Blu-Ray Review: The Legend of Tarzan

Blu-Ray Review: The Legend of Tarzan

Prijzige en redelijk vermakelijke avonturen-blockbuster van David Yates.

Regie: David Yates | Cast: Alexander Skarsgård (John Clayton/Tarzan), Samuel L. Jackson (George Washington Williams), Christoph Waltz (Leon Rom), Margot Robbie (Jane Clayton), Djimon Hounsou (Chief Mbonga) e.a. | Speelduur: 109 minuten | Bioscooprelease: 07.07.2016 | Recensie FT: 3 sterren

De afgelopen dagen laat regisseur David Yates de bioscoopzalen volstromen met zijn Harry Potter spin-off Fantastic Beasts and Where to Find Them. Eerder dit jaar lukte hem dat niet met The Legend of Tarzan, met in de titelrol Alexander Skarsgård en rollen voor namen als Samuel L. Jackson, Christoph Waltz en Margot Robbie. De actiefilm rond het overbekende personage wist de critici slechts beperkt te overtuigen. Aan de bioscoopkassa's bleek het resultaat achteraf redelijk, maar hoogstwaarschijnlijk te zwak om de legende een vervolg te geven.

In het maar liefst $180 miljoen kostende The Legend of Tarzan (FT Ster = 5,7), goed voor bijna $360 miloen wereldwijd, is het al jaren geleden dat de man, ooit bekend als Tarzan, de jungle van Afrika achter zich liet voor een nieuw leven als John Clayton III, Lord Greystoke. Samen met zijn geliefde vrouw, Jane. Als hij wordt uitgenodigd om terug te komen naar Congo als een handelsafgezant van het parlement, is hij zich er niet van bewust dat hij als pion fungeert binnen een gevaarlijk spel vol hebzucht en wraak onder leiding van de Belgische kapitein Leon Rom.

Film: The Legend of Tarzan | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels Dolby Atmos Digital Plus | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5051888221389 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | 4K | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Legend of Tarzan zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De disc start op met het WB logo en daarna springt gelijk het standaard hoofdmenu in beeld voor vooral het bonusmateriaal.

Beeld

Warner Bros. heeft The Legend of Tarzan een prima Blu-ray uitgave geven wat betreft het beeld. De fraai scherpte valt bij de intro al op, evenals het prachtige kleurenpalet. Deze is overigens wel flink bewerkt om de sfeer in de omgevingen aan te zetten. De donkere scènes doen het ook sterk en laten de details van bijvoorbeeld het oerwoud goed zien. De visuele effecten, zoals de gorilla's en vele andere dieren, zijn goed tot redelijk, maar regelmatig duidelijk te onderscheiden van de "natuurlijke" beelden. Ruis is eigenlijk niet te zien. Zoals aangegeven; prima schijf!

Geluid

De geluidstrack is Dolby Atmos, welke zich ook laat horen als een standaard 5.1 geluidstrack. Het geluid uit de jungle voelt redelijk natuurlijk en komt dan ook vanuit verschillende hoeken / speakers. De prima aanvullende muzikale ondersteuning wordt geleverd door Rupert Gregson-Williams, ook bekend van de muziek van Hacksaw Ridge en het aanstaande Wonder Woman. Dialoog blijft goed te volgen.

Bonusmateriaal

Tarzan Reborn: Zoals het plot al laat blijken, hebben de makers gezocht naar een moderne insteek. In deze featurette laat cast & crew weten hoe ze hiermee zijn omgegaan.

Battles and Bare-Knuckle Brawls: Een aardige blik op een reeks actiescènes uit de film, welke er visueel zeker netjes uitzien. De scènes heten Tarzan vs. Akut, Boma Stampede en Train Ambush. Het geheel duurt ruim een kwartier.

Tarzan and Jane's Unfailing Love: Een kortere featurette over de relatie tussen Tarzan en Jane. Met de nodige interviews en beelden.

Creating the Virtual Jungle: Deze extra toont andermaal aan dat Hollywood meer heeft met green screens dan met natuurlijke omgevingen. Uiteraard zijn er wel beelden van landschappen genomen, maar acteurs lijken daarbij niet of beperkt aanwezig.

Gabon to the Screen: Een promo over de mooie natuur in de film, aangevuld met interviews en beelden.

Stop Ivory: Een korte video waarin Skarsgård en Robbie het opnemen voor de Afrikaanse olifant. Dit heeft uiteraard betrekking op de roofjacht die er plaatsvindt waardoor bijvoorbeeld de populatie van de dieren onder druk staat.

Leuke avonturen-blockbuster; prima Blu-ray

Een grote(re) film rond het overbekende personage Tarzan stamt alweer van een tijdje terug. De meest recente titel waarin hij te zien is, is Walt Disney's animatiefilm Tarzan uit 1999. Toch is het Warner Bros. en David Yates niet gelukt om een succesfilm uit de hoge hoed te toveren. En dat is jammer, aangezien de cast erg aardig is en de gekozen insteek is op zich ook niet verkeerd. Een vervolg zit waarschijnlijk niet in het vat. Yates is komende jaren sowieso druk met de Fantastic Beasts-vervolgen.