Blu-Ray Review: Kingsman: The Secret Service

Matthew Vaughns volgende topper; rijke Blu-Ray uitgave.

Regie: Matthew Vaughn | Cast: Taron Egerton (Gary Unwin), Colin Firth (Harry Hart), Samuel L. Jackson (Valentine), Mark Strong (Merlin), Mark Hamill (James Arnold), Sofia Boutella (Gazelle), Michael Caine (Arthur), Sophie Cookson (Roxy), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Bioscooprelease: 12 februari 2015 | FilmTotaal recensie: Kingsman: The Secret Service

Filmmaker Matthew Vaughn weet de successen aan elkaar te rijgen. Na een "slow start" met zijn debuutfilm Layer Cake (2004) ging het snel met de Brit die ooit aftrapte als producent van titels als Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch. In 2007 verscheen van Vaughn de boekverfilming Stardust en vervolgens maakte hij indruk met de Mark Millar comic-verfilming Kick-Ass en de X-Men prequel X-Men: First Class. Dit jaar leverde hij opnieuw een verfilming af van een product van Mark Millar: Kingsman: The Secret Service.

Zoals bekend werd de actiekomedie een groot succes. Naast het uitstekende onthaal werd Kingsman ook een kaskraker. Wereldwijd noteerde de film met onder meer de redelijk onbekende Taron Egerton en grote namen als Colin Firth, Samuel L. Jackson, Michael Caine en Mark Strong een fraaie $403,8 miljoen. Zelfs meer dan X-Men: First Class. Onlangs verscheen er een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Een uiterst geheime organisatie rekruteert Eggsy, een veelbelovende straatjongen, voor een ultra-competitief spionnentrainingsprogramma. Precies op dat moment ontstaat er een onheilspellende dreiging in de vorm van de gestoorde hightech genie Valentine.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Kingsman: The Secret Service lekker "fresh" met 74 procent. De IMDb noteert een puike 7,9 bij ruim 235 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiekomedie met een 7,7 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Kingsman is geen exacte kopie van James Bond, Austin Powers of Kick-Ass. Het is een mix van dat alles... ...Het is een luchtige film met veel geweld die mij gedurende 2 uur ieder moment heeft weten te vermaken en waarmee ik me zeker niet verveeld heb. Als je zin hebt in een vermakelijke actiefilm zou ik zeggen, ga deze film zeker zien! - Jaime91

Box Office

Het productiebudget van Kingsman: The Secret Service bedroeg zo'n $81 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een redelijke $36,2 miljoen en eindigde op een nette $128,3 miljoen. Wereldwijd kwam de teller flink hoger uit: $403,8 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een prima $2,7 miljoen.

Film: Kingsman: The Secret Service | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Kingsman: The Secret Service onthuld | Audiocommentaar van Matthew Vaughn | Galerijen | Trailer | EAN: 8712626078128 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Kingsman: The Secret Service zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de cover is gekozen voor een redelijk unieke vormgeving, met daarop vijf belangrijke personages. Opvallend genoeg prijkt niet de naam van Taron Egerton op de voorkant van de hoes.

Beeld & geluid

Visueel laat deze Blu-Ray uitgave een prima High Definition-beeld zien. De scherpte is als verwacht goed en de kleuren passen uitstekend bij de film: realistisch, maar kleurrijk. Van filmgrain is nagenoeg geen sprake. De DTS-HD 7.1 onderscheidt zich op verschillende manier. Enerzijds zijn er volop surround effects hoorbaar via de verschillende surround speakers, anderzijds is de fraaie soundtrack flink aanwezig met een vermakelijke tune die regelmatig terugkeert. Top schijf.

Extra's

20th Century Fox Home Entertainment heeft een mooi aantal extra's toegevoegd. Onder het kopje Kingsman: The Secret Service onthuld zijn zes featurettes van in totaal 1,5 uur toegevoegd, die naast beelden van achter de schermen ook een blik geven op de gebruikte wapens en andere attributen. Ook wordt er op de verschillende personages gekeken. Erg aardig is Culture Clash: De stripoorsprong van de Secret Service, waarin wordt gekeken naar het bronmateriaal van Mark Millar. Ook zijn er galerijen te bekijken met vele foto's. Leuk dan je zou denken.

Heerlijke actiekomedie, met uitstekende rollen! Prima Blu-Ray uitgave

Matthew Vaughn verrast opnieuw en Kingsman is een frisse actiekomedie tussen de vele meer standaard titels uit Hollywood. Nieuwkomer Taron Egerton weet zich prima staande te houden tussen de grote namen. Ook daadkrachtige Colin Firth en de slissende Samuel L. Jackson zijn in de film erg vermakelijk. Op naar het reeds aangekondigde tweede deel! Mogelijk opnieuw geregisseerd door Vaughn.

Deze Blu-Ray uitgave is uitstekend, met prima beeld en geluid. Dit wordt aangevuld met een mooi aantal, uiteenlopende extra's. Hieronder een vermakelijke 'Breakdown' van de stevige 'Church Fight'-scène, met dank aan Joblo: