er zijn uitgaven voorbijgekomen die hier slechter mee omgingen. De DTS-track is krachtig, vooral door de muzikale ondersteuning, en dialoog is uitstekend te volgen. Al met al een redelijk nette schijf op dit punt.

Extra's

Minder netjes is dat Remain In Light / Paradiso Home Entertainment heeft verzaakt extra's toe te voegen. Naast wat standaard extra's (making of, interviews met de crew/cast) had een featurette over de historische waarde niet misstaan. De prachtige film vertelt namelijk ook dat de Britse wiskundige, computerpionier en informaticus Alan Turing pas in 2009 postuum eerherstel kreeg. Vier jaar daarna werd zijn veroordeling wegens homoseksualiteit uit de boeken geschrapt door koningin Elizabeth II...

Prachtige biopic, met een uistekende rol van Cumberbatch

Dat The Imitation Game uiteindelijk maar één Oscar won, is te begrijpen. Er was namelijk flink wat concurrentie. Desondanks is de film minstens zo indrukwekkend en fraai als The Theory of Everything en daarom een ware aanrader. Hoofdrolspeler Benedict Cumberbatch weet - uiteraard - te overtuigen, ondanks dat menigeen hem waarschijnlijk moeilijk los kan koppelen van zijn rol in de voortreffelijke BBC-serie Sherlock. Voor regisseur Tyldum betekende de biopic een doorbraak. Hij werkt nu aan de film Passengers, met onder meer Chris Pratt en Jennifer Lawrence.

Deze Blu-Ray uitgave laat een prima beeld en geluid zien, maar biedt naast de hoofdfilm geen extra's. Bij sommige films is dit niet zo'n gemis, maar in het geval van The Imitation Game is het wel erg jammer. Hieronder de uitzending "Alan TURING: World War II's Greatest Mistreated HERO & Genius" van msnbc: