Blu-Ray Review: The Program

Blu-Ray Review: The Program

De Lance Armstrong-"biopic" op een nette HD-schijf.

Regie: Stephen Frears | Cast: Ben Foster (Lance Armstrong), Chris O'Dowd (David Walsh), Lee Pace (Bill Stapleton), Jesse Plemons (Floyd Landis), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Bioscooprelease: 19 november 2015 | FilmTotaal recensie: The Program

Soms kan een sporter niets fout doen in het ogen van het publiek. Zeker kampioenen worden op handen gedragen. En als deze maar liefst zeven keer op rij de koningstitel wint, kan hij al helemaal niet meer stuk. En hoe zuur is het dan voor de sportwereld, de vele fans en alles en iedereen die de sporter al jarenlang heeft gesteund, om te horen dat deze sporter een keiharde leugenaar is? In 2012 was het koning van de wielersport Lance Armstrong die keihard van zoon troon viel, en dit nadat hij jaren daarvoor nog kanker had overwonnen. The Queen-regisseur Stephen Frears zette Ben Foster overtuigend in de huid van het toenmalige symbool van onoverwinnelijkheid, in de biopic The Program.

Hoe groot de naam Armstrong ooit was, zo matig wist de "biopic" te presteren. Mogelijk kwam dit door de wisselende ontvangst of doordat wielersport niet overal zoveel bekendheid geniet. Ook zou het kunnen komen doordat maar weinig mensen nog iets over de "bedrieger" willen horen, want hoeveel mensen hebben de gevallen vedette jarenlang gesteund door bijvoorbeeld een Livestrong-bandje te dragen? Ondanks de goede bedoelingen hierachter, zal ook dat initiatief nooit meer hetzelfde zijn. Overigens is The Program helemaal geen verkeerde film geworden. Het is op momenten zelfs indrukwekkend. Onlangs verscheen de Blu-ray uitgave.

Synopsis

Wanneer wielrenner Lance Armstrong - geen sterke klimmer - opeens het peloton passeert tijdens bergetappes van de Tour de France is sportjournalist David Walsh de enige die dit verdacht vindt. Zijn vragen over dopinggebruik worden door Armstrong fel bestreden. Walsh wordt verweten dat hij de aandacht wilt afleiden van Livestrong, Armstrong's fonds dat miljoenen binnenhaalde voor kankerbestrijding. Armstrong zelf genas tegen de verwachtingen in van uitgezaaide teelbalkanker voordat hij zeven keer op rij de Tour de France won – een ongeëvenaarde prestatie.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Program net niet "fresh" met 54 procent. De IMDb noteert een 6,5 na ruim vijfduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het sportdrama ook met een 6,5 (Stem zelf). FT-recensent Jan Roselaar kwam tot 2 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Dat er een reukje aan zat was wel duidelijk, maar de film geeft nu een duidelijk beeld hoe het in zijn werk is gegaan. Ik vind de prestatie van Ben Foster in deze film uitstekend, de fysieke gelijkenis met Armstrong is opvallend. Het lijkt een beetje op een documentaire, maar is het dus niet, maar wel een bijzonder leerrijke film is het geworden. IK kan hem zeer aanbevelen aan de vele wielerliefhebbers die ons landje rijk is. - Tarkus

Box Office

Het productiebudget van The Program is onbekend. Vermoedelijk vanwege het onderwerp en de toch wat magere ontvangst heeft het sportdrama beperkt in de wereldwijde bioscoopzalen gedraaid. Er werd uiteindelijk circa $2,0 miljoen opgehaald. In het Verenigd Koninkrijk kwam de film nog tot een kleine zes ton in dollars. In Nederland was de opbrengst erg matig, met nog geen 50k in dollars.

[/url]
Film: The Program | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels/Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Featurette | Becoming Lance | Interview With David Walsh | EAN: 8717418477752 | Ook verkrijgbaar op: 3D Blu-ray | Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Program zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is jammer genoeg niet gekozen voor de opvallend goede [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=24055&id=24797]teaser poster
.

Beeld & geluid

Deze Blu-ray uitgave heeft een waardig High Definition-beeld; het is scherp, de duidelijk bewerkte kleuren zijn doorgaans van goed niveau en de donkere scènes behouden prima de details. Er lijkt wel een lichte laag ruis waarneembaar, maar heel storend is dit niet. De geluidstrack is vooral gericht op de dialoog.

Bonusmateriaal

Er staan drie niet ondertitelde featurettes op de schijf. De eerste, Featurette, zoomt wat algemeen in op de film en gaat nergens diepgaand. In Becoming Lance gaat vooral over Ben Foster die de twijfelachtige eer had om Armstrong te spelen. Ook wordt er gekeken naar de uitdagingen om het wielrennen goed in beeld te brengen. Interview With David Walsh laat de journalist aan het woord, in de film gespeeld door Chris O'Dowd. Ook in deze meer diepgang en een blik op de vasthoudendheid van Walsh.

Aardige blik op Armstrongs tour richting zijn ondergang; op een redelijke Blu-ray uitgave

Hoe je ook over Armstrong denkt, deze biopic geeft een prima beeld achter de schermen tijdens de periode dat hij de successen behaalde. Stephen Frears levert een nette film af voor de liefhebber van de wielersport en zowel Ben Foster en Chris O'Dowd weet zijn rol gedegen neer te zetten. De "biopic" geeft niet op alle vragen een antwoord, maar ergens hoeft dat ook niet. De film is dan ook vooral gericht op het onderzoek van David Walsh. Deze Blu-Ray uitgave van The Program heeft een prima beeld en geluid en bevat zelfs drie twee extra's. Hieronder de featurette 'David Walsh on bringing down Lance Armstrong':