Blu-Ray Review: Ronaldo

Blu-Ray Review: Ronaldo

Een kijkje in het leven van misschien wel de beste voetballer van dit moment.

Regie: Anthony Wonke | Cast: Cristiano Ronaldo, Cristiano Ronaldo, Jr., Maria Dolores dos Santos Aveiro, e.a. | Speelduur: 92 minuten | Bioscooprelease: geen

Met veel bombarie werd onlangs de documentaire Ronaldo onthuld. De blik op het leven van de Portugese stervoetballer werd geregisseerd door documentairemaker Anthony Wonke, bekend van de docu Syria: Children on the Frontline uit 2014. Achter de film zitten ook uitvoerend producenten Asif Kapadia en James Gay-Rees, bekend van hun werk aan de bekendere en betere docu's Amy en Senna.

In de bioscoop werd de documentaire - als te verwachten - geen waanzinnig succes. Ook de ontvangst viel bar tegen. De IMDb noteert nog een voldoende, maar op Rotten Tomatoes komen Ronaldo en de zijnen niet verder dan een matige 20%. Eerder deze maand verscheen Ronaldo op Blu-Ray.

Synopsis

In deze officiële en volledig geautoriseerde film heeft Ronaldo 14 maanden lang zich laten volgen door een cameraploeg, waardoor we een ongeëvenaard inzicht krijgen in het leven van de man en zijn sport. Voor de eerste keer ooit kan de wereld meekijken achter de schermen door middel van openhartige beelden van de voetballer, vader, familieman en vriend. Door middel van diepgaande gesprekken, prachtige voetbalbeelden en nooit eerder vertoonde archiefbeelden geeft de film een verbluffend inzicht in het sportieve en privé leven van drievoudig Gouden Bal winnaar Cristiano Ronaldo op het hoogtepunt van zijn carrière.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Ronaldo flink "rotten" met 20 procent. De IMDb noteert een betere 6,5 na ruim zesduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal hebben Ronaldo nog niet beoordeeld (Stem zelf). In Nederland is de documentaire niet in de bioscoop verschenen. Daardoor is er ook geen recensie verschenen op FilmTotaal.nl.

Box Office

De documentaire ging op 9 november in première in 300 bioscopen, verspreid over de wereld. Over opbrengsten is niets bekend en waarschijnlijk ging het vooral om een promotionele stunt om de verkoop van de Dvd/Blu-ray op te krikken.

[/url]
Film: Ronaldo | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Frans | Extra's: Deleted Scenes | Interview with production team | EAN: 5053083040826 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Ronaldo zit vastgeklikt in een standaard Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de standaard [url=http://www.impawards.com/intl/uk/2015/ronaldo.html]filmposter
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit is bij een documentaire als deze niet zo heel relevant. Toch is het beeld redelijk netjes. Er is enige grain toegevoegd om een filmische sfeer neer te zetten en dat bevalt goed. Uiteraard neemt de beeldkwaliteit sterk af als er archiefbeelden verschijnen. Het geluid wordt afgeleverd door een DTS-HD 5.1 track, die verder niet enorm veel indruk maakt.

Extra's

Als extra is er een korte featurette toegevoegd waarin wordt teruggekeken op de productiefase van de documentaire. Onder meer de regisseur, producent Paul Martin en uitvoerend producent James Gay-Rees komen aan het woord en vertellen over wat er zich afspeelde achter de schermen. Naast de featurette is er ook ruim 7 minuten aan verwijderde scènes te bekijken.

Toch grappig om eens een kijkje te nemen in het leven van deze voetbalgod

Uiteraard is er in de documentaire de nodige ruimte voor de voetbalkunsten van de sterspeler van Real Madrid. Daarnaast zoomt deze documentaire in op persoon Christiano Ronaldo, met veel beelden uit zijn dagelijkse leven en het verleden. Het is zeker aardig om Ronaldo even te zien in zijn privéleven, al is hij niet heel veel anders dan dat je zou verwachten. Ondanks zijn enorme ego blijkt hij heel erg op zichzelf en hecht hij veel waarde aan zijn familie en zoontje. De documentaire zelf is helaas wel wat zweverig en weinig diepgaand.

Deze Blu-Ray uitgave van Ronaldo wordt netjes afgeleverd en er zijn zelfs een paar extra's te bekijken. Beeld en geluid zijn niet van het hoogste niveau, maar dat hoeft in feite ook niet bij een dergelijke documentaire. Hieronder de "reactie" van rivaal Messi op de trailer van Ronaldo: