Blu-Ray Review: Ghostbusters (Extended Edition)

De remake met vrouwen die eigenlijk nog best leuk zijn.

Regie: Paul Feig | Cast: Melissa McCarthy (Abby Yates), Kristen Wiig (Erin Gilbert), Kate McKinnon (Jillian Holtzmann), Leslie Jones (Patty Tolan), Chris Hemsworth (Kevin), e.a. | Speelduur: 116 / 134 minuten | Bioscooprelease: 14.07.2016 | FilmTotaal Recensie: 3,5 ster

Dit jaar verschenen er weer flink wat remakes. Denk maar aan Ben-Hur, The Magnificent Seven en Pete's Dragon. Maar er was er uiteraard nog één: Ghostbusters! Sinds bekend werd dat Paul Feig aan de slag ging met de remake explodeerde het internet. En het werd er niet beter op toen duidelijk werd dat vrouwen de geestenjagers gingen spelen en na het moment dat werd onthuld dat ook Feigs lieveling Melissa McCarthy een van de hoofdrolspelers zou spelen, kon de film al helemaal niets meer goed doen. En ja, de film flopte... Sony pompte namelijk een enorme $144 miljoen aan productiekosten in het gedoemde project.

In Ghostbusters (FT Stercijfer = 5,7), goed voor bijna $230 miljoen wereldwijd, zijn Erin Gilbert en Abby Yates een paar miskende auteurs die in hun boek poneren dat spoken echt zijn. Enkele jaren later sleept Gilbert een prestigieuze job in de wacht aan Columbia University, maar wanneer haar boek weer de kop opsteekt, wordt ze uitgelachen in de academische wereld. Wanneer geesten Manhattan binnenvallen, herenigt Gilbert met Yates, en besluiten ze samen te werken met een nucleair ingenieur, Jillian Holtzmann, en een metro werknemer, Patty Tolan, om de wereld te redden van een mysterieus kwaad en een krachtige demon, genaamd Rowan, die controle over menselijke vormen kan uitoefenen.

Bekijk de afbeelding
Film: Ghostbusters | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: december 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712609605891 | Ook verkrijgbaar op: 3D Blu-ray | Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De twee schijven van deze Blu-Ray uitgave van Ghostbusters zitten vastgeklikt in een doorzichtige Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt als eerste het logo van Sony in beeld en daarna wordt snel overgegaan naar het geanimeerde hoofdmenu.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave van Sony Pictures Home Entertainment lijkt helaas niet helemaal op een juiste wijze door de conversie te zijn gekomen. De kleuren blijken niet helemaal natuurgetrouw en er ligt een lichte, vermoedelijk onnodige laag ruis over het beeld. De scherpte blijft desondanks redelijk netjes, al heeft het geheel niet het moderne gevoel als dat het moet hebben. Aardig is dat zo nu en dan bepaalde scènes buiten de zwarte kaders van de beeldverhouding gaan en dit geeft aan dat de film gemaakt is om in 3D te kijken. Er is dan ook een 3D Blu-ray uitgave beschikbaar voor de fans hiervan.

Geluid

Het geluid wordt afgeleverd door een standaard DTS-HD track en deze voelt een stuk beter aan als het beeld. Er zijn voldoende surround effects waarneembaar en dit zorgt ervoor dat je bijna letterlijk tussen de geesten zit. De muziek is uiteraard herkenbaar en werd opgeleverd door Theodore Shapiro, die een uitgebreid al nog niet heel opvallend cv heeft. De bekende en wat gepimpte tune ontbreekt uiteraard niet.

Bonusmateriaal

Deze 'extended edition'-uitgave bevat een bonusdisc met daarop aanvullende extra's. Hieronder de verlengde versie en per disc de extra's toegelicht.

Extended Edition: De verlengde versie, die niet heel veel verschilt van de bioscoopversie, duurt maar liefst een kleine 20 minuten langer. Het overgrote deel aan extra's scènes zijn dansscènes. Er wordt namelijk wat afgedanst in de film. En er zijn wat meer beelden te zien van de verschillende hoofdpersonages. Wil je echt een gedetailleerde blik op de verschillende wijzigingen en extra scènes dan raden we aan om even op Movie-Censorship.com te kijken.

Disc 1: Er zijn maar liefst twee tracks met audiocommentaar aan te zetten. De eerste is met regisseur/schrijver Paul Feig en schrijver Katie Dippold en op de tweede track zijn editor Brent White, producent Jessie Henderson, productie-ontwerper Jeff Sage, VFX-hoofd Pete Travers en special effects-hoofd Mark Hawker te horen. Ook zijn er twee Gag Reels en vier verwijderde scènes. De extra Jokes A Plenty laat maar liefst 34 minuten aan alternatieve takes met alternatieve teksten zien, allemaal van Leslie Jones... Je kunt afkoelen met vijf minuten slijmen in Slime Time.

Disc 2: Deze schijf start met ruim 20 minuten aan verlengde en alternatieve scènes. Daarna volgens featurettes over de vier vrouwelijke Ghostbusters, de vele uiteenlopende geesten in de film (leuk!), de visuele/praktische effecten en het personage Kevin van Chris Hemsworth. En dan is er ook nog een fotogalerij en een tweede Jokes A Plenty met alternatieve takes vol grappen en grollen.

Eigenlijk nog best vermakelijk; op een Blu-ray met veel bonusmateriaal

Jammer genoeg wist Paul Feig ons niet helemaal te verrassen met Ghostbusters. Als je je wrok even uitzet, dan blijft er toch een nog best vermakelijke remake over, vooral goed voor bij een bak popcorn. Ondanks het floppen lijkt Sony Pictures wel op een of andere manier door te willen gaan met de franchise. Mogelijk kiezen ze voor het vervolg voor een wat meer "duistere insteek," wie weet... Deze Blu-ray uitgave weet vooral op het gebied van de extra's te overtuigen. Het beeld valt helaas wat tegen.