Blu-Ray Review: Belgica

Blu-Ray Review: Belgica

Nette uitgave voor de "feesttrip" van Felix Van Groeningen, bekend van The Broken Circle Breakdown en De Helaasheid der Dingen.

Regie: Felix Van Groeningen | Cast: Stef Aerts (Jo), Tom Vermeir (Frank), Stefaan de Winter (Ferre), Charlotte Vandermeersch (Isabelle), Hélène De Vos (Marieke), Sara De Bosschere (Nikki), Boris van Severen (Davy Coppens), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Bioscooprelease: 10 maart 2016 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Met de goed ontvangen titels The Broken Circle Breakdown (2012) en De Helaasheid der Dingen (2009) achter zijn naam verscheen van de Belgische regisseur Felix Van Groeningen eerder dit jaar de "feesttrip" Belgica. De film mocht debuteren op het Sundance Film Festival en Van Groeningen werd tijdens het bekende filmfestival bekroond tot Beste regisseur. Met een budget van €3,6 miljoen werd het drama vervolgens geen publiek succes, aangezien er in België slechts 86.000 mensen voor naar de bioscoop gingen. Wel kocht Netflix de nagenoeg wereldwijde vertoningsrechten.

In Belgica, met een soundtrack van Soulwax, zijn de twee broers Frank en Jo elkaar uit het oog verloren. Maar dan begint Frank te werken in het café van Jo. Een gouden zet, want binnen de kortste keren wordt Belgica dé hotspot van het nachtleven. Een zelfverklaard oord van verderf, waar de rock-'n-roll van de bezwete muren spat. The sky lijkt the limit, voor even toch, want het nachtleven is een verslavende trip en de wereld staat nooit stil.

Film: Belgica | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 5407003480283 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Lumière

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Belgica zit vastgeklikt in een iets dikkere amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start gelijk met de taalselectie (Nederlands / Frans) en vervolgens start gelijk de film. Via een pop-up menu kan onder meer het bonusmateriaal en het hoofdmenu geraadpleegd worden.

Beeld

Lumière heeft ervoor gezorgd dat deze overwegend erg donker gefilmde titel een High Def-uitgave heeft gekregen die daar netjes rekening mee houdt. De donkere scènes slokken de details namelijk niet op, wat ervoor zorgt dat er voldoende details van de omgeving te zien blijven. Ook valt de fraaie scherpte op in de beelden waarop de focus ligt. De cinematografie van Ruben Impens pakt daarmee erg goed uit. Verder lijken de kleuren iets bewerkt om sfeer aan te zetten. Prima schijf op dit punt.

Geluid

Muziek speelt een hoofdrol in het drama, mede omdat Soulwax er grotendeels verantwoordelijk was. En het mag een succes genoemd worden. Het geeft de eigentijdse draai aan de film die het verdient. Muziek en dialoog zijn over het algemeen prima van elkaar te scheiden, ondanks dat het Vlaams voor de gemiddelde Nederlander wat lastiger te volgen is. Gelukkig ontbreekt Nederlandse ondertiteling niet. Surround effects zijn ook aanwezig, al worden deze op momenten overschaduwd door de muzikale aanwezigheid. Mooie uitgave op dit punt.

Bonusmateriaal

• Making of: Lumière heeft één echte extra op de schijf geplaatst met de Making of. Deze ruim een kwartier durende featurette geeft een mooie blik achter de schermen, aangevuld met interviews met cast & crew. Het heeft een prima lengte, een redelijk tempo en is netjes in elkaar gezet.
  • Trailers: Naast de trailer van Belgica zijn ook de promotionele trailers van de Van Groeningen/Lumière-titels The Broken Circle Breakdown, De Helaasheid der Dingen en Offline toegevoegd.

Opnieuw een topper, op een nette Blu-ray schijf

Met Belgica weet Felix van Groeningen zichzelf opnieuw in de kijker te spelen. Het muzikale drama was dan wel geen groot financieel succes, maar dat neemt niet weg dat de film op momenten even vermakelijk als aangrijpend is. Soms mogen we als Nederlanders gerust een beetje jaloers zijn op de producties van onze zuiderburen. Lumière gunt Belgica gelukkig een nette Blu-ray uitgave.