Blu-Ray Review: Shaun the Sheep

Heerlijke animatiefilm op een knappe Blu-Ray uitgave.

Regie: Mark Burton | Richard Starzak | Cast: Justin Fletcher (Shaun/Timmy), John Sparks (Bitzer / boer), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Bioscooprelease: 25 maart 2015 | FilmTotaal recensie: Shaun the Sheep Movie

Een paar jaar geleden wist de Britse animatiestudio Aardman Animations opnieuw te verrassen met de stop-motion animatiefilm The Pirates! Band of Misfit. Het was hun eerste klei-langspeelfilms sinds Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit uit 2006. De studio pakte gelijk door en greep terug op het eerdere succes door Shaun the Sheep, een personage uit de Wallace & Gromit-franchise, de hoofdrol te geven.

Financieel gezien werd Shaun the Sheep Movie, die sinds 2007 werd voorafgegaan door een flinke reeks Shaun the Sheep-animatiefilmpjes, geen enorm succes. Daarentegen was het onthaal onder de critici waanzinnig. Van de 116 recensies die Rotten Tomatoes verzamelde was er slechts één "Rotten". Onlangs bracht Lumière de Blu-Ray uitgave uit.

Synopsis

Shaun het schaap is het monotone leventje op de boerderij zat en besluit zijn boer af te leiden. Door deze kwade streek belandt zijn eigenaar in de grote stad. De boer krijgt daar per ongeluk een klap op zijn hoofd en weet niet meer dat Shaun zijn schaap is. Tijd voor Shaun, Bitzer en de rest van de kudde om naar de stad te trekken en hun eigenaar te redden.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Shaun the Sheep Movie bijna compleet "fresh" met 99 procent. De IMDb noteert een mindere 7,4 bij twaalfduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de animatiefilm met een 7,6 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Vooral de eerste helft zit echt vol met grappen en verwijzingen, zonder dat het ooit flauw word. In de tweede helft wil de film logischerwijs wat ruimte maken voor wat tragere momenten en emoties. Dat werd ook perfect gebracht. Knap hoe simpele kleipoppetjes zo hartverwarmend kunnen zijn... - Roeltje

Box Office

Het productiebudget van Shaun the Sheep Movie zal vermoedelijk beneden de $50 miljoen hebben gelegen. In het recente eerste landelijke weekend in de States verdiende de stop-motion animatiefilm een beperkte $4,0 miljoen en staat op dit moment op een brave $15,1 miljoen. Wereldwijd staat de teller uit op een redelijke, maar mogelijk toch iets te lage $74,8 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een redelijke 1,5 miljoen in dollars. Vooral in Groot-Brittannië werd een flinke omzet gedraaid: $20,3 miljoen.

Film: Shaun the Sheep Movie | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. DTS-HD 5.1 | Ondertitels: geen | Extra's: Making of Shaun de film | Met Shaun achter de schermen | Ontmoet de crew | Ontmoet de personages | EAN: 5425019009274 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Lumière

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Shaun het Schaap: De Film zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare insteekhoes. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de Amerikaanse filmposter.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van deze stop-motion klei animatiefilm is doorgaans voortreffelijk. Lumière heeft ervoor gezorgd dat deze Nederlandse uitgave een uitstekend beeld heeft met voortreffelijke kleuren en een zeer sterke scherpte. Fraai aan de uitgave is dat bepaalde afgebeelde teksten in de animatiefilm in het Nederlands worden vertoond. De DTS-HD 5.1 track laat uiteraard geen spraak horen en moet mede daarom het vooral hebben van de muzikale ondersteuning en duidelijk aanwezige geluidseffecten. De track zorgt ervoor dat dit prima wordt verdeeld over de verschillende surround speakers, waardoor de hoofdfilm niet alleen een genot is voor het oog, maar ook voor het oor.

Extra's

De schijf herbergt een aantal aardige extra's, waarbij vooral het ruim 10 minuten durende Met Shaun achter de schermen opvalt. Ondanks de beperktere speelduur wordt een prima blik gegeven op het proces dat is gevolgd om Shaun een plekje te geven op het witte doek. Erg fraaie video en eigenlijk voer voor alle stop motion-liefhebbers. Daarnaast zijn er drie veel kortere promotionele featurettes, waarvan de titels genoeg zeggen: Making of Shaun de film, Ontmoet de crew en Ontmoet de personages. En dan is er ook nog de Internationale versie van de film. Deze versie is nagenoeg identiek aan de Nederlandse versie, maar alle teksten zijn in het Engels.

Bijzondere klei-animatiefilms, vermoedelijk vooral voor fans van de franchise en het genre; op een nette Blu-Ray uitgave

Voor wie Wallace & Gromit en Shaun the Sheep niet kent zal Shaun the Sheep Movie waarschijnlijk weinig aantrekkingskracht hebben. Diegenen die het toch aandurven en uiteraard de fans van de Aardman-kleifiguurtjes zullen zich hoogstwaarschijnlijk bijzonder vermaken met deze knap gemaakte en doorgaans gevatte stop-motion animatiefilm. Online zijn voldoende van de korte Shaun the Sheep-filmpjes te vinden.

De Blu-Ray uitgave is erg netjes. Vooral het beeld van de hoofdfilm is bijzonder netjes en de extra's - vooral Met Shaun achter de schermen - zijn welkome een aanvulling. Hieronder de vermakelijke Behind the scenes-featurette: