Blu-Ray Review: Jupiter Ascending

Mooie Blu-Ray uitgave van The Wachowskis nieuwste sci-fi film.

Regie: Andy Wachowski, Lana Wachowski | Cast: Mila Kunis (Jupiter Jones), Channing Tatum (Caine Wise), Sean Bean (Stinger Apini), Eddie Redmayne (Balem Abrasax), Douglas Booth (Titus Abrasax), Tuppence Middleton (Kalique Abrasax) e.a. | Speelduur: 127 minuten | Bioscooprelease: 6 februari 2015 | FilmTotaal recensie: Jupiter Ascending

Het zit de Wachowski's niet bepaald mee. Na het enorme succes van The Matrix (1999) weet het duo niet meer te overtuigen. Het enige lichtpuntje was het goed ontvangen Cloud Atlas (2012), maar deze sci-fi film wist financieel gezien onvoldoende indruk te maken. De ogen waren daarna gelijk gericht op hun volgende sci-fi project Jupiter Ascending, met grote namen als Channing Tatum en Mila Kunis. Opnieuw werd pijnlijk duidelijk hoe weinig de Wachowski's nog weten te brengen.

Warner Bros. vertrouwde het regieduo maar liefst $176 miljoen toe. Na een te magere oogst aan de wereldwijde bioscoopkassa's lijkt de studio een verlies te hebben geleden van zo'n $88 miljoen. Mogelijk weet de thuisversie hierin iets te veranderen; de (3D) Blu-Ray uitgave ligt sinds kort in het schap.

Synopsis

Jupiter Jones werd geboren onder een sterrenhemel, voorbestemd om grote dingen te doen. Maar erg groots is haar leven niet, nu ze is opgegroeid. Jupiter maakt toiletten schoon en heeft verder vooral veel pech. Dit verandert wanneer Caine, een genetisch gemanipuleerde oud-militair en jager, naar Aarde komt om haar op te sporen. Jupiter ontdekt eindelijk haar lot: haar genen maken haar erfgename van een bijzondere erfenis die van invloed kan zijn op de totale kosmos.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Jupiter Ascending flink "rotten" met 25 procent. De IMDb noteert een magere 5,5 bij ruim 87 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi met een 5,2 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot 2 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Jupiter Ascending is - mits je met zeer lage verwachtingen aan de film begint - een hoogstens vermakelijke actiefilm. Het cheesy gehalte dat de film uiteindelijk heeft is misschien wel het meest verfrissende in de tijd waarin de grote actieblockbusters een serieus en duister kantje moet hebben. - Glennekeeeee

Box Office

Het productiebudget van Jupiter Ascending bedroeg zo'n $176 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $18,4 miljoen en eindigde op een zwakke $47,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller hoger uit, maar de $181,9 miljoen is nog veel te mager om financieel succesvol te zijn. De opbrengst in Nederland stokte op bijna $1,1 miljoen.

Film: Jupiter Ascending | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD Master Audio 5.1 | Dolby Atmos 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Jupiter Jones: Destiny Is Within Us | Caine Wise: Interplanetary Warrior | The Wachowski's: Minds Over Matter | Worlds Within Worlds Within Worlds | Jupiter Ascending: Genetically Spliced | Bullet Time Evolved | From Earth to Jupiter (And Everywhere in Between) | EAN: 5051888169537 | Ook verkrijgbaar op: 3D Blu-Ray | Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Jupiter Ascending zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daarin een code op de digital UV versie te downloaden naar devices naar keuze. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een van de eerste filmposters.

Beeld & geluid

Met mooie scherpe en kleurrijke beelden is het een genot om naar deze High Definition schijf te kijken. Ook is het beeld vrij van enige grain. Uiteraard zitten er de nodige donkere scènes in de film. Deze pakken overwegend goed uit, met een prima detailweergave. Al zijn er bepaalde donkere scènes waarin het zwart toch teveel details opslokken. De geluidstrack vult het beeld uitstekend aan. Naast een DTS-HD 5.1 track bevat de schijf ook een Dolby Atmos-track, uiteraard speciaal voor de mensen die hierop zijn afgestemd. Puike schijf!

Extra's

De Blu-Ray uitgave van Jupiter Ascending heeft een mooi aantal extra's meegekregen, aangezien er maar liefst zeven middellange featurettes te bekijken zijn. Ze hebben allemaal hun eigen insteek, met onder meer het verhaal (Jupiter Jones: Destiny is Within us), het personage van Channing Tatum (Caine Wise: Interplanetary Warrior), de regisseurs (The Wachowskis: Minds Over Matter), de sets en de kostuums (Worlds Within Worlds Within Worlds ), de buitenaardse (CG) figuren (Jupiter Ascending: Genetically Spliced) en de stunts (Bullet Time Evolved).

De Wachowski's moeten toch beter kunnen? Deze Blu-Ray is verder een prima uitgave

Het is moeilijk voor te stellen dat de Wachowski's geen nieuwe topper wisten op te leveren sinds The Matrix. Met de (box office) flop Jupiter Ascending lijkt het tweetal voorlopig even uitgespeeld. Wel verscheen onlangs het gemengd ontvangen Sense8 op Netflix. Naar verluidt houden de Wachowski's een "sabbatical".

Deze Blu-Ray uitgave is erg netjes. Beeld en geluid zijn over het algemeen erg sterk en er zijn een leuk aantal extra's toegevoegd die inzoomen op uiteenlopende onderwerpen. Hieronder de VFX breakdown van Jupiter Ascending, door Method Studios: