Blu-Ray Review: Creed

Beste boksfilms van de afgelopen jaren krijgt nette Blu-ray uitgave.

Regie: Ryan Coogler | Cast: Michael B. Jordan (Adonis Creed/Johnson), Sylvester Stallone (Rocky Balboa), Tessa Thompson (Bianca), Phylicia Rashad (Mary Anne Creed), Tony Bellew (Ricky Conlan), e.a. | Speelduur: 133 minuten | Bioscooprelease: 21 januari 2016 | FilmTotaal recensie: Creed

Toen in 2013 de Rocky-"spin-off" Creed werd aangekondigd was niet iedereen even enthousiast. Eerder dit jaar zagen we dat al de zorgen voor niets waren. Samen met Fruitvale Station-regisseur Ryan Coogler leverden Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en ook zeker Tessa Thompson indrukwekkende rollen af in een van de betere boksfilms van de afgelopen jaren.

Al voor de verschijning werd duidelijk dat het vervolg op de Rocky-films indruk zou gaan maken. De ontvangst was ook erg goed. Een vervolg werd snel aangekondigd en de wereldwijde opbrengst was bijzonder netjes. Onlangs verscheen Creed op Blu-ray.

Synopsis

Adonis Johnson heeft zijn beroemde vader nooit gekend, wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed stierf voordat hij geboren werd. Toch is het niet te ontkennen dat boksen in zijn bloed zit en vertrekt Adonis naar Philadelphia, de plek van de legendarische bokswedstrijd tussen Apollo Creed en de ruige nieuwkomer genaamd Rocky Balboa. Eenmaal in de stad aangekomen, zoekt Adonis Rocky op en vraagt hem om zijn trainer te worden. Ondanks dat Rocky aangeeft dat hij voorgoed uit de bokswereld is gestapt, ziet hij in Adonis de kracht en vastberadenheid die hij ook ooit in Apollo zag. Een felle rivaal, wie zijn beste vriend werd. Rocky gaat uiteindelijk akkoord de jonge vechter te trainen, zelfs als de voormalige kampioen hem moet voorbereiden op een bokser die dodelijker is dan zijn eigen tegenstanders ooit waren in de ring.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Creed heerlijk "fresh" met 94 procent. De IMDb noteert een 7,7 na ruim 133 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het boksdrama met een 7,6 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Opvallend genoeg is een van de sterkste aspecten van deze film de liefdesrelatie tussen Adonis en zijn onderbuurmeisje Bianca, gespeeld door Tessa Thompson. Niet alleen speelt zij de rol perfect, ook is het verfrissend om een vrouwelijk personage in een sportfilm te zien dat niet het schoothondje aan de zijlijn is, maar een pittige dame die haar eigen ambities en tevens de touwtjes in handen heeft... ...Stallone weet [dan] ook erg te verrassen als een inmiddels oude Rocky, waar hij het nu niet meer moet hebben van imposante sport- en vechtscènes. Zijn personage lijkt meer evolutie evenals dramatische diepgang te hebben dan in voorgaande films en Stallone weet dit goed over te brengen... - Shifty777

Box Office

Het productiebudget van Creed bedroeg zo'n $35 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het boksdrama een nette $29,6 miljoen (#3) en eindigde op een prima $109,8 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een mooie $173,6 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 9 ton in dollars.

[/url]
Film: Creed | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Know the Past, Own the Future | Becoming Adonis | Deleted Scenes | EAN: 5051888220702 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Creed zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een van de vele [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=26745&id=25827]filmposters
.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van deze schijf lijkt geen grote onvolkomenheden te bevatten: de scherpte is prachtig en de kleuren sluiten prima aan bij de setting en de sfeer in de film. Er is continu een lichte laag opzettelijke filmgrain/ruis aanwezig die overduidelijk is toegevoegd om de sobere sfeer iets wat aan te zetten. Het geheel maakt het beeld een plaatje om te zien. Het geluid komt via een 7.1 DTS-HD geluidstrack en deze laat uiteraard de dialoog prima horen en biedt uitstekend ruimte aan de filmmuziek van Ludwig Göransson.

Bonusmateriaal

De schijf biedt naast een mooie - aan te raden - reeks verwijderde scènes ook twee featurettes, namelijk Know the Past, Own the Future en Becoming Adonis. De eerste is het uitgebreidst en zoomt in p de eerdere films, uiteraard in relatie tot Creed. Aan de hand van interviews met de belangrijkste gezichten en de regisseur horen en zien we hoe het grotere verhaal zich heeft ontwikkeld. In Becoming Adonis zien we, zoals de titel al aangeeft, hoe acteur Michael B. Jordan zich heeft voorbereid op zijn rol. Zo heeft hij een jaar lang getraind om in de juiste conditie te komen.

In vele opzichten een prachtige boksfilm op een nette Blu-ray uitgave

In 2015 maakte het talent Michael B. Jordan nog een flinke misstap met de superheldenfilm Fantastic Four, maar gelukkig wist hij hier snel Creed tegenover te zetten. Met hulp van 'Rocky' zelf en zijn vrouwelijke tegenspeelster Tessa Thompson zette hij het personage Adonis Johnson op een waardige manier neer. Hopelijk zien we hem komende jaren groeien in zijn rol, waarmee we mogelijk een moderne Rocky-reeks in het vooruitzicht hebben. Het eerste vervolg verschijnt in 2017. Regisseur Coogler zal niet terugkeren, aangezien hij zich focust op Marvels Black Panther. Ook in deze film zal Jordan te zien zijn.

Deze Blu-Ray uitgave van Creed is erg netjes. Het bonusmateriaal is wat beperkt. Het prima beeld en geluid maken echter veel goed. Hieronder de online featurette 'Rocky and Apollo':