Blu-Ray Review: The BFG

Blu-Ray Review: The BFG

Steven Spielbergs visueel prachtige sprookjesfilm die niet aankwam bij het grote publiek.

Regie: Steven Spielberg | Cast: Mark Rylance (De GVR), Ruby Barnhill (Sophie), Penelope Wilton (The Queen), Jemaine Clement (Fleshlumpeater), Rebecca Hall (Mary), Rafe Spall (Mr. Tibbs), Bill Hader (Bloodbottler), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Bioscooprelease: 20.07.2016 | FilmTotaal Recensie: 3,5 ster

Steven Spielberg kan eigenlijk maar weinig fout doen. De nu al legendarische filmmaker leverde klassiekers op als Close Encounters Of The Third Kind, Schindler's List, Saving Private Ryan, E.T., Jaws, Jurassic Park en uiteraard de Indiana Jones-reeks. Daartegenover staan wel wat mindere titels en flops, al bleven de films vaak nog redelijk vermakelijk. Dit geldt ook voor The BFG / De GVR van afgelopen jaar. Spielbergs verfilming van het bekende Roald Dahl-boek lijkt zich te mikken op een te brede doelgroep, met als gevolg dat het grote publiek de peperdure blockbuster links lieten liggen. The BFG werd daardoor waarschijnlijk één van de grootste flops van 2016.

Daarnaast was de film ook enorm prijzig. In het maar liefst $140 miljoen kostende The BFG (FT Stercijfer = 6,6), uiteindelijk goed voor slechts $180 miljoen wereldwijde omzet, wordt een jong meisje door een grote reus, beter bekend als de BFG, geïntroduceerd in de wondere wereld van Reuzenland. De BFG, zelf een grote vriendelijke reus, is niets vergeleken met de andere reuzen die er leven. De twee beginnen aan een avontuur om een invasie van mensetende reuzen te stoppen die van plan zijn de mensenwereld te bestormen.

Bekijk de afbeelding
Film: The BFG | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos, Nederlands DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8713045248093 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-Ray | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The BFG zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt gelijk het logo van Entertainment One en na enkele trailers en de leeftijdswaarschuwing springt het hoofdmenu voor onder meer het bonusmateriaal in beeld.

Beeld

Entertainment One levert weer eens een zeer nette Blu-ray schijf af. Deze sprookjesfilm verdient ook de beste beeldkwaliteit aangezien de beelden van Janusz Kamiński (Bridge of Spies, Saving Private Ryan) en de visuele effecten er werkelijk fantastisch uitzien. De kleuren spatten gelukkig van het scherm en de scherpte is uitstekend. Heerlijk om naar te kijken en de film ademt - vooral in Reuzenland - een waar sprookjesgevoel.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een Dolby Atmos geluidstrack (Dolby True-HD 7.1). Net als het beeld is hier niets mis mee. De verschillende surround-kanalen zijn voortdurend aan het werk, al ligt de nadruk vaak wel op de dialoog. Met de bass op het juiste niveau klinken de ondersteunende effecten ook vol en is het genieten van de muzikale ondersteuning van John Williams, uiteraard de vijfvoudig Oscarwinnaar achter eveneens de muziek van films als Star Wars, Indiana Jones en Jurassic Park.

Bonusmateriaal

Bringing The BFG to Life: Met bijna een half uur de voornaamste extra op de schijf. Deze featurette is een compilatie van de videodagboeken van de jonge actrice Ruby Barnhill, aangevuld met interviews met cast & crew. Ook de dochter van schrijver Roald Dahl komt aan het woord. Al met al is het een aardige 'making of.'

The Big Friendly Giant and Me: Een korte animatiefilm van 2 minuten over het jongetje dat voor Sofie bij The BFG verbleef.

Gobblefunk: The Wonderful Words of the BFG: De taal van de GVR en de andere reuzen krijgt in deze featurette de aandacht. Leuk.

Giants 101: Een blik op de vele reuzen in de Reuzenland. Erg aardig gedaan om even op deze bijrollen in te zoomen. Het geheel blijft helaas steken op 5 minuten.

Melissa Mathieson: A Tribute: Melissa Mathieson is de schrijfster van het script, maar heeft de film niet in de bioscoop kunnen zien. De ex-vrouw van Harrison Ford overleed op 4 november 2015.

Visueel prachtig. Prima Blu-ray uitgave

The BFG is visueel een prachtige film en weet het overbekende verhaal van Roal Dahl op een leuke en moderne manier naar het witte doek te brengen. Helaas duurt de film simpelweg te lang, waardoor deze soms wat voortkabbelt. Al met al kan gezegd worden dat er meer in had gezeten, en misschien is dit ook niet echt het materiaal voor de huidige Steven Spielberg. De Blu-ray uitgave stemt in ieder geval tevreden, met prima beeld en geluid en een aantal aardige extra's.