Blu-ray recensie: 'Bastille Day'

Blu-ray recensie: 'Bastille Day'

Prima uitgave van een redelijke actiefilm.

Regie: James Watkins | Cast: Idris Elba (Sean Briar), Richard Madden (Michael Mason), Charlotte Le Bon (Zoe Naville), Kelly Reilly (Karen Dacre) e.a. | Release: 5 mei 2016 | Speelduur: 92 minuten
Ook de immer populaire Idris Elba weet we eens een foute keuze te maken. Zo ook voor deze film, Bastille Day, waarin hij samen met acteur Richard Madden de hoofdrollen speelt. Sinds 9 september is de film op Blu-ray en Dvd verkrijgbaar.

In Bastille Day speelt Madden de zakkenrollen Michael Mason. Die steelt een tasje, waarin een bom blijkt te zitten. De dief overleeft de explosie, maar wordt hierdoor wel verdachte van de aanslag. Agent Sean Briar moet hem pakken, en weet dat te doen voordat de Franse politie zover is. Maar goed ook, want het duo gaat vervolgens samenwerken in een poging meer bomaanslagen te voorkomen.

Hoeveel Bastille Day gekost heeft is niet zeker, maar we weten wel dat deze niet echt veel verdiend heeft aan de internationale box office. Er werd namelijk slechts 8,9 miljoen dollar verdiend wereldwijd, waarmee het waarschijnlijk een redelijk grote flop is. Ook kritisch gezien slaagde de film niet echt: zo schrijft onze recensent Thierry Verhoeven dat de film weinig vernieuwend is, hoewel "de charme van Idris Elba" het geheel wat omhoog tilt.

Media: 1x Blu-ray | Video: 16:9 (2.35:1) | Audio: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertiteling: Nederlands | Retail release: 9 september 2016 | EAN: 8-715664-118306 | Met dank aan: Dutch Filmworks
Bastille Day wordt in een reguliere Blu-ray keepcase aangeleverd. Voorop zien we de twee hoofdrolspelers, Richard Madden en Idris Elba, hoewel alleen de naam van Elba voorop gedrukt staat. Als je de schijf opstart, krijg je maar liefst drie (afzonderlijk te skippen) trailers te zien. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, met linkjes naar de film, set-up en de enige extra.

Beeld & Audio

Ondanks dat Bastille Day geen groot succes is, ziet de film er wel gewoon goed uit. Explosies, autoraces enzovoorts komen goed tot hun recht op het televisiescherm en de beelden bevatten genoeg details. Het geheel ziet er lekker scherp uit, waarbij kleine details op de gezichten van de personages opvallen. Ook de kleuren zijn mooi en lekker levendig. De audio is verder ook prima, niet hoogdravend, maar gewoon van een prima niveau. Daarbij valt vooral dialoog op, dat zoals het hoort altijd de nadruk krijgt.

Extra's

Er zit één extra op deze uitgave, namelijk een kort interview met acteur Richard Madden. Daarin vertelt hij over zijn rol, en de film zelf.

Prima uitgave van een redelijke actiefilm

Bastille Day heeft een prima Blu-ray uitgave gekregen. Gelukkig zijn de drie filmtrailers vooraf allemaal over te slaan en is het geheel snel te bekijken. Daarbij krijg je een film voorgeschoteld die er netjes uitziet op televisie, vol spannende actiescènes.