Blu-Ray Review: The Hateful Eight

Blu-Ray Review: The Hateful Eight

Met een beeldverhouding van 2.76 : 1.

Regie: Quentin Tarantino | Cast: Samuel L. Jackson (Major Marquis Warren), Kurt Russell (John Ruth), Jennifer Jason Leigh (Daisy Domergue), Walton Goggins (Sheriff Chris Mannix), Demian Bichir (Bob), Tim Roth (Oswaldo Mobray), Michael Madsen (Joe Gage), Bruce Dern (General Sandy Smithers) e.a. | Speelduur: 168 minuten | Bioscooprelease: 7 januari 2016 | FilmTotaal recensie: The Hateful Eight

Ondanks dat in 2013 het script lekte en Quentin Tarantino daarop besloot de film niet meer te maken, kwam The Hateful Eight er uiteindelijk toch. Met een prachtige cast die zich voor het overgrote deel in slechts één ruimte begeeft, werd de western een typische film van Tarantino, die al zijn gebruikelijke ingrediënten laat langskomen. De ware fan bezocht waarschijnlijk Eye al, waar de film nog steeds in de bedoelde 70mm versie te bekijken is.

De ontvangst was uiteraard weer prima, maar The Hateful Eight trok het enorme financiële succes van Tarantino's laatste twee films Django Unchained (2012) en Inglourious Basterds (2009) niet door. Eerder dit jaar won de filmmuziek van Ennio Morricone een Oscar. Actrice Jennifer Jason Leigh en cameraman Robert Richardson grepen naast die onderscheiding. Onlangs verscheen de Blu-ray uitgave.

Synopsis

Wanneer de gevaarlijke premiejager John ‘The Hangman’ Ruth op weg is naar het plaatsje Red Rock om zijn gevangene Daisy ‘The Prisoner’ Domergue uit te leveren , komen ze in aanraking met twee opmerkelijke vreemdelingen: Major Marquis ‘The Bounty Hunter’ Warren en Chris ‘The Sheriff’ Mannix. De vier raken verdwaald en besluiten onderdak te zoeken bij Minnie’s Haberdashery, een afgelegen herberg in de bergen. Daar komen ze vast te zetten met vier onbekende, maar ongure types: Bob ‘The Mexican’, Oswaldo ‘The Little Man’ Mobray, Joe ‘The Cow Puncher’ Gage en Sanford ‘The Confederate’ Smithers. De acht zitten met elkaar opgescheept terwijl de storm zijn hoogtepunt bereikt en het begint er steeds meer op te lijken dat niet alle acht reizigers het gaan overleven.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Hateful Eight prima "fresh" met 75 procent. De IMDb noteert een 7,9 na ruim 250 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de Tarantino-western met een 7,8 (Stem zelf). FT-recensent Kaj van Zoelen kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De eerste helft van de film is vooral het opzetten van het verhaal en neerzetten van de personages middels veel typische dialogen a la Quentin Tarantino. Wanneer je je begint af te vragen of er nog iets gaat gebeuren komt een geweldsuitbarsting die zijn weerga niet kent. Op sommige momenten krijgt men het gevoel niet naar een western maar naar een splattermovie zit te kijken. Toch blijf je gefascineerd kijken en blijf je tot op het einde op het puntje van je stoel. De acteurs zijn allen uitstekend... ...Ook de soundtrack is weer goed, met veel nieuw werk van Ennio Morricone... - Johnwayne

Box Office

Het productiebudget van The Hateful Eight bedroeg zo'n $44 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de western een redelijke $15,7 miljoen en eindigde op een wat makke $54,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een veel betere $155,8 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een nette $3,5 miljoen.

[/url]
Film: The Hateful Eight | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.76 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Beyond the Eight | Sam Jackson’s Guide to Glorious 70mm | EAN: 8713045247065 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Hateful Eight zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de fraaie [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=24874&id=26434]filmposter
.

Beeld & geluid

Voor deze uitgave is gekozen voor de mooie beeldverhouding van 2.76 : 1. Op een standaard breedbeeldscherm zijn daardoor de zwarte balken vrij fors. Een groter scherm komt in dit geval extra goed van pas om zo het prachtige filmwerk van Robert Richardson tot zijn recht te doen laten komen. De scherpte is redelijk tijdens close-ups, maar in zijn geheel had dit een stuk beter kunnen en moeten zijn. De kleuren ogen natuurlijk, maar de donkere scènes slurpen helaas te veel details op. Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD geluidstrack en met het volume een tandje hoger is het uiteraard genieten van de filmmuziek van Ennio Morricone.

Extra's

Ondanks dat de titels van de extra's Beyond the Eight en Sam Jackson’s Guide to Glorious 70mm aantrekkelijk klinken, stelt het niet zoveel voor. De eerste is een snelle blik op de realisatie van de film en de meeste gezichten komen snel voorbij. Sam Jackson’s Guide to Glorious 70mm is een aardige featurette over 70mm. Beide video's verschenen eerder online en ondertiteling ontbreekt.

Op en top Tarantino-film!

Voor wie dol is op zijn eerdere werk zal ook van The Hateful Eight weer volop kunnen genieten. Ben je niet zo'n Tarantino-fan dan zal The Hateful Eight je mogelijk niet of minder bevallen. Dit is namelijk met recht een echte Tarantino-film. De afgelopen maanden zijn er meerdere potentiële nieuwe projecten van Tarantino voorbijgekomen, van Kill Bill 3 tot een Australische Bonnie en Clyde-film.

Deze Blu-Ray uitgave valt helaas wat tegen. Een juiste weergave van het beeld is bij een Tarantino-film uiteraard belangrijk. Helaas valt deze uitgave op dat punt toch iets door de mand. Verder is er degelijk geluid en zijn er twee extra's te bekijken. Hieronder Sam Jackson’s Guide to Glorious 70mm: