Blu-Ray Review: A Bigger Splash

Blu-Ray Review: A Bigger Splash

Prachtige cast, basic Blu-ray uitgave.

Regie: Luca Guadagnino | Cast: Tilda Swinton (Marianne Lane), Matthias Schoenaerts (Paul De Smedt), Ralph Fiennes (Harry Hawkes), Dakota Johnson (Penelope Lanier), Aurore Clément (Mireille), Elena Bucci (Clara), Corrado Guzzanti (Maresciallo Carabinieri), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Bioscooprelease: 7 april 2016 | FilmTotaal Recensie: 4 sterren

Van Italiaanse regisseur Luca Guadagnino (Io sono l'amore, 2009) verscheen eerder dit jaar A Bigger Splash, een psychologisch drama met twee rasacteurs in de hoofdrollen: Tilda Swinton en Ralph Fiennes. Zij krijgen back-up van Belgisch topacteur Matthias Schoenaerts en Fifty Shades-ster Dakota Johnson. De film valt vooral op de fantastische rollen.

In het wat wisselend ontvangen A Bigger Splash, welke verleden jaar nog indruk maakte tijdens het Filmfestival in Venetië, viert een Amerikaans koppel, bestaande uit een rockster en een filmmaker, vakantie in het zuiden van Italië. Hun rust wordt echter verstoord door het plotselinge bezoek van een oude vriend en zijn beeldschone dochter. Dit leidt tot jaloezie waarbij er riskante scenario's ontstaan.

Film: A Bigger Splash | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels FTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5407003480344 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Lumière

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van A Bigger Splash zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start gelijk op met de taalselectie (Nederlands / Frans) en na het Lumière logo start gelijk de hoofdfilm. In het op te roepen hoofdmenu zijn de extra's te raadplegen en enkele trailers van andere Lumière uitgaven te bekijken.

Beeld

We hebben hier uiteraard niet te maken met een Hollywood-product. Het nette camerawerk van Yorick Le Saux wordt door deze High Def uitgave echter netjes vertaald naar het kleine scherm. Wel is er enige ruis waarneembaar en dit lijkt niet helemaal opzettelijk om de filmische sfeer aan te zetten. Kleuren zijn redelijk sober en spatten niet echt van het scherm. De donkere scènes weten wel stand te houden en al met al mag deze transfer gemiddeld genoemd worden.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD 5.1 MA geluidstrack. Heel opvallend mag het geheel niet genoemd worden, aangezien er beperkt begeleidende muziek te horen is en de geluidseffecten ook beperkt zijn. Het geluid focust zich vooral op dialoog en achtergrondgeluiden. Eigenlijk sluit het geluid prima aan op de belevenis van het beeld. Sober en wat naturel.

Bonusmateriaal

• Deleted Scenes: Een flinke reeks welke in totaal bijna een half uur duurt. Het geheel wordt in één keer afgespeeld (zonder scène-/hoofdstukindeling) en start met een alternatief begin. De scènes worden begeleid door regisseur Luca Guadagnino. Een waardige aanvulling.
  • Audiocommentaar: Tijdens de hoofdfilm is een track met commentaar van regisseur Luca Guadagnino, editor Walter Fasano en schrijver David Kajganich aan te zetten. Aangezien er geen verdere featurettes op de schijf staan, is dit de extra waar de achtergrondinformatie te halen valt.

Prachtige cast, basic Blu-ray uitgave

Als je een goed drama / thriller wilt zien en sowieso al kan genieten van de creatievere acteurs Tilda Swinton en Ralph Fiennes dan zit je gebakken bij A Bigger Splash. Verwacht uiteraard niet de standaard Hollywood-ingrediënten. Prima film. De Blu-ray uitgave is wat basic, maar biedt gelukkig enkele extra's en een doorgaans prima beeld en geluid.