Blu-ray recensie: 'In the Heart of the Sea'

Een nette uitgave voor de nieuwste film van Ron Howard.

Regie: Ron Howard | Cast: Chris Hemsworth (Owen CHase), Benjamin Walker (George Pollard), Cillian Murphy (Matthew Joy), Brendan Gleeson (Tom Nickerson) e.a. | Release: 10 december 2015 | Speelduur: 122 minuten

Iedereen kent het verhaal van Moby Dick wel. Het verhaal van Herman Melville zou gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal dat zich in de jaren ’20 van de negentiende eeuw afspeelde. Walvisvaarder de Essex werd in die tijd aangevallen door een gigantische witte walvis, een verhaal dat Melville inspireerde tot het schrijven van zijn boek.

De film vertelt niet alleen het verhaal van de aanval van de walvis op het schip en zijn bemanning, maar ook over de nasleep ervan. De bemanning die nog in leven is moet tot het uiterste gaan en wordt gedwongen ondenkbare dingen te doen om te overleven. Ze krijgen van alles te verduren: storm, honger, paniek en wanhoop. De mannen zullen gaan twijfelen aan hun diepste overtuigingen, van de waarde van hun leven tot de moraliteit van hun vak, terwijl hun kapitein de weg zoekt op de open zee en z’n eerste stuurman de grote walvis nog steeds wil doden.

Waardering

De nieuwe film van Ron Howard kreeg gemiddeld een 5,4 volgens RottenTomatoes. 42% van de 199 getelde recensies was negatief, staat op de site. "Het bewonderenswaardig ouderwetse In the Heart of the Sea heeft een goed bedacht verhaal, dat past bij zijn visuele pracht, al ontbeert het de diepgang of epische kracht die het zo nastreeft." In zijn recensie gaf Martijn Hamerling de film 2,5 ster. Hij noemde het een film die zichzelf verliest "in het rauwe maar simpele drama."

Het grote publiek was positiever over de film, op IMDb heeft de film namelijk gemiddeld een 7,0. In totaal stemden 52.241 mensen op de site en de meesten van hen gaven een 7 (35,1%). Andere cijfers die veel gegeven werden zijn een 8 (23,5%) en een 6 (17,1%). Op FilmTotaal heeft de film 9 stemmen en gemiddeld een 6,6.

Box Office

In the Heart of the Sea is niet alleen een van de slechtst ontvangen films van regisseur Ron Howard, ook financieel deed hij het niet goed. De film haalde wereldwijd 93,8 miljoen dollar op, waarvan 26,7% uit de VS afkomstig was. Dat was in totaal 25 miljoen. De rest van de wereld bleek goed voor 68,8 miljoen dollar. In Nederland haalde de film 531.319 euro op. Deze staat nu op de 97ste plek van het jaar 2015.

Blu-ray: In the Heart of the Sea | Discs 1 | Retail release: april 2016 | Beeld: 1.85:1 | Geluid:: Dolby Digital Plus: Engels, Dolby Atmos: Frans | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 4-051888-209400 | Met dank aan: Warner Bros

De Blu-ray uitgave van In the Heart of the Sea is vrij standaard te noemen. Aangeleverd is een standaard keepcase met daarop de filmposter en achterop de gebruikelijke details. Binnen in tref je een blaadje met daarop de UV-code van de film aan en de schijf zelf, die een compleet zwarte opdruk heeft.

Beeld & geluid

De film kijkt soms een beetje vreemd, met in de scènes die zich niet op zee afspelen wat fletse kleuren. Het is een bewuste keuze geweest van Howard, waar je even aan moet wennen. Toch zit er veel detail in de scènes en ziet het geheel er mooi uit. Vooral op zee zie je hoeveel aandacht er is gaan zitten in het tonen van het schip op zee. Vooral hier springt het geheel van het scherm, met erg levendige kleuren. De audio is beter en eigenlijk ook meteen het beste aan deze uitgave. De geluiden die personages aan boord van het schip omringen komen van alle kanten, en geven je het gevoel bijna echt aanwezig te zijn op het schip. In andere scènes hoor je de walvissen om je heen en ook dat is erg mooi.

Extra’s

Er zitten redelijk wat extra's bij deze uitgave, waaronder een hele reeks verwijderde scènes, samen goed voor meer dan een half uur aan nieuwe beelden. Een andere half uur durende toevoeging is een verhaal over de ware gebeurtenissen rond Moby Dick, en een kortere featurette vertelt over het onvertelde verhaal van Melville. Verder is er vooral veel informatie over het leven van zeelui in de negentiende eeuw. Vooral die laatste is erg interessant om naar te kijken, alleen al omwille van de details over het leven van een walvisvaarder.

Conclusie: Mooie uitgave met vooral geweldig geluid

De nieuwste film van regisseur Ron Howard was financieel en kritisch misschien niet helemaal wat men gehoopt had, toch krijgt deze een mooie Blu-ray uitgave. De beelden zijn sfeervol en vooral de audio is prachtig en dompelt je echt onder in de omgeving waar de film zich afspeelt. Verder zijn er ook interessante en talrijke extra’s toegevoegd, waarmee dit een goede uitgave is.