De ergernis [column]

[header]Eén van de meest voorkomende ergernissen van TV-kijkers, en dan met name van filmliefhebbers, is het onderbreken van een speelfilm voor reclameboodschappen over niet lekkend maandverband.[/header]

Een dergelijke situatie zal menige televisiekijker helaas maar al te bekend voorkomen. Eén van de meest voorkomende ergernissen van TV-kijkers – en dan met name van filmliefhebbers - is immers het onderbreken van een speelfilm voor reclameboodschappen. Of erger nog - voor reclame plus een bejaardenprogramma als Hart van Nederland èn nog eens reclame. De o zo zorgvuldig opgebouwde spanningsboog wordt elk half uur grofweg doorbroken voor vernieuwd en niet lekkend maandverband, opgeleukte vaatdoekjes of een niet te missen nieuwsbericht over de langste taart van Nederland.

Welk recht denken deze commerciële TV-boeren wel te hebben om de artistieke integriteit van de film die ze uitzenden zomaar aan te kunnen tasten? Om het zorgvuldig opgebouwde verhaal, waarin de verschillende elementen optimaal zijn gerangschikt zomaar patsboem te onderbreken voor dergelijke banaliteiten? Om het filmplezier van miljoenen mensen gelijktijdig te vergallen voor zaken waar zij totaal niet op zitten te wachten?

Nou, alle recht! Commerciële stations hebben maar één doel in het leven en dat is geld verdienen. En dat geld verdienen ze zoals bekend met het uitzenden van reclameboodscahppen. Die reclames worden geplaatst rondom programma’s die veel kijkers trekken, zoals kaskrakers: films die wij allemaal zo graag willen zien. En die kaskrakers krijgen we helemaal gratis van de RTLs en SBS-en van deze wereld. Helemaal voor noppes, nix, nada. Om dit mogelijk te maken, dus in ruil daarvoor vallen ze ons dan even lastig met datgene wat hen goed dunkt. En waarom niet? We zijn toch niet verplicht te kijken. Wij hebben niet betaald om die film zonder reclame of onderbrekingen te zien. Het is hun geld, niet het onze.

Zeiken op reclame-onderbrekingen bij commerciële omroepen is als het gezeik van een gierige schraperd of erger nog van een verwend kind wat een gegeven paard in de bek kijkt. Wil je geen reclame tussendoor: kijk dan naar de publieke omroep, daar heb je immers wel voor betaald. Trek je portemonee en neem een abonnement op Canal+, huur een DVD, of nog beter: ga naar de bioscoop waar een film echt tot zijn recht komt. Maar zeik niet als je iets gratis aangeboden krijgt.



NieuwsFilm

meest populair