Blu-Ray Review: Zootopia

Blu-Ray Review: Zootopia

Misschien wel de beste CG-animatiefilm van Walt Disney op een fraaie uitgave.

Regie: Byron Howard | Rich Moore | Cast: Ginnifer Goodwin (Judy Hopps), Jason Bateman (Nick Wilde), J.K. Simmons (Mayor Lionheart), Idris Elba (Chief Bogo), Shakira (Gazelle), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Bioscooprelease: 17 december 2015 | FilmTotaal recensie: Zootopia

Na het enorme succes van Frozen was het afwachten of Walt Disney een animatiefilm kon leveren die aan de verwachtingen kon gaan voldoen. Het op het eerste oog wat eenvoudige Zootopia bleek ook een schot in de roos. De film trekt niet alleen de jonge kijker, maar weet op een eenvoudige manier de grote (boze) mensenwereld in kaart te brengen. Het succes is bekend. Er was een uitstekend ontvangst en er is meer dan $1 miljard opgehaald aan de wereldwijde bioscoopkassa.

In Zootopia, in Nederland bekend onder de titel Zootropolis, zien we de stad Zootropolis. Het is een mengelmoes van dieren uit verschillende omgevingen die samenleven. Het maakt niet uit wie of wat je bent, van de grootste olifant tot de kleinste spitsmuis. Maar wanneer de optimistische officier Judy Hopps zich aansluit bij de politie, ontdekt ze dat het niet zo makkelijk is om als eerste konijn bij het politiekorps vol grote, stoere dieren te zitten. Vastberaden om zichzelf te bewijzen, grijpt ze de kans aan om een zaak op te lossen. Zelfs als dat betekent dat ze moet samenwerken met de welbespraakte sluwe vos Nick Wilde om het mysterie op te lossen.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Zootopia "certified fresh" met 98 procent. Van de 216 getelde recensies waren er slechts vier "rotten". De IMDb noteert een mooie 8,2 na ruim 150 duizend stemmen en hiermee staat de animatiefilm op #175 in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de 59e Disney klassieker ook met een 8,2 (Stem zelf). FT-recensent Frank Stol kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...een fantastische film! De verwijzingen naar andere Disneyfilms en hoe het konijn zichzelf op de hak nam was erg vermakelijk! Heel mooi geanimeerd ook, zeker als de eerste keer de stad wordt voorgesteld... - Arteron

Box Office

Het productiebudget van Zootopia bedroeg zo'n $150 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de Disney animatiefilm een uitstekende $75,1 miljoen en eindigde op een sterke $341,0 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een waanzinnige $1.021,5 miljoen. Het is alweer de 26e film die voorbijgaat aan het miljard. De opbrengst in Nederland stokte op 5,8 miljoen in dollars.

[/url]
Film: Zootopia | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1, Nederlands DTS DS 5.1, Vlaams DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: De oorsprong van het verhaal | De politiedossiers - muziekvideo "Try everything" uitgevoerd door Shakira | Muzitropolis | Niet gebruikte personages | Niet gebruikte scenes | Research: Een levensecht avontuur | Zoölogie: Rond de tafel | EAN: 8717418481537 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: The Walt Disney Company (Benelux) B.V.

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Zootopia zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een - op het oog - unieke en herkenbare vormgeving.

Beeld & geluid

Walt Disney doet waar ze goed in zijn en heeft er uiteraard voor gezorgd dat de Blu-ray uitgave van topkwaliteit is als we kijken naar het beeld en geluid. Het High Def-beeld, met een verhouding van 2.39 : 1 (dus niet beeldvullend), is bijzonder strak. Het geheel doet enorm scherp aan en de kleuren zijn fantastisch en spatten van het scherm. Zoals bij alle animatiefilms van een bepaalde kwaliteit zijn de details enorm rijk en lijken de bewegingen van de figuurtjes levensecht. De Engelstalige geluidstrack is zoals altijd een DTS-HD 7.1 track en er zijn ook surround tracks aanwezig in het Vlaams en Nederlands. Uiteraard is de Engelse track het sterkst, maar de andere tracks zijn ook zeker te doen voor de hoogstwaarschijnlijk minder veeleisende kinderen. De dialoog is superte volgen en de muzikale ondersteuning van Michael Giacchino is geweldig.

Extra's

Walt Disney heeft uiteraard ook een reeks bonusmateriaal op de schijf geplaatst. Met meest interessant zijn Research: Een levensecht avontuur, Zoölogie: Rond de tafel en de reeks verwijderde/niet gebruikte scènes. Ook zijn er (kortere) extra's rond niet gebruikte personages, de vele easter-eggs (verwijzingen naar andere Disney-films), de muziek van componist Michael Giacchino en het verhaal van de animatiefilm. Een erg mooie reeks van Walt Disney, die ook wel eens minder extra materiaal toevoegt aan schijven van grote titels.

Prachtige animatiefilm; op een fraaie Blu-ray uitgave

Zootopia a.k.a. Zootropolis is er echt weer één voor jong en oud. De personages zijn zeer goed gekozen en er zijn vele verwijzingen naar het hedendaagse leven (en eerdere Disney-titels). Erg knap gedaan van Walt Disney en deze is misschien wel de beste CG-animatiefilm van het 'huis van de muis'. Op naar november. Dan verschijnt alweer een volgend Disney-avontuur met
Moana / Vaiana. Hieronder de online featurette 'Easter Eggs:'

[url=http://www.filmtotaal.nl/blu_ray_review.php]Bekijk op deze pagina méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal