Mikio Naruse: onbekende meester van de Japanse cinema

Mikio Naruse: onbekende meester van de Japanse cinema

Zie 14 films van Naruse in EYE in januari.

Mikio Naruse is één van de belangrijkste naoorlogse Japanse regisseurs. Samen met Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi en Yasujiro Ozu vormt hij de zogenaamde 'grote vier'.

EYE Filmmuseum toont van 12 t/m 29 januari 2017 met de veertien meest spraakmakende films van Naruse aan dat hij zich kan meten met die andere drie grote namen. Naruse was gefascineerd door het leven van gewone Japanners. Over wie hij vertelde in aangrijpende films zonder opsmuk. Zijn meeslepende films kijken achter de façade van keurige huishoudens en het geisha-milieu.

Akira Kurosawa en Yasujiro Ozu zijn door de westerse filmliefhebber al lang geleden omarmd, Mikio Naruse bleef echter lang onbekend in het westen, terwijl hij in Japan een begrip was. Totdat het filmfestival van Locarno in 1983 een retrospectief organiseerde. Kurosawa, in de jaren dertig assistent bij enkele van Naruse 's films, omschreef diens films als een diepe, brede rivier: kalm aan de oppervlakte, met een razende, wervelende stroom daaronder.

Groot regisseur van vrouwen

Naruse richt zich vooral op de vrouwen: onafhankelijk, moedig en met een sterke wil, maar geboren voor het ongeluk.  Naruse was een groot regisseur van vrouwen en werkte met vele beroemde actrices uit de Japanse cinema. Zijn belangrijkste muze was de actrice Hideko Takamine (1924-2010), die in meer dan vijftien van zijn films de hoofdrol speelde. Takamine's personages belichamen Naruse's heldinnen: onafhankelijk, moedig en met een sterke wil, maar geboren voor het ongeluk.
 
In de jaren vijftig verfilmde Naruse meerdere romans van de Japanse feministische schrijfster Fumiko Hayashi (in onder andere RepastFloating Clouds en Late Chrysanthemums). In een mix van melodrama en realisme vertelde hij over de worsteling van vrouwen met hun positie in het naoorlogse Japan, die vaak uitzichtloos blijkt. Bij Naruse wordt de wanhoop diep gevoeld en is de toon soms grimmig. De werkelijkheid van Naruse is politiek geladen en toont de gevolgen van sociale ongelijkheid.

De Films

Flunky, Work Hard! (1931)
Apart From You (1933) 
Wife! Be Like a Rose! (1935)
The Whole Family Works (1939)
The Song Lantern (1943) 
Repast (1951)
Mother (1952)
Late Chrysanthemums (1954)
Floating Clouds (1954)
Flowing (1956)
When a Woman Ascends the Stairs (1960)
The Approach of Autumn (1960)
Yearning (1964)
Scattered Clouds(1967)

NieuwsFilm

meest populair