Blu-Ray Review: Black Mass

Blu-Ray Review: Black Mass

Nette HD-uitgave, met Johnny Depp als brute gangster.

Regie: Scott Cooper | Cast: Johnny Depp (James 'Whitey' Bulger), Joel Edgerton (John Connolly), Benedict Cumberbatch (Billy Bulger), Dakota Johnson (Lindsey Cyr), Kevin Bacon (Charles McGuire), Peter Sarsgaard (Brian Halloran), e.a.| Speelduur: 122 minuten | Bioscooprelease: 15 oktober 2015 | FilmTotaal recensie: Black Mass

Als het gaat om succesvolle rollen/films zit het de acteur Johnny Depp de laatste jaren niet echt mee. De ster uit recentere blockbusters als Alice in Wonderland en Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides wist namelijk weinig tot geen indruk te maken in titels als The Lone Ranger, Transcendence en Mortdecai. En toen was er opeens de bikkelharde misdaadfilm Black Mass van Crazy Heart en Out of the Furnace-regisseur Scott Cooper.

Opnieuw verstopt de acteur zich onder een enorme laag schmink, maar dit keer is het een meer realistische rol. Zijn personage James 'Whitey' Bulger is namelijk een psychopathische gangster die zich door niemand laat tegenhouden. Dit keer had hij wel een succes te pakken, en terecht ook. Onlangs verscheen Black Mass op Blu-ray schijf.

Synopsis

In 1970 overtuigt FBI agent John Connolly de Ierse gangster Jimmie "Whitey" Bulger, de broer van een staatssenator en een beruchte, zeer gewelddadige crimineel, samen te werken met de FBI om een gemeenschappelijke vijand te elimineren: de Italiaanse maffia. Door de samenwerking kan Bulger de rechtshandhaving kan ontlopen en krijgt hij steeds meer macht, waardoor hij uitgroeit tot een van de meest meedogenloze en invloedrijke gangsters in de geschiedenis van Boston.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Black Mass prima "fresh" met 75 procent. De IMDb noteert een 7,0 na ruim 98 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema kwam tot 4,5 ster naar aanleiding van haar recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Het geheel voelt meer aan als een documentaire. Zo realistisch en sterk gespeeld, dat de spanning wat ontbreekt. Wat mij betreft alsnog een verdiende 8, maar er had meer in gezeten. - Goov25

Box Office

Het productiebudget van Black Mass bedroeg zo'n $53 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de misdaadfilm een te mooie $22,6 miljoen en eindigde op een aardige $62,6 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een misschien nog iets magere $99,8 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 8 ton in dollars.

[/url]
Film: Black Mass | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Nederlands Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: Black Mass: Deepest cover, Darkest Crime | Johnny Depp: Becoming Whitey Bulger | The Manhunt for Whitey Bulger | EAN: 5051888220689 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Black Mass zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een ingezoomde variant van een van de vele [url=http://www.impawards.com/2015/black_mass_ver3.html]filmposters
.

Beeld & geluid

Het in kleur bewerkte beeld, om zo (tijds)sfeer mee te geven, is van een prima kwaliteit. Met een standaard verhouding is de scherpte zoals het hoort en is er geen tot weinig ruis waarneembaar. Ook de donkere scènes pakken opvallend netjes uit, waardoor de details worden behouden en de zwart-weergave ook mooi zwart is. De standaard DTS-HD geluidstrack met prima muzikale ondersteuning zorgt doorgaans voor een zeer nette geluidsweergave. De dialoog is goed te volgen en geluidseffecten zijn aanwezig, al beperkt.

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal bestaat uit drie docu's, waarvan The Manhunt for Whitey Bulger met lijvigst is. Deze documentaire zoomt in de daadwerkelijke jacht op de persoon James Bulger. Mocht je van de film hebben genoten en de misdaad-biopic willen vergelijken met de veronderstelde realiteit, dan is deze docu uiteraard een must. De extra's Johnny Depp: Becoming Whitey Bulger en Black Mass: Deepest cover, Darkest Crime gaan over de film zelf. De eerste zoomt in op Depp en zijn poging om James Bulger te worden. En dit lukt hem aardig. De andere is meer een algemene featurette met veel interviews.

Brute misdaadfilm met meer dan alleen een sterke Depp; op een nette Blu-ray

Uiteraard wordt er vooral gekeken naar de rol van Johnny Depp, maar de film biedt nog zoveel meer. De rollen van onder meer Joel Edgerton, Jesse Plemons en toch ook Benedict Cumberbatch zijn netjes en het geheel is voor de misdaadliefhebber top entertainment. Depp lijkt overigens niet zo heel veel van de rol hebben willen leren. Komende tijd is hij namelijk "te zien" in fantasyfilms als Alice Through the Looking Glass (2016), Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017) en The Invisible Man (2018).

Deze Blu-Ray uitgave van Black Mass is netjes, met een beeld en geluid zoals deze horen en een uitgebreide documentaire die meer laat zien over de daadwerkelijke gebeurtenissen rond het hoofdpersonage. Hieronder de online featurette 'Becoming Whitey':