Blu-Ray Review: The Huntsman: Winter's War

Nette uitgave van het minder magische vervolg.

Regie: Cedric Nicolas-Troyan | Cast: Chris Hemsworth (The Huntsman), Charlize Theron (Ravenna), Jessica Chastain (Sara), Emily Blunt (Freya), Sam Claflin (William), e.a. | Speelduur: 113/120 minuten | Bioscooprelease: 7 april 2016 | FilmTotaal Recensie: 2 sterren

Na het redelijk ontvangen avontuur van Kristen Stewarts Sneeuwwitje in Snow White and the Huntsman (2011) werd eerder dit jaar Chris Hemsworths Huntsman op pad gestuurd. Ook hij kreeg te maken met Charlize Therons Ravenna en moest ook zien te dealen met Jessica Chastains Sara en Emily Blunts Freya. De inbreng van bekende vrouwelijke actrices zorgde niet voor een nieuw succes. De film van Cedric Nicolas-Troyan werd zwak ontvangen en flopte aan de bioscoopkassa's. Onlangs verscheen een extended versie op Blu-ray, met voornamelijk wat uitgebreidere scènes.

In het $115 miljoen kostende The Huntsman: Winter's War, goed voor een te magere mondiale $164,6 miljoen, schakelt de jonge ijskoningin Freya haar soldaten in om de magische spiegel voor haar te bemachtigen. Ze ontdekt dat de gedode Ravenna tot leven kan worden gewekt met de duistere magie van de spiegel en samen blijken ze machtiger te zijn dan de meest sinistere krachten die het land ooit hebben bedreigd. The Huntsman en Sara willen er een stokje voor steken.

Film: The Huntsman: Winter's War | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-X | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083068608 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-Ray Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Huntsman: Winter's War zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start op met het Universal logo en na de taalselectie zie je de te skippen trailers van The Secret Life Of Pets, Jason Bourne en Warcraft. Daarna springt het basic hoofdmenu in beeld voor onder meer het bonusmateriaal.

Beeld

Het beeld van deze uitgave van Universal Pictures heeft een mooi filmische uitstraling en door de verschillende omgevingen is het een kleurrijk geheel. Denk bijvoorbeeld aan het ijs-kasteel en de bossen. Hier en daar is er wel wat ruis waarneembaar, maar heel storend wordt deze nooit. De donkere scènes behouden doorgaans netjes de details. De visuele effecten ogen op het kleine scherm wisselend. Soms zijn deze van een hoog niveau (veel scènes met ijs), soms zijn ze te zwak (het gevecht met de goblins in het bos). Al met al een redelijke uitgave op dit punt.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een meer ruimtelijke DTS-X track. Wil je hiervan optimaal genieten, dan heb je wel de juiste apparatuur nodig, al kan de meer conventionele DTS-HD apparatuur er ook mee omgaan. Hoe dan ook zal je flink genieten van de track, aangezien duidelijk wordt dat er flink in het geluid is geïnvesteerd. Er zijn volop surround effects waarneembaar en de muzikale ondersteuning verzorgd door James Newton Howard is niet heel onderscheidend maar wel lekker voor een avondje film. Erg netjes dus.

Bonusmateriaal

• Deleted Scenes: Met optioneel commentaar van de regisseur kun je kijken naar vier verwijderde scènes, met de titels 'Freya Says Goodbye to Ravenna', 'Young Eric and Sara Fight', 'Eric Finds Passage to Hidden Forest' en 'Freya Beats Ravenna in Chess'. Gezamenlijk duren de scènes nog geen 10 minuten.
  • Winter's Vistas: The Making of The Huntsman: Winter's War: Deze making of van in totaal bijna 40 minuten bestaat uit vijf hoofdstukken die een blik werpen op de cast en hun rollen (Two Queens and Two Warriors), de dwergen (Meet the Dwarfs), de visuele en praktische effecten (Magic All Around), de fraaie kostuums (Dressed to Kill) en de regisseur en zijn manier van werken (Love Conquers All).
  • Gag Reel & Audiocommentaar: Voor de liefhebbers is er ook een korte gag reel te bekijken en een filmvullende track met commentaar van regisseur Cedric Nicolas-Troyan aan te zetten.

Minder magisch dan deel 1; nette Blu-ray uitgave

Mocht je van het eerste deel hebben genoten, dan voelt The Huntsman: Winter's War waarschijnlijk een beetje als mosterd na de maaltijd. De film weet simpelweg minder te overtuigen en aapt de voorganger in een aantal zaken te makkelijk na. Daarnaast heeft de cast zich ook wel eens beter ten tonele doen verschijnen. Een derde deel lijkt uitgesloten. Ondanks de flop mag de Blu-ray uitgave er wel zijn: prima beeld en geluid en een nette reeks extra's.