Blu-Ray Review: The Purge: Election Year

Het derde deel in de reeks en nog steeds vermakelijk.

Regie: James DeMonaco | Cast: Frank Grillo (Leo Barnes), Elizabeth Mitchell (Senator Charlie Roan), Mykelti Williamson (Joe Dixon), Joseph Julian Soria (Marcos), Betty Gabriel (Laney Rucker), Terry Serpico (Earl Danzinger), Edwin Hodge (Dante Bishop), Kyle Secor (Minister Edwidge Owens), Ethan Phillips (Chief Couper), Brittany Mirabile (Kimmy), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Bioscooprelease: 07.07.2016 | FilmTotaal Recensie: 3 sterren

Afgelopen zomer was het alweer tijd voor een tweede vervolg op de horrorthriller The Purge. De low budget film was een onverwachte hit in 2013 en regisseur James DeMonaco wist ook van het tweede deel een vermakelijke film te maken. Met deeltje drie, The Purge: Election Year, is het niet anders. Frank Grillo was opnieuw te zien als de held Leo Barnes en het jaarlijkse moordfeest is wederom even bizar als gruwelijk.

In het $10 miljoen kostende Election Year (FT Stercijfer = 5,8), goed voor bijna $120 mijoen wereldwijd, vindt het jaarlijkse ritueel plaats tijdens een hevige verkiezingsstrijd tussen de pro- en anti-zuivering-kampen. Leo moet Senator Charlie Roan beschermen tijdens haar controversiële en betwiste campagne voor het presidentschap. Door verraad worden zij in de nacht zonder regels gedwongen om in Washington de straat op te gaan. Terwijl er geen hulp beschikbaar is, moeten zij in leven blijven of worden opgeofferd voor hun zonden tegen de staat.

Bekijk de afbeelding
Film: The Purge: Election Year | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5053083075347 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Purge: Election Year zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt als eerste het logo van Universal Pictures in beeld. Na de taalselectie start het hoofdmenu voor onder meer de extra's.

Beeld

Universal levert een prima High Def-uitgave af. De vele donkere scènes zijn rijk in detail en de kleuren zijn vol en zijn duidelijk aangedikt om sfeer mee te geven. Dit geeft een mooi effect, zeker bij scènes met de meest vreemde personages zoals tijdens de scène voor het supermarktje. Over het beeld ligt een mooie laag ruis en dit zorgt voor een prima filmisch effect. Met de scherpte zit het ook prima, vooral in de close-ups.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD surroundtrack en deze sluit grotendeels prima aan op de uitstekende beeldweergave. Er is niet altijd even veel actie, maar als het losbarst dan klinkt dit uitstekend, ook met de nodige surround effecten. De muzikale ondersteuning vraagt zo nu en dan wel wat teveel de aandacht, maar storend is dit allerminst.

Bonusmateriaal

Deleted Scenes: Er zijn zeven verwijderde scènes te bekijken, met de titels Security Prep, Senator Roan's Home, Purge Montage, Romantics, Partners, The Triage Van en Searching for the Senator. Zeker aardig, maar het zijn geen enorm opvallende scènes.

Inside The Purge: Een snelle blik op deze en de vorige films. Ook wordt er een blik geworpen op de totstandkoming van Election Year. Het geheel duurt 5,5 minuut, dus verwacht niet al te veel. Er zijn wel aardig wat beelden van achter de schermen te zien. Dat is zeker even aardig.

Character Spotlight: Leo: Een blik op het meest herkenbare personage, gespeeld door Frank Grillo. Met vier minuten is dit wel een erg kort/mager extraatje.

Op naar een volgend deel!

The Purge: Election Year sluit in kwaliteit prima aan op de voorgangers en is daarmee een leuk wegkijkertje. De vraag is wat de makers nu gaan doen. Een vierde deel zou naar verluidt een prequel moeten worden die de historie van de avond vertelt. Ook werd er gehint naar een tv-serie. Deze Blu-ray uitgave is zeer netjes. Zeker het beeld is goed te verteren.