Blu-Ray Review: Son of a Gun

Een zeer aardig misdaaddrama, dat te geruisloos naar het Dvd-schap is verhuisd.

Regie: Julius Avery | Cast: Brenton Thwaites (JR), Ewan McGregor (Brendan Lynch), Alicia Vikander (Tasha), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Bioscooprelease: 9 april 2015 | FilmTotaal recensie: Son of a Gun

Opnieuw is er een zeer redelijke film bijna geruisloos naar het dvd/blu-ray schap gegaan terwijl er veel mindere films een grootse bioscooprelease krijgen. Dit keer is het Son of a Gun van Julius Avery. De debuterend regisseur kreeg namen als Ewan McGregor, Brenton Thwaites en Alicia Vikander zover om rollen te spelen in het misdaaddrama. Onlangs bracht Dutch FilmWorks de film uit op Blu-Ray.

Synopsis

De 19-jarige JR is geen grote crimineel, maar wordt na een misstap toch naar een gevangenis voor volwassenen gestuurd. De bescherming die hij daar nodig heeft, krijgt hij van de beruchte Australische crimineel Brendan Lynch. Maar dan moet hij eenmaal vrij wel meehelpen aan de uitbraak van Lynch. De uitbraak bevalt zo goed, dat JR opgenomen wordt in de vaste crew van Lynch. Voor hij het weet is hij onderdeel van een grote goudroof die miljoenen moet opleveren. De operatie gaat echter niet zoals gepland; JR weet niet meer wie hij kan vertrouwen. Als hij dan ook nog iets krijgt met het meisje in het team, komt hij lijnrecht tegenover zijn keiharde mentor te staan.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Son of a Gun net aan "fresh" met 63 procent. De IMDb noteert een vergelijkbare 6,5 bij veertienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaaddrama met een 6,6 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Over het productiebudget of de opbrengsten wereldwijd van Son of a Gun is bijzonder weinig bekend. Wel is duidelijk dat de film in de nodige landen heeft gedraaid, maar vermoedelijk voor een beperkte tijd in beperkt aantal theaters. De omzet aan de Nederlandse bioscoopkassa stokte bij zo'n € 65.064 na gedraaid te hebben op maximaal achttien schermen.

Film: Son of a Gun | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8715664115596 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Son of a Gun zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een van de - mindere - filmposters.

Beeld & geluid

Het beeld (2.35 : 1) van deze Blu-Ray uitgave is doorgaans netjes. Vooral de scherpte is goed. Iets minder zijn de donkere scènes en de kleuren. Het lijkt erop dat de transfer niet 100 procent is geslaagd. In de donkere scènes vallen details weg en komt er meer ruis in beeld. De kleuren komen niet zo krachtig over als je zou verwachten. Het laatste kan uiteraard een keuze zijn van de regisseur. De DTS-HD geluidstrack doet verder prima zijn werk. Dialoog is prima te volgen en er is enige ruimte voor achtergrondgeluiden en surround effects tijdens de heftigere scènes.

Extra's

Dutch FilmWorks heeft het nagelaten deze nette film bonusmateriaal toe te kennen. Naast wat promotionele trailers heeft de schijf niet eens een menu. To bad. Hieronder dan maar een online featurette, met de titel 'The Story':

Prima misdaadfilm, met prima rol van Ewan McGregor; kale Blu-Ray schijf

In dit zeer redelijke misdaaddrama vertolkt niet alleen Ewan McGregor een opvallende rol, ook de rest van de minder bekende cast weet te overtuigen. Eigenlijk weer zo'n titel die meer had verdiend. Deze Blu-Ray uitgave heeft een redelijk beeld en geluid, maar bonusmateriaal ontbreekt. Hieronder een tweede online featurette, 'Stunts and Action':