Blu-Ray Review: Black

Nette uitgave voor de film van Adil El Arbi & Bilall Fallah.

Regie: Adil El Arbi | Bilall Fallah | Cast: Martha Canga Antonio (Mavela), Aboubakr Bensaihi (Marwan), Sanaa Bourasse (Loubna), Natascha Boyamba (Justelle), Soufiana Chilah (Nassim) e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: 14 januari 2016 | FilmTotaal recensie: Black

Afgelopen jaar verscheen de boekverfilming Black in de Belgische bioscoopzalen. Bij onze zuiderburen deed de film nogal wat stof opwaaien, aangezien de regisseurs een blik wierpen op de beruchte Matongewijk in Brussel. Een wijk waar de nodige straatbendes de buurt onveilig maken. In het midden staan Mavela en Marwan.

De verfilming van de boeken 'Black' en 'Back' van jeugdauteur Dirk Bracke verscheen uiteindelijk ook op het Nederlandse witte doek. De Belgische bezoekersaantallen (meer dan 100.000) werden echter niet behaald. En dat is jammer. Ondanks dat het een gerichte film is, is hij zeker de moeite waard! Onlangs verscheen de Blu-ray uitgave.

Synopsis

De vijftienjarige Mavela is lid van de beruchte jeugdbende Black Bronx. Wanneer zij halsoverkop verliefd wordt op de charismatische Marwan, een Marokkaanse jongen van de rivaliserende bende de 1080-ers, worden beiden brutaal gedwongen te kiezen tussen loyaliteit aan hun bende of de liefde voor elkaar.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Black net nog "fresh" met 60 procent, na overigens slechts vijf getelde reviews. De IMDb noteert een 7,2 na ruim duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Jim Pedd kwam tot 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Over de cijfers, zoals het productiebudget, van Black is niet zoveel bekend. De film werd door ruim 100.000 Belgische bezoekers bezocht in de bioscoop. De release verliep overigens niet helemaal vlekkeloos. Tijdens de eerste voorstellingen waren er jongeren die de film wilden zien. De film bleek echter voor 16 jaar en ouder. Door relletjes werden enkele voorstellingen afgelast. Uiteindelijk werd er zo'n $1,6 miljoen opgehaald in Belgie. In Nederland bleef de opbrengst steken op een kleine ton in dollars.

[/url]
Film: Black | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Frans, Arabisch DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Extra's: Documentaire: Ma Mafia Africaine (Reportage Koppen. VRT) | Music video: Oscar and the wolf ft. Tsar B - Black to black | EAN: 8715664117088 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Black zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de [url=http://twitchfilm.com/assets/2015/09/BlackPoster630.jpg]filmposter
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave van deze verhoudigsgewijs kleine titel is zeer zeker netjes te noemen. De kleuren zijn natuurlijk, maar ook warm en vol. In de meer donkere scènes pakt dit nog steeds goed uit, met een redelijke tot goede detailweergave. Ruis is soms lichtjes aanwezig, maar dit mag niet storend genoemd worden. Naast een prima muzikale ondersteuning levert de DTS-HD track prima te volgen dialoog af. Nette schijf.

Extra's

De voornaamste extra op de schijf is de documentaire Ma Mafia Africaine. Deze docu van Reportage Koppen van de VRT werpt in zo'n 20 minuten een blik op het werkelijke leven in de verschillende wijken in Brussel. Het geheel wordt door de nodige animaties ondersteund. Zeker aardig om even aan te zetten na de hoofdfilm. Daarnaast is er nog de videoclip 'Black to black' te bekijken.

Zeker een aanrader! Op een redelijke Blu-ray uitgave

Adil El Arbi en Bilall Fallah leveren met Black een pakkende film af over de waanzin in de achterwijken in Brussel. De film laat echter ook zien dat er meer is dan geweld, maar dat een logische oplossing niet altijd voor handen is in de harde straatcultuur. Deze Blu-Ray uitgave is netjes, met prima beeld en geluid en een bijpassende documentaire als bonusmateriaal. Hieronder een interview met Adil El Arbi & Bilall Fallah, via STIB MIVB: