Blu-Ray Review: Publieke Werken

Blu-Ray Review: Publieke Werken

Grootse Nederlandse film; op een prima HD-uitgave.

Regie: Joram Lürsen | Cast: Gijs Scholten van Aschat (Vedder), Jacob Derwig (Anijs), Rifka Lodeizen (Martha), John Leddy (Carstes), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Bioscooprelease: 10 december 2015 | FilmTotaal recensie: Publieke Werken

Eind verleden jaar leverde regisseur Joram Lürsen, bekend van de films Alles is Liefde en Alles is Familie, het drama Publieke Werken af. Met een budget van maar liefst $6 miljoen is het een van de duurste Nederlandse films ooit. Met ambitieuze sets en visuele effecten en een cast met namen als Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig wist de film echter niet op de belangrijkste fronten te overtuigen.

Ondanks een nog redelijk ontvangst (Moviemeter = 3,21) bij het publiek werden de bioscoopzalen niet platgelopen. In tegendeel zelfs. De film verscheen op een beperkt aantal van 66 schermen en wist nog geen $2 miljoen op te halen. Ter vergelijking: Rokjesdag is te zien op 127 schermen en heeft na vier weken al $2,4 miljoen opgehaald. Uiteraard is dat een compleet andere film, met een compleet andere doelgroep. Toch is het jammer dat de knappe productie niet iets beter is verkocht aan het publiek. De recente Blu-ray uitgave maakt in ieder geval duidelijk dat er veel werk in de film heeft gezeten.

Synopsis

1888. Een vioolbouwer, Vedder, moet het veld ruimen als zijn huisje, gelegen tegenover het net opgeleverde Centraal Station van Amsterdam, moet wijken voor het geplande Victoria Hotel. Zijn neef Anijs, apotheker te Hoogeveen heeft zich door ongeoorloofd medisch handelen in de nesten gewerkt en zoekt een uitweg, voor zichzelf, maar ook voor een groep arme turfstekers die hij een toekomst in Amerika belooft. Bevlogen - of is het hoogmoed? - beramen de twee een plan om het onderste uit de kan te halen. Met tragische gevolgen.

Waardering

Op Moviemeter krijgt Publieke Werken een redelijke 3,21/5. De IMDb noteert een 6,7 na ruim 400 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het historische drama met een 6,3 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Hulde mag wat mij betreft ook worden gegeven aan de kleding van de acteurs. Zeker Scholten-van Asschat loopt er als een waar Dickens-personage bij zonder dat het kitsch is. Schitterend! - Deweb

Box Office

Het productiebudget van Publieke Werken bedroeg zo'n $6 miljoen. Hiervan is ruim $2 miljoen afkomstig uit de kas van het Nederlands Filmfonds. In het eerste weekend op 66 Nederlandse schermen werd er een zeer matige € 239.741 opgehaald, goed voor een vierde stek in de NL Box Office Top 10. Na 9 weken in de Nederlandse bioscopen te hebben gedraaid kwam het totaal uit op ruim € 1,6 miljoen.

[/url]
Film: Publieke Werken | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: geen | Extra's: Audiocommentaar | Making of | Special effects | Photo Gallery | EAN: 8718836862946 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Publieke Werken zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een stevige insteekhoes. In de keepcase zit een klein boekje met verschillende foto's, en een stuk tekst van schrijver Thomas Rosenboom. Hij vertelt onder meer over zijn bezoek aan de filmset. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de vermoedelijk enige [url=http://www.movpins.com/big/MV5BOTM2MTc1MTM4OV5BMl5BanBnXkFtZTgwMTkzMjkzNzE/public-works-(2015)-large-cover.jpg]filmposter
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van deze grootse Nederlandse speelfilm is indrukwekkend. Met volle en warme kleuren en een uitstekende scherpte valt er weinig op het beeld aan te merken. Dit ook omdat de meer donkere scènes en zwarte delen in het beeld prima de details behouden. Verder is niet of nauwelijks ruis waarneembaar en komen de vele visuele effecten uitstekend over. Het bijhorende geluid is ook netjes, al beperkt aanwezig over de surround speakers. De dialoog is verder prima te volgen. Keurige schijf.

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal is op het eerste oog wat mager, aangezien deze niet verder gaat dan een track met audiocommentaar, een Making of, een featurette over de visuele effecten en een fotogalerij. De Making of duurt echter bijna een uur en levert veel informatie over de totstandkoming van de productie. Uiteraard erg fraai dat een Nederlandse film zo'n uitgebreide Making of heeft meegekregen. Jammer is wel dat het geheel wat amateuristisch aandoet en ook wat te langdradig wordt. Tevens lijkt het een aaneenschakeling van korte featurettes. Deze hadden beter op een of andere manier los op de schijf gezet kunnen worden. De featurette over de VFX is zeer gaaf!

Mooie productie, degelijke uitwerking, op een fraaie Blu-ray uitgave

Helaas weet Publieke Werken als complete film niet helemaal te overtuigen. Desondanks is het visueel een prachtstuk en als je nagaat dat hier slechts $6 miljoen in is geïnvesteerd dan lijkt het erop dat Hollywood nog wat van onze specialisten kan leren. Deze Blu-Ray uitgave van Publieke Werken is erg mooi, met niet alleen uitstekend beeld en goed geluid, maar ook bijna een uur aan bonusmateriaal.

Hieronder een online video van RTV Noord met de Groningse animatiestudio Happy Ship, met aansluitend de coole video van PLANET X FX, waarin het werk van alle verschillende bedrijven die aan de VFX hebben gewerkt terugkomt.