Blu-ray recensie: 'Self/Less'

Blu-ray recensie: 'Self/Less'

Prima uitgave van een matige film.

Regie: Tarsem Singh | Cast: Ryan Reynolds (Young Damian), Ben Kingsley (Damian), Natalie Martinez (Madeline), Matthew Goode (Albright), Victor Garber (Martin) | FT-recensie: 2 sterren | Release: 16 juli | Speelduur: 117 minuten

Regisseur Tarsem Singh maakte in het jaar 2000 een veelbelovend filmdebuut met The Cell. De film werd geprezen om zijn visuele pracht en praal en dat zette hij voort met The Fall. Sindsdien heeft hij er echter moeite mee een goede invalshoek te vinden voor een nieuwe film. Afgelopen jaar ging Self/Less in première, een film met een veelbelovend uitgangspunt, maar uiteindelijk weinig indrukwekkend resultaat.

Dankzij nieuwe technologie wordt de geest van miljonair Damian (Kingsley) overgeplaatst naar een jong en gezond lichaam (Reynolds). Na een spectaculaire ingreep voelt hij zich beter dan ooit en lijkt alles goed te gaan, tot hij geconfronteerd wordt met visioenen van een ander leven. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en de waarheid te achterhalen. Een onderzoek wat hem duur komt te staan; hij raakt verstrikt in twee totaal verschillende werelden. Hoe meer hij te weten komt, hoe meer mensen hem proberen te stoppen. Lukt het Damian om tijdens deze bloedstollende vlucht de waarheid te achterhalen en zijn eigen leven te redden?

Waardering

Recensenten zijn het er duidelijk over eens: Self/Less is een weinig interessante film. Op RottenTomatoes is slechts 21% van de recensenten positief en als gemiddelde werd er een 4,6 gegeven (dus 2,5 ster). De consensus komt erop neer dat de film een potentieel interessant uitgangspunt heeft, maar er weinig mee doet en in plaats daarvan saaie actiescènes bevat. Onze eigen recensent Arjan Welles was ook weinig positief over deze nieuwe film van Singh. Hij vertelde: "zijn vijfde speelfilm had net zo goed door een ander gemaakt kunnen zijn. Het is Singh niet gelukt om zijn stempel op deze matige invuloefening te drukken." Twee sterren geeft Welles de film.

Met dat gecombineerde oordeel zijn filmrecensenten minder positief dan het reguliere publiek. Op IMDb stemden 42.086 mensen op Self/Less en gaven ze gemiddeld een 6.5. 31,2% van de mensen gaf de film een 7 en 25,4% een 6. Op onze eigen filmpagina is het gemiddelde cijfer een 5.7, na 6 stemmen.

Box Office

Tarsem Singh kreeg zo'n 26 miljoen dollar om Self/Less te maken. Dat bedrag werd niet terugverdiend. Tijdens het openingsweekend in de Verenigde Staten werd er 5,4 miljoen dollar verdiend en uiteindelijk eindigde de film op 12,2 miljoen dollar. In de rest van de wereld werd nog eens 13,3 miljoen dollar verdiend. In het oog springen Frankrijk (2,9 miljoen dollar) en Rusland (2,6 miljoen dollar). In Nederland draaide de film vier weken en werd er in totaal 353.472 euro opgehaald.

Blu-ray: Self/Less | Discs 1 | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p | Geluid:: Engels DTS-HD Masters 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8-713045-245641 | Met dank aan: eOne

Self/Less wordt geleverd in een standard Blu-ray keepcase. Voorop zien we Ryan Reynolds staan, en kleine beelden van de personages van Ben Kingsley, Natalie Martinez en Jaynee-Lynne Kinchen. Achterop de keepcase een uitgebreide synopsis en nog wat meer beelden van uit de film. Verder de gebruikelijke technische details. Maak je de hoes open, tref je enkel de schijf aan, met exact hetzelfde design als de cover van de verpakking.

Beeld & geluid

Ondanks dat de film niet zo visueel aansprekend is als eerdere producties van Tarsem Singh, is het geheel wel mooi opgenomen. De kleuren van de beelden zien er natuurlijk uit en vooral de belichting is goed. Donkere scènes kennen geen verstoring en zijn goed te zien. Ook kleuren in donkere scènes zien er goed uit. Het geheel is verder haarscherp, precies zoals we gewend zijn.

Dan het geluid, waarin dialoog altijd voorrang krijgt op andere elementen. Muziek en achtergrondgeluiden zijn wel goed te horen, maar het is duidelijk dat Singh zijn boodschap vooral middels de dialogen uit wil dragen. Verder lijkt de balans goed.

Conclusie: Goede uitgave van een wat matige film van Tarsem Singh.

De uitgave van de film is goed. De beelden zijn haarscherp en de kleuren erg natuurlijk. Het dialoog is verder altijd goed te volgen en krijgt duidelijk de voorrang op andere elementen. Maar waar de beelden en geluiden van hoog niveau zijn, missen we de extra’s. Zo had er best middels een featurette ingegaan mogen worden op het concept ‘shedding’, wat zo’n grote rol speelt in de film. Dat is jammer en had de uitgave naar een nog hoger niveau kunnen tillen.