Blu-Ray Review: Mission: Impossible - Rogue Nation

Uitstekende uitgave van de nieuwe adrenalineshot in de M:I-reeks.

Regie: Christopher McQuarrie | Cast: Tom Cruise (Ethan Hunt), Simon Pegg (Benji Dunn), Rebecca Ferguson (Ilsa), Jeremy Renner (William Brandt), Ving Rhames (Luther Stickell), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Bioscooprelease: 30 juli 2015 | FilmTotaal recensie: Mission: Impossible - Rogue Nation

Na het grootse vierde deel was het voor de fans uitkijken naar deel 5 in de Mission: Impossible-reeks. Na Brad Bird was het dit keer Jack Reacher-regisseur Christopher McQuarrie die de film mocht oppakken. Uiteraard weer met Tom Cruise en namen als Simon Pegg, Ving Rhames en Jeremy Renner werd dit keer Rebecca Ferguson geïntroduceerd. Zeker geen verkeerde keuze. Mission: Impossible - Rogue Nation werd opnieuw een succes.

Eigenlijk had de adrenalineshot pas deze maand in première moeten gaan, maar Paramount koos eieren voor zijn geld door rekening te houden met de komst van Star Wars: The Force Awakens. Een goede beslissing, aangezien Rogue Nation nagenoeg gelijk scoorde aan de opbrengst en de ontvangst van Ghost Protocol uit 2011. Onlangs verscheen de prima Blu-ray uitgave.

Synopsis

Wanneer zijn elite-organisatie door de CIA op non-actief wordt gezet, moet agent Ethan Hunt samen met zijn team een race tegen de klok ondernemen om de opkomst van een nieuwe wereldwijde dreiging te voorkomen: The Syndicate, een gevaarlijk netwerk van afvallige agenten. Om deze verraders te dwarsbomen, moet Ethan zijn krachten bundelen met een ongrijpbare, niet-erkende agente.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Mission: Impossible - Rogue Nation super "fresh" met 93 procent. De IMDb noteert een toch iets mindere 7,5 na ruim 171 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een betere 7,9 (Stem zelf). FT-recensent Kaj van Zoelen kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Al bij al zou je deze film het best kunnen omschrijven als een combinatie tussen de eerste film en Ghost Protocol. Is dat slecht? Nee, het was fantastisch. De grote schurk van de film is wederom niet bijster interessant, maar was in ieder geval wel beter dan die uit Ghost Protocol. Het is natuurlijk jammer dat dit altijd wel een beetje het minpunt is aan de Mission: Impossible reeks, maar daar staat tegenover dat het plot op zich goed werkt, de chemie tussen de karakters fantastisch is en dat de actiescènes prachtig in elkaar zitten. Een grote aanrader, Mission Accomplished!... - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Mission: Impossible - Rogue Nation bedroeg zo'n $150 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het vijfde deel een nette $55,5 miljoen en eindigde op een prima $195,0 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een uitstekende $682,3 miljoen, inclusief de $136,8 miljoen uit China. De opbrengst in Nederland stokte op een nette $4,3 miljoen.

[/url]
Film: Mission: Impossible - Rogue Nation | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Audiocommentaar | Cruising Altitude | Mission: Immersible | Lighting the Fuse | Sand Theft Auto | Cruise Control | The Missions Continue | Heroes... | EAN: 5053083045944 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Mission: Impossible - Rogue Nation zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een alternatieve versie van de stijlvolle [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=22496&id=24909]filmposter
.

Beeld & geluid

Deze High Definition-uitgave met een standaard beeldverhouding van 2.39 : 1 toont weinig tot geen gebreken. De kleuren zijn strak en helder, de scherpte is in alle opzichten voortreffelijk en de donkere scènes stellen amper teleur. Ook het geluid - aangeleverd via een Dolby Atmos track - is vol en laat de surround speakers volop hun werk doen. Niet alleen middels de muzikale ondersteuning, maar ook via tal van surround effects. Een knappe HD-schijf!

Extra's

Naast het (niet ondertitelde) audiocommentaar van Tom Cruise en Christopher McQuarrie zijn er een aantal kortere featurettes te bekijken. Zo wordt er ingezoomd op het verhaal van dit vijfde deel (Lighting the Fuse), op de rol van Tom Cruise bij de franchise Cruise Control) en de personages (Heroes...). Ook wordt er gekeken naar de super spectaculaire openingsscène met Cruise meerdere malen aan en op het vliegtuig (Cruising Altitude) en enkele andere brute actiescènes. Prima reeks, afwisselende al soms iets korte featurettes.

Volgend hoogtepunt in de actierijke M: I-filmreeks; nette Blu-ray uitgave

Rogue Nation zet de lijn voort die Brad Bird heeft ingezet met Ghost Protocol. Het vijfde deel is opnieuw groots en indrukwekkend in zowel de grote actiescènes als de achtervolgingen. Tom Cruise gaat snel aan de slag met het zesde deel. Dit keer wordt er nog meer vertrouwd op de reeds betrokken cast & crew, aangezien zowel regisseur Christopher McQuarrie als actrice Rebecca Ferguson terugkeren. Mission: Impossible 6 is al aangekondigd voor 2017.

Deze Blu-Ray uitgave van Universal Pictures is uitstekend. Het beeld en geluid zijn voortreffelijk en er is ook prima bonusmateriaal toegevoegd, al is deze niet altijd even omvangrijk. Hieronder de online featurette 'Airbus - Extended Plane Scene':