Blu-Ray Review: The Assassin

Blu-Ray Review: The Assassin

De Art House topper in High Def.

Regie: Hou Hsiao-Hsien | Cast: Qi Shu (Nie Yinniang), Chen Chang (Tian Ji'an) e.a. | Speelduur: 101 minuten | Bioscooprelease: 25 februari 2016 | FilmTotaal Recensie: 5 sterren

De fans van de Taiwanese filmmaker hebben lang op zijn nieuwste film moeten wachten. In mei 2015 was het zover en al snel wist The Assassin de harten te stelen van de liefhebbers. Tijdens het Cannes Filmfestival werd de regisseur uitgeroepen tot de Beste. Er volgden meer festivals om vervolgens in augustus te debuteren in de Aziatische bioscopen. Pas eind februari draaide de visueel prachtige en subtiele martial-artsfilm op Nederlandse filmdoeken.

Het sterk ontvangen The Assassin (RT = 80%) speelt zich af in China, 9e eeuw, Tang Dynastie. Generaalsdochter Nie Yinniang wordt op 10-jarige leeftijd ontvoerd door een Taoïstische non, die haar introduceert in de oosterse vechtkunst en transformeert in een meedogenloze moordenaar, met als doel het elimineren van wrede en corrupte lokale bestuurders. Na het falen van een missie wordt Nie Yinniang door haar meesteres teruggestuurd naar het land van haar geboorte, met het bevel om haar eerste liefde, een neef die nu de grootste militaire regio in Noord-China leidt, te doden. Na 13 jaar ballingschap wordt de jonge vrouw geconfronteerd met haar ouders, haar herinneringen en lang onderdrukte gevoelens. Nie Yinniang moet kiezen of ze loyaal blijft aan haar meesteres of dat ze de man redt van wie ze houdt.

Film: The Assassin | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.41 : 1) | Geluid: o.a. Mandarijn FTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5407003480412 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Lumière

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Assassin zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start gelijk op met de taalselectie (Nederlands / Frans) en na het Lumière logo verschijnt de hoofdfilm. In het op te roepen hoofdmenu is de trailer te raadplegen en wat aanvullende "Lumière trailers."

Beeld

Lumière levert een doorgaans strakke High Def-uitgave af. Meest opvallend is het afwijkende beeldformaat van (doorgaans) 1.41 : 1. Daarnaast is de kleur wisselend. Zo opent de film in het zwart-wit en zijn de beelden in de kamers erg vol en warm van kleur. Scènes die zich buiten afspelen lijken een stuk softer van kleur en in deze scènes is de aanwezige ruis (helaas) beter zichtbaar. Deze ruis lijkt overigens wel opzettelijk om sfeer mee te geven. De scherpte is wisselend, maar overwegend netjes. De meest donkere scènes (en die zijn er vrij veel) lijken de details toch wat op te slokken. Het contrast lijkt in die scènes jammer te hoog te liggen.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD track en deze laat de aanwezige Mandarijnse dialoog netjes horen. De muzikale ondersteuning is wisselend aanwezig, maar de nadruk ligt op redelijke stiltes. Gelukkig zijn er omgevingsgeluiden waarneembaar waardoor de verder vaak trage beelden wat meer tot leven komen. Geen opvallende geluidstrack dus. Gelukkig is er Nederlandse ondertiteling meegeleverd.

Bonusmateriaal

• Trailer en Lumière Trailers: Eigenlijk staat er geen echt bonusmateriaal op deze schijf. In het hoofdmenu is de trailer te bekijken van de hoofdfilm en zijn er enkele trailers te bekijken van andere films die worden uitgegeven door Lumière, namelijk die van The Red Turtle, A Bigger Splash en Heimat 1 Restored. De echte extra lijkt in dit geval dat deze "kleinere" titel een redelijk nette Blu-ray uitgave heeft gekregen.

Smullen voor de liefhebbers

Onder de fans is Hou Hsiao-Hsiens The Assassin uitstekend ontvangen. Zo ook onder FT-recensent Kaj van Zoelen, die de film samenvatte: "The Assassin is visueel een indrukwekkende film, dankzij de prachtige beeldcomposities, de bijzondere belichting (veel bij kaarslicht) en de mooie, kleurrijke aankleding. Verwacht echter geen actiefilm." De Blu-ray uitgave is basic, maar de liefhebber zal waarschijnlijk blij zijn dat er überhaupt een Nederlandse High Def-uitgave in het schap ligt.