Blu-Ray Review: Dope

Nette HD-uitgave voor deze frisse en vermakelijke komedie!

Regie: Rick Famuyiwa | Cast: Shameik Moore (Malcolm), Kiersey Clemons (Diggy), Tony Revolori (Jib), Blake Anderson (Will), Zoë Kravitz (Nakia), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 6 augustus 2015 | FilmTotaal recensie: Dope

Tijdens het Sundance Film Festival won de komedie Dope de 'U.S. Dramatic Special Jury Award for Excellence in Editing'. En als een film eenmaal een prijs heeft gewonnen op Sundance - of een vergelijkbaar filmfestival - dan belandt de film al snel in de schijnwerpers. Dit gebeurde ook met de film van regisseur Rick Famuyiwa, bekend van matig ontvangen titels als Our Family Wedding (2010) en Brown Sugar (2002). Terecht is de aandacht overigens zeker, aangezien het een vermakelijke en frisse komedie is geworden.

Naast de Sundance award was de ontvangst onder de critici en in een iets mindere mate onder het publiek ook uitstekend. Aangezien de film zich vooral focust op het leven in de typische Noord-Amerikaanse probleemwijken is de film niet wereldwijd gelanceerd. In de States was de film een redelijk financieel succes. Onlangs bracht Sony Pictures de film uit op een dope Blu-ray uitgave.

Synopsis

Malcom is een geniale nerd die geobsedeerd is door hiphop muziek uit de jaren ’90. Hij en zijn twee beste vrienden spelen in een punkband en worden op school gepest omwille van hun old skool stijl. Als er in een ondergrondse dansclub illegale drugs in zijn rugzak worden gestopt, wordt zijn leven erg ingewikkeld. Malcom doet er alles aan om zijn dromen waar te maken: studeren aan Harvard, een kans krijgen bij zijn droommeisje Nakia en het verzilveren van zijn fortuin aan Bitcoins.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Dope goed "fresh" met 88 procent. De IMDb noteert een lagere 7,3 na ruim 33 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de komedie met een 7,7 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven kwam tot vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De film weet het sfeertje goed neer te zetten, maar verder is het gewoon weer een beetje standaard de domme onwetende nerds komen per ongeluk aan drugs en moeten het verkopen omdat ze anders in de problemen komen. Het verhaaltje is al zovaak gedaan en ik vond deze er niet uitspringen. Het keek wel lekker weg... - SilentF0rce

Box Office

Het productiebudget van Dope bedroeg zo'n $7 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de komedie een redelijke $6,1 miljoen en eindigde op $17,5 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op $18,0 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op nog geen ton in dollars. Overigens is dit nog zeer redelijk aangezien de film buiten de States slechts beperkt te zien was in de bioscoop.

[/url]
Film: Dope | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Dope is Different | Music Featurette | | EAN: 5051888209585 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Dope zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de hoes bevindt zich ook een code voor de UV-versie. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de standaard [url=http://www.impawards.com/2015/dope_ver2.html]filmposter
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van deze schijf is doorgaans netjes. Heel bijzonder is het niet, maar de scherpte is voldoende, de kleuren zijn netjes en natuurlijk en er is een lichte laag ruis waarneembaar. Het laatste is waarschijnlijk toegevoegd om het geheel een filmische sfeer mee te geven. Het audiogedeelte herbergt naast de dialoog vooral een hele hoop muziek uit de jaren 90 en dat is voor de fan uiteraard genieten! Prima schijf.

Extra's

Het bonusmateriaal beperkt zich tot twee snelle (online) featurettes. De eerste, Dope is Different, is een soort trailer aangevuld met wat (motiverende) uitleg van de cast & crew. In het opnieuw korte Music Featurette maken we kennis met de muziek in de film, jaren 90-hiphop. Een van de producenten is Pharrell Williams en ook hij doet een woordje. En dan zijn er ook wat trailers van andere uitgaven van Sony.

Zeer vermakelijke komedie die vooral opvalt door de setting; basic bluray uitgave.

Ondanks het magere verhaaltje, weet Dope zeker te verrassen. Door de setting en gevatte grappen blijft de film boeien en is het de vraag waarom de eerdere films van Rick Famuyiwa minder werden ontvangen. Deze Blu-Ray uitgave is netjes, maar biedt naast de redelijke weergave en een net geluid geen boeiende extra's. Hieronder de online featurette '90s Hip Hop Culture':