Blu-Ray Review: Amy

Blu-Ray Review: Amy

Knappe en aandoenlijke documentaire, inclusief prima bonusmateriaal.

Regie: Asif Kapadia | Cast: Amy Winehouse, e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 13 augustus 2015 | FilmTotaal recensie: Amy

Nu we richting het einde van het jaar gaan zie je binnenkort een lijstje verschijnen van overleden bekende mensen uit de filmwereld. Ongetwijfeld staan er een aantal beroemdheden bij die door een overdosis op een te jonge leeftijd zijn overleden. Echt gek is dat niet, aangezien de druk op de talenten ondraagbaar groot kan worden. Zangeres Amy Winehouse is een van de bekendste voorbeelden van de afgelopen jaren. Op 27-jarige leeftijd eiste de faam haar leven op...

Eerder dit jaar leek de zangeres weer even onder de levenden. Overal zag je haar (voor)naam, doordat er volop werd ingezet op de verder prima documentaire over de vijfvoudig Grammy-winnares die haar bekendheid mede te danken heeft aan de voortreffelijke albums 'Frank' en 'Back to Black'. De docu Amy van Asif Kapadia, ook bekend van het eveneens indrukwekkende Senna (2010), werd een regelrechte hit. Onlangs verscheen Amy op Blu-ray.

Synopsis

Met haar fenomenale stem en muzikale talent, behoort zij tot één van de grootste iconen van deze eeuw. Als dé superster van een generatie en een authentieke jazzartiest pur sang, schreef en zong Amy vanuit het diepst van haar hart. Ze gebruikte haar muzikale gave om haar persoonlijke problemen te uiten. De combinatie van haar rauwe eerlijkheid en haar talent resulteerde in enkele van de origineelste en meest bejubelde nummers van deze eeuw, waarvoor zij bekroond werd met zes Grammy Awards. Haar wereldwijde succes had echter ook een keerzijde en veroorzaakte een opdringerig en genadeloos mediacircus, dat in combinatie met haar roerige relaties en rock ‘n roll levensstijl zijn tol begon te eisen. Op 23 juli 2011 overleed Amy Winehouse aan alcoholvergiftiging.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Amy bijna compleet "fresh" met 96 procent. De IMDb noteert een 7,9 na ruim dertienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de muzikale documentaire met een 7,8 (Stem zelf). FT-recensent Kaj van Zoelen kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Amy bedroeg zo'n $3,4 miljoen. In totaal noteerde de documentaire zo'n $22,0 miljoen, waarvan circa $8,4 miljoen werd opgehaald in de States, $5,7 miljoen in Groot-Brittannie en $1,7 miljoen in ons kikkerlandje. Maar liefst ruim 200.000 Nederlanders bezochten de documentaire in de bioscoopzaal. Nog altijd draait de docu in een beperkt aantal zalen.

[/url]
Film: Amy | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Frans | Extra's: Audiocommentaar | Deleted Scenes | Unseen Acoustic Sessions | Interviews | EAN: 5051083098267 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Cinéart

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Amy zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een van de herkenbare [url=http://www.impawards.com/intl/uk/2015/amy_ver3.html]posters
.

Beeld & geluid

Over de beeldkwaliteit valt alleen te zeggen dat het bestaat uit een waslijst uiteenlopende archiefbeelden. Dus voor de beeldkwaliteit hoef je niet per se deze High Definition-schijf te bekijken. De DTS-HD 5.1 geluidstrack klinkt op sommige momenten netjes, maar ook het geluid is geregeld afkomstig van archiefopnames.

Extra's

Interessanter is het bonusmateriaal. Er is bijna een uur aan interviews te bekijken met de mensen uit haar leven, zoals een vriend en haar producent. Onder Unseen Acoustic Sessions zie je opnames van Winehouse als zij een aantal van haar nummers acoustisch voorschotelt. Opnieuw een bewijs van haar talent. Het meest interessant zijn de verwijderde scènes, van ruim een half uur. Je kunt onder meer kijken naar de momenten waarop ze haar bekendste hits opnam. Geweldig om te zien.

Niet alleen voor de fans een aanrader; op een zeer nette Blu-ray uitgave

Deze documentaire laat overduidelijk doorschemeren dat het leven van een superster niet per se bestaat uit glitter en glamour. De klaarblijk zeer gevoelige Winehouse kon hier niet mee omgaan en de steun die zij zocht in drank en drugs betekende uiteindelijk haar definitieve lot. Uiteraard kan niet alle schuld neergelegd worden bij geldwolven en de media, maar dat de waanzinnige zangeres Winehouse in korte tijd kapot is gemaakt, is iets dat deze docu goed weet over te brengen. Volgend jaar kunnen we de biopic Amy Winehouse verwachten, met hoogstwaarschijnlijk Noomi Rapace als Amy.

De Blu-ray uitgave biedt de fans een aantal aardige extra's. Hieronder een opname van Winehouse's laatste optreden, een maand voor haar dood, in Belgrado in 2011. Een duidelijk beeld op hoe ver de zangeres op dat moment was gezonken.