Blu-Ray Review: Home (Party Edition)

De redelijk succesvolle "kleine" Dreamworks animatiefilm.

Regie: Tim Johnson | Cast: Jim Parsons (Oh), Rihanna (Tip), Steve Martin (Captain Smek), Jennifer Lopez (Lucy), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Bioscooprelease: 1 april 2015 | FilmTotaal recensie: Home

DreamWorks Animation lijkt in redelijk zwaar weer te verkeren. Niet alleen onderging de animatiestudio dit jaar een flinke reorganisatie, ook werd er flink geschoven in de releasekalender. Opvallend genoeg wist Home, één van de kleinere titels en een titel waar DreamWorks niet zo heel veel vertrouwen in leek te hebben, te scoren aan de wereldwijde bioscoopkassa's.

Ondanks dat de animatiefilm aanvankelijk gepland stond om direct op Dvd/Blu-Ray te verschijnen, leverde de overigens nog $135 miljoen kostende ingelaste bioscooprelease wereldwijd een kleine $400 miljoen op. De ontvangst onder de critici was wat wisselend, maar het publiek heeft zich klaarblijkelijk prima met de film kunnen vermaken. 20th Century Fox Home Entertainment bracht onlangs een "Party Edition" uit op Blu-Ray.

Synopsis

Als de aarde wordt overgenomen door de Moves, een buitenaards ras dat op een zoektocht is naar een nieuwe planeet. Worden alle mensen verplaatst naar een andere locatie. Terwijl alle mensen worden verplaats weet het vindingrijke meisje Tip erin te slagen om uit de handen te blijven van de Moves, en krijgt ze gezelschap van de verbannen Move Oh. Tijdens hun bijzondere avontuur beseffen de twee vluchtelingen dat er meer op het spel staat dan alleen de verhoudingen in het universum.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Home net niet "Fresh" met 45%. De IMDb noteert een veel betere 6,7 bij ruim 39 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de animatiefilm met een vergelijkbare 6,8 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers gaf 2,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Home bedroeg zo'n $135 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de animatiefilm een uitstekende $52,1 miljoen en eindigde uiteindelijk op een fraaie $177,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $386,7 miljoen. De opbrengst in Nederland kwam tot een redelijke $3,8 miljoen.

Blu-Ray: Home | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid:: Engels 7.1 DTS-HD MA | Nederlands 5.1 DTS | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Feesten met Oh | Korte clips | Oh's Feestje | Oh's Overige Extra's | Verwijderde scènes | Word kunstenaar! | EAN: 8712626088134 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | 1 disc Blu-Ray | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De 2D en 3D schijven van deze Blu-Ray uitgave van Home zitten vastgeklikt in een iets dikkere Blu-Ray keepcase. De uitgave heeft de titel "Party Edition" meegekregen, vooral om de boel iets op te vrolijken en mogelijk aantrekkelijker te maken voor de doelgroep. Voor de vormgeving van de cover is gebruikgemaakt van een redelijk nieuwe uiting, als zitten alle elementen van de eerdere filmposters er wel in verwerkt.

Beeld & geluid

Deze "Party Edition" herbergt zowel een 2D als 3D-schijf. De 2D-schijf laat een voortreffelijke beeld zien, met haarscherpe High Definition animaties en prachtige en rijke kleuren. Ondanks de toch iets simpelere graphics, zijn de details in de animaties prachtig. Een van de meest opvallende zaken is uiteraard het haar van het hoofdpersonage Tip. Net als in veel andere animaties is hier klaarblijkelijk veel tijd in gestopt om dit natuurlijk te laten ogen. Het geheel wordt begeleid door een vrolijke en prima 7.1 geluidstrack. Ook is er onder meer een Nederlandse en Vlaamse geluidstrack aanwezig, voor de allerkleinste onder ons.

De 3D-schijf laat - zoals dat bij animatiefilms 99/100 het geval is - een prima indruk achter. De 3D-diepte-effecten zijn duidelijk zichtbaar en zo nu en dan is er ruimte voor meer speelsere 3D-effecten. Beschik je over een 3D-set dan is deze zeker aan te raden.

Extra's

De feestelijke extra's van Home sluiten prima aan op de titel "Party Edition" van deze uitgave. Naast flink wat kinderlijke extra's, zoals muziekvideo's, is er ook wat meer interessant bonusmateriaal aan te zetten. De Korte clips laten een aantal aanvullende Home-video's zien, vergelijkbaar het de online vrijgegeven introductiefilm Almost Home. Er zijn er drie te bekijken. Ook erg aardig zijn de Word kunstenaar!-featurettes waarin je als kijker wordt meegenomen in de creatie van de personages. Naast deze extra's zijn er ook nog een flinke reeks verwijderde scènes en wat korte toevoegingen.

Opnieuw niet meer dan een aardig tussendoortje van DreamWorks; prima Blu-Ray schijf.

Ondanks dat DreamWorks Animation een aantal buitengewoon aardige franchises heeft, weet de animatiestudio de laatste jaren te weinig originele titels te lanceren. Home is voor de doelgroep misschien nog best aardig, maar opnieuw is het geen topper. Met Kung Fu Panda en How To Train Your Dragon achter hun naam mogen we wel meer verwachten van de vooralsnog grootste concurrent van Pixar Animation en Walt Disney. De eerstvolgende titel wordt Kung Fu Panda 3, gevolgd door Trolls.

Deze Blu-Ray uitgave van Home sluit uitstekend aan op de hoofdfilm. Naast veel leuke en speelse extra's is er ook wat diepgaandere bonusmateriaal aanwezig voor de oudere liefhebber. Het beeld en geluid van zowel de 2D als 3D zijn uitstekend. Hieronder nogmaals de korte Almost Home-introductiefilm: