Blu-Ray Review: Crimson Peak

Blu-Ray Review: Crimson Peak

Prachtige uitgave voor de even zo prachtige film van Guillermo del Toro.

Regie: Guillermo del Toro | Cast: Mia Wasikowska (Edith Cushing), Tom Hiddleston (Thomas Sharpe), Jessica Chastain (Lucille Sharpe), Charlie Hunnam (Dr. Alan McMichael), Jim Beaver (Carter Cushing), Burn Goman (Holly), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Bioscooprelease: 14 oktober 2015 | FilmTotaal recensie: Crimson Peak

Nadat hij afhaakte voor de regie van de Hobbit-films richtte Guillermo del Toro zich als eerste op het scif-fi spektakel Pacific Rim om vervolgens terug te keren naar het genre waar zijn roots liggen: horror, met een vleugje fantasy (of is het andersom?). Met grote namen als Mia Wasikowska, Tom Hiddleston (die Benedict Cumberbatch verving) en Jessica Chastain en Pacific Rim-held Charlie Hunnam maakte hij het spookhuis-film Crimson Peak. Het resultaat: een vooral prachtige film, met pakkende rollen en heel veel kijkgenot voor de liefhebber.

In tegenstelling tot de kwaliteit van de film werd Crimson Peak wat wisselend ontvangen. En dit is ook niet geheel raar. De film lijkt namelijk de nodige horror te beloven, maar over het algemeen gaat het niet verder dan prachtige duistere scènes met wat spannende situaties. Dit had waarschijnlijk tot gevolg dat het grote publiek de film links liet liggen in de bioscoop. Onlangs verscheen de film op Blu-ray.

Synopsis

De jonge schrijfster in spe Edith Cushing wordt verscheurd door haar liefde voor haar jeugdvriend en de verleiding van een mysterieuze buitenstaander. Ze probeert te ontsnappen aan de geesten uit haar verleden en komt terecht in een huis dat ademt, bloedt en onthoudt. Het spookachtige huis staat bovenop een berg van bloedrode klei. Ze ontdekt al snel dat het huis een mysterieus verleden heeft vol geheimen die haar achtervolgen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Crimson Peak redelijk "fresh" met 70 procent. De IMDb noteert een iets lagere 6,6 na ruim 67 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de fantasy-horrorfilm met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot de volle 5 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De geesten zien er werkelijk waar fantastisch uit. Had iedere film maar zulk een mooie manier om geesten weer te geven. Ze zijn echt prachtig. En dat is ook meteen mjn tweede motief, detail. Alles, maar dan ook echt alles is tot in de puntjes uitgewerkt. De manier van filmen, het huis, de geesten, zelfs de truukjes die ze gebruiken zijn ontzettend goed doordacht... - Tilimo

Box Office

Het productiebudget van Crimson Peak bedroeg zo'n $55 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de fantasyfilm een magere $13,1 miljoen en eindigde op een zwakke $31,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op betere, maar nog steeds teleurstellende $74,7 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 6 ton in dollars.

[/url]

Film: Crimson Peak | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Deleted Scenes | I Remember 'Crimson Peak' | A Primer on Gothic Romance | The Light and Dark of Crimson Peak | Beware of Crimson Peak | Hand Tailored Gothic | A Living Thing | Beware Of Crimson Peak | Crimson Phantoms | Audiocommentaar | EAN: 2750050270684 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Crimson Peak zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de uiteindelijke [url=http://www.impawards.com/2015/crimson_peak_ver11.html]filmposter
en niet een van de meer creatievere versies.

Beeld & geluid

Universal Pictures heeft ervoor gezorgd dat de fan zich niet hoeft te storen aan een magere Blu-ray uitgave. Met een bijna beeldvullende weergave (1.85 : 1) ziet het beeld er doorgaans goed tot zeer goed uit. Met een prima scherpte en een goede zwart-weergave en overwegend sterk detailbehoud is het een genot om naar de visueel uiterst sterke film te kijken. Het wisselende kleurgebruik om sfeer te benadrukken werkt uiteraard ook in het voordeel van de overwegend duistere film. Het geluid speelt bij de film uiteraard ook een belangrijke rol. Deze wordt aangeleverd door een DTS-HD 7.1 geluidstrack. Zoals te verwachten worden surround speakers ruimschoots benut via de nodige geluidseffecten. Heerlijk!

Bonusmateriaal

Naast een track met audiocommentaar met regisseur Del Toro, welke wat verstopt staat (namelijk op de tweede pagina met extra's), zijn er ook heel wat (kortere) featurettes te bekijken. Het geheel start echter met vijf aardige verwijderde scènes. De eerste korte docu heet I Remember 'Crimson Peak' en zoomt in op vier delen van het huis en het enorme voorbereidende werk dat hierin heeft gezeten. Prachtig, en een dikke aanrader. Net als de overige extra's overigens.

Ook deze extra's geven namelijk details van het ontwerp prijs. Zo zoomen A Primer on Gothic Romance en Hand Tailored Gothic in op de gotische sfeer en aankleding in de film en biedt The Light and Dark of Crimson Peak ruimte voor de nagebouwde wereld uit 1901. Ook A Living Thing en Beware of Crimson Peak geven een betere indruk op hoe Allerdale Hall tot stand is gekomen. Crimson Phantoms laat zien hoe de verbluffende geesten tot leven zijn gewekt, middels CGI, maar ook heel veel praktische effecten.

Een prachtfilm van Del Toro; op een uitstekende Blu-ray uitgave

Voor wie de film al heeft gezien weet dat Crimson Peak niet past tussen de horrorfilms die normaal gesproken in de bioscoop te zien zijn. En dat is maar goed ook. Del Toro kiest zijn eigen weg en levert een prachtfilm af. Een klein beetje meer spanning had niet misstaan, al zijn er waarschijnlijk genoeg mensen die ook zonder de meer standaard horror-ingrediënten volop kunnen genieten van deze prachtige productie. Del Toro lijkt het zichzelf niet heel makkelijk te hebben gemaakt voor wat betreft het regisseren van films. Voor Pacific Rim 2 is uiteindelijk een andere kopman aangesteld en hij lijkt zelf nog zoekende naar zijn volgende regieklus. Hij zou werken aan een mysterieus en bovennatuurlijk liefdesverhaal welke zich zou afspelen tijdens de Koude Oorlog.

Deze Blu-Ray uitgave is must-have voor de fan, met prima beeld en geluid en flink wat bonusmateriaal over de totstandkoming van de prachtige beelden. Hieronder een aardige video waarin Del Toro zijn mening geeft over het gebruik van visuele vs. praktische effecten: