Blu-Ray Review: Triple 9

Blu-Ray Review: Triple 9

Na The Road en Lawless een toch wat mindere titel van John Hillcoat.

Regie: John Hillcoat | Stemmencast: Chiwetel Ejiofor (Michael Atwood), Casey Affleck (Chris Allen), Woody Harrelson (Jeffrey Allen), Anthony Mackie (Marcus Belmont), Kate Winslet (Irina Vlaslov), Aaron Paul (Gabe Welch), Clifton Collins Jr. (Franco Rodriguez), Luis da Silva Jr. (Luis Pinto), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 07.04.2016 | FilmTotaal Recensie: 2,5 ster

Na de sterk ontvangen films The Road en Lawless ging regisseur John Hillcoat aan de slag met de stevige misdaadfilm Triple 9. Met een cast bestaande uit vele grote namen leek het op het eerste oog een veelbelovende film te gaan worden. Toch viel Triple 9 uiteindelijk tegen, door een wisselend ontvangst (RT = 54%, IMDb = 6,3) en met in totaal $12,6 miljoen een teleurstellende prestatie aan de wereldwijde bioscoopkassa.

In 999, met aandelen van Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Anthony Mackie, Aaron Paul, Gal Gadot, Woody Harrelson en Kate Winslet, zien we hoe de meedogenloze Russische maffiose Irene een groep corrupte agenten chanteert om een gewelddadige overval te plegen. Het lijkt Michael, de groepsleider van de agenten, een goede deal. Maar dit krijgt al snel een gruwelijke en onomkeerbare wending.

Film: Triple 9 | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8713045247164 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Triple 9 zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start op met de taalselectie, waarschuwingen en de trailers van Legend, London Has Fallen en The BFG. Na de kijkwijzer (16) volgt het basic hoofdmenu voor de set-up.

Beeld

Het beeld van deze High Def-uitgave is degelijk, maar overtuigt niet op alle fronten. De scherpte is in basis voldoende, maar wordt gestoord door een opvallende laag - vermoedelijk onbedoelde - laag ruis. Ook zijn de kleuren wat mat. Dit laatste kan uiteraard met opzet zijn om sfeer mee te geven. De donkere scènes zijn helaas wat wisselend en verliezen zo nu en dan details doordat deze wegvallen in het zwart. Erg jammer, aangezien regisseur Hillcoat en zijn cameraman Nicolas Karakatsanis zeker voor mooie beelden zorgen.

Geluid

Het geluid wordt aangestuurd door een standaard DTS-HD geluidstrack. En deze klinkt fraai met een prima te volgen dialoog en de nodige surround effects gedurende de vele stevige actiescènes. Deze zijn vol en pakkend en zetten de surround speakers aan het werk. Ook is er veel rauwe muzikale ondersteuning van componist Atticus Ross.

Bonusmateriaal

Helaas geen extra's op deze schijf. Buitenlandse uitgaven bevatten wel bonusmateriaal, met verwijderde scènes en korte featurettes. Hieronder de online featurette "An Authentic World":

Weinig verrassende misdaadfilm op een zwakke HD-uitgave

Voor wie van The Road en Lawless heeft genoten, zal waarschijnlijk teleurgesteld zijn na het zien van Triple 9. Ondanks dat de film prima wegkijkt is deze weinig verrassend en de cast behaalt zijn niveau slechts beperkt. Een overkill aan grote namen kan een aanleiding zijn. Deze Blu-ray uitgave is ook niet op niveau, voornamelijk door de matige HD-weergave.