Blu-Ray Review: Fast & Furious 7

Waar zijn de extra's over de gevolgen van het overlijden van Paul Walker?

Regie: James Wan | Cast: Vin Diesel (Dominic Toretto), Paul Walker (Brian O'Conner), Michelle Rodriguez (Letty Ortiz), Jordana Brewster (Mia Toretto), Jason Statham (Deckard Shaw), e.a. | Speelduur: 137/140 minuten | Bioscooprelease: 2 april 2015 | FilmTotaal recensie: Furious 7

Regisseur Justin Lin hield het na vier Fast & Furious-delen voor gezien en liet de regie van het zevende deel over aan James Wan. Met een budget van maar liefst $190 miljoen en nog meer (terugkerende) sterren startten de opnames voor Fast & Furious 7 in september 2013. Met het succes van vooral het vijfde en zesde deel nog redelijk vers in het geheugen kon het niet fout gaan. Na een paar maanden filmen sloeg het noodlot toe. Hoofdrolspeler Paul Walker (en zijn vriend Roger Rodas) crashte met een Porsche Carrera GT met een vermoedelijke snelheid van zo'n 140 km per uur. De hoofdrolspeler was op slag dood.

Walkers dood kwam niet alleen hard aan bij de fans, ook de cast - met Vin Diesel voorop - was duidelijk van slag. Furious 7 werd logischerwijs uitgesteld en uiteindelijk afgerond met medewerking van de broers van Walker, archiefopnames en visuele effecten. Financieel gezien was Walkers dood hoogstwaarschijnlijk een enorm impuls, aangezien er wereldwijd meer dan $1,5 miljard werd opgehaald. Daarmee was Furious 7 korte tijd de op twee na beste verdienende film ooit. Onlangs verscheen een nette Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Dominic Toretto, Brian O'Connor en de rest worden opgejaagd door een koelbloedige huurmoordenaar met een Black Ops verleden die wraak wil nemen voor zijn broer. Hun enige hoop op overleven is om achter het stuur te kruipen en een ingenieus prototype van een opsporingsapparaat in handen te krijgen. Het team staat tegenover hun grootste bedreiging tot nu toe in vreemde verre plaatsen zo als Abu Dhabi en de bekende straten van Los Angeles. Om zichzelf te beschermen, moeten ze weer samenkomen als één team, als familie.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Fast & Furious 7 heerlijk "fresh" met 81 procent. De IMDb noteert een nette 7,4 bij 208 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een 7,2 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven kwam tot drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Fast & Furious 7 is gewoon weer een heerlijke blockbuster met genoeg emotioneel gewicht en een subtiel, prachtig en bovenal waardig afscheid van Paul Walker! - JamesBond

Box Office

Het productiebudget van Fast & Furious 7 bedroeg zo'n $190 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de actiefilm een waanzinnige $147,2 miljoen en eindigde op een sterke $351,0 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een onvoorstelbare $1.511,7 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een krachtige 9,3 miljoen in dollars.

Film: Fast & Furious 7 | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans | Extra's: Back to the starting line | Deleted scenes | Flying cars | Inside the fight | Making of the fast ride | Race wars | See you again music video | Snatch and grab | Talking fast | The cars of furious | Tower jumps | EAN: 5053083051846 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Fast & Furious 7 zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Middels een meegeleverde code is er een Digital HD Ultraviolet-versie te verkrijgen. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een redelijke unieke insteek, al is de eerste banner er duidelijk in verwerkt.

Beeld & geluid

Universal Pictures trakteert de liefhebber op een High Definition-uitgave van de bovenste plank. De zevende Fast & Furious laat een haarscherp beeld zien en de kleuren zijn daadwerkelijk fantastisch. Dit valt vooral op doordat de hoofdfilm zich afspeelt op zeer verschillende locaties, zowel in het daglicht als in het donker. De kleuren blijven ook in de laatste situatie goed overeind en details gaan niet verloren. De DTS-HD 7.1 surround geluidstrack blinkt uit via de nodige surround effecten die via surround speakers de huiskamer in snellen. Uiteraard is er veel ruimte voor stevige muzikale ondersteuning en is de dialoog prima te volgen.

Extra's

Er is zo'n 90 minuten aan bonusmateriaal te bekijken, bestaande uit vijf korte docu's/featurettes, een viertal verwijderde scènes en de videoclip 'See You Again' van Wiz Khalifa. De belangrijkste extra lijkt Talking Fast te zijn. In ruim een half uur geeft regisseur Wan en enkele castleden een draai aan standaard 'audiocommentaar'. Erg goed gedaan. De vier overige featurettes zijn flink korter en zoomen in op de uitdagingen bij het maken van een zevende deel in een succesvolle reeks en - uiteraard - de auto's en enkele indrukwekkende scènes. Inside the Fight laat meerdere fysieke gevechten zien en vooral hoe deze tot stand zijn gekomen. Allemaal erg aardig, maar een extra rond Paul Walker en de gevolgen van zijn overlijden voor de productie wordt zeker gemist.

Razendsnel en uiteindelijk memorabel FF-deel op een nette Blu-Ray uitgave

Ondanks dat Furious 7 een aantal zeer strakke en knap gemaakte actiescènes laat zien, is het zeker niet het sterkste deel uit de reeks. Het overlijden van Paul Walker maakte de film voor velen een 'must see' en dat zorgde uiteindelijk voor een niet te voorspellen totaalopbrengst. Naast dat Walker een waardig afscheid kreeg, was het in aanloop naar de release soms bijzonder aandoenlijk om te zien hoe de veelal zeer coole Vin Diesel zijn emoties deelde in interviews, maar ook rechtstreeks met de fans. Universal Pictures en de cast kozen ervoor om de franchise niet stil te leggen: Fast & Furious 8 racet op 13 april 2017 de bioscoopzalen in.

Deze Blu-Ray uitgave heeft uiteraard een prima beeld en geluid. Tevens zijn er de nodige extra's te bekijken en dat maakt deze schijf tot één van de betere van het jaar. Hieronder een kort item van CNN over Paul Walker, zijn overlijden en de gevolgen voor de film. Daarna een uitgebreid interview van TODAY met de cast: