Blu-Ray Review: De Reünie

HD-uitgave van de aangename Nederlandse thriller, gebaseerd op een boek van Simone van der Vlugt.

Regie: Menno Meyjes | Cast: Thekla Reuten (Sabine Kroese), Daan Schuurmans (Olaf van Oirschot), Marie-Mae van Zuilen (Sabine – jong), Daantje Idelenburg (Isabel Hartman), Myron Wouts (Olaf – jong), Joep van der Geest (Bart), Tobias Kersloot (Bart – jong), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Bioscooprelease: 16 juli 2015 | FilmTotaal recensie: De Reünie

Het aantal verfilmingen van Nederlandse bestsellers lijkt de afgelopen jaren toe te nemen. In 2014 regisseerde Menno Meyjes al de verfilming van Het diner van schrijver Herman Koch en afgelopen jaar kwam hij met de thriller De Reünie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Simone van der Vlugt. Belangrijke rollen gingen naar Thekla Reuten (Schone Handen), Daan Schuurmans (Het Diner) en nieuwkomer Marie-Mae van Zuilen.

Regelmatig weten de boekverfilmingen uit te groeien tot een kaskraker - denk aan de klassieker Turks fruit en een recente topper als Komt een vrouw bij de dokter. De Reünie wist het, ondanks een redelijk ontvangst, niet helemaal waar te maken aan de bioscoopkassa's. Onlangs verscheen de film op Blu-ray.

Synopsis

Na een burn-out keert de 35-jarige Sabine Kroese terug op haar werk. Al bij aanvang blijkt dat ze daar niet langer op haar plaats is. Ze heeft er geen vrienden meer en haar chef behandelt haar allesbehalve correct. Er is echter één lichtpuntje: de ontmoeting met de knappe Olaf van Oirschot, een man die ze zich herinnert van haar tienerjaren. Sneller dan ze zelf wil toegeven, begint ze iets voor hem te voelen. Gevoelens waar hij gretig op ingaat. Sabine probeert haar leven weer op te pakken, maar een aankondiging van een middelbare schoolreünie zet haar leven plotseling op zijn kop. Het rakelt een belangrijke gebeurtenis uit haar jeugd op: de verdwijning van haar hartsvriendin Isabelle. Sabine voelt zich enorm schuldig, misschien zou Isabelle nooit verdwenen zijn als Sabine met haar mee naar huis was gefietst die bewuste dag... Ze begint te wroeten in het verleden en komt steeds dichter bij het ware, angstaanjagende verhaal van Isabels verdwijning.

Waardering

Op Moviemeter heeft De Reünie een gemiddelde waardering van 2,43 sterren. De IMDb noteert een 5,4 na 140 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de vaderlandse thriller met een 6,0 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot een mooie 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van De Reünie is onbekend. Het lijkt erop dat de film een realiseringsbijdrage van circa 570.000 euro heeft ontvangen van het Nederlands Filmfonds. In het eerste weekend in de Nederlandse filmtheaters verdiende de thriller 122.263 euro en eindigde na 6 weken op een eindscore van 687.720 euro.

[/url]
Film: De Reünie | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045245689 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van De Reünie zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de enige [url=https://media.pathe.nl/nocropthumb/1600x900/gfx_content/posters/dereunie1.jpg]filmposter
. Op de achterkant staat een quote uit de FilmTotaal-recensie: "Een geslaagde Nederlandse thriller."

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van De Reünie op deze Blu-ray uitgave is zeer zeker netjes, met een redelijk tot goede scherpte, fraaie, natuurlijke kleuren en prima detailweergave tijdens de meer donkere scènes en delen in het beeld. Ook is het beeld nagenoeg vrij van onvolkomenheden, zoals ruis/grain. Helemaal niets mis mee. De DTS-HD geluidstrack is doorgaans kalm en komt meer tot leven bij de meer spannende scènes en uiteraard tijdens de muzikale ondersteuning. Heel veel indruk maakt de geluidstrack verder niet. Al met al een degelijke schijf, waarop weinig valt aan te merken.

Bonusmateriaal

Op trailers van de Nederlandse films Schone Handen, Mannenharten 2 en De Ontsnapping na heeft Dutch Filmworks geen bonusmateriaal toegevoegd over de hoofdfilm. Uiteraard een gemiste kans, aangezien de schijf hiermee wel erg kaal blijft. Er is zelfs geen hoofdmenu te raadplegen.

Heel aardige Nederlandse thriller; op een basic Blu-ray uitgave

Films als De Reünie zijn een verademing tussen de vele Nederlandse (romantische) komedies die doorgaans de meeste aandacht krijgen. Het is te hopen dat het niveau komende jaren nog iets omhoog gaat, zodat de liefhebber kan blijven genieten van de wat meer pakkende Nederlandse speelfilms. Overigens moet er ook een verfilming verschijnen van Simone van der Vlugts Het laatste offer. Veel is hier echter niet over bekend. Hieronder de trailer van dit boek: