Blu-Ray Review: Skiptrace

Blu-Ray Review: Skiptrace

Werk van de regisseur van Die Hard 2.

Regie: Renny Harlin | Cast: Jackie Chan (Bennie Chan), Johnny Knoxville (Connor Watts), Bingbing Fan (Samantha), Eve Torres (Dima), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 11.08.2016 | FilmTotaal Recensie: 2,5 ster

Met de titel Skiptrace verscheen in 2016 de Russisch-Chinese actiekomedie Jue di tao wang in de Nederlandse bioscoop. De film van regisseur Renny Harlin, bekend van Die Hard 2, maar ook The Legend of Hercules, herbergt rollen van de levende legende Jackie Chan en namen als Johnny Knoxville, Bingbing Fan en Eve Torres. De avontuurlijke rit bleek uiteindelijk vooral gemaakt voor de Chinese 'thuismarkt,' aangezien daar maar liefst $133,2 miljoen werd opgehaald. Dit is meer dan wat Star Wars: The Force Awakens ophaalde in China.

In de film probeert rechercheur Bennie Chan al jaren misdaadbaas Victor Wong te pakken. Als zijn nicht Samantha het aan de stok krijgt met de bende van Wong, krijgt Chan een nieuwe kans. Maar daarvoor heeft hij wel een getuige nodig: de praatgrage Amerikaanse beroepsgokker Connor Watts. Die blijkt echter net ontvoerd te zijn naar Rusland, dus zit er voor Chan niets anders op dan Connor op te gaan halen. Het onwaarschijnlijke duo raakt onderweg van Rusland naar Hong Kong in hachelijke avonturen verzeild; van de bergen in Mongolië tot de zandduinen in de Gobi-woestijn.

Het tussen de $30 en $60 miljoen kostende Skiptrace (FT Stercijfer = 5,0), met een wereldwijde score van $136,6 miljoen, verscheen onlangs op Blu-ray.

Bekijk de afbeelding
Film: Skiptrace | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8715664118344 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Skiptrace zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt gelijk het logo van Dutch FilmWorks in beeld, met daarna de kijkwijzer (12 jaar) en de trailers van Mechanic: Resurrection, Bad Moms en Term Life. Er is zowaar een hoofdmenu aangezien, ondanks dat er geen extra's zijn.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave van DFW ziet er erg netjes uit, met uitstekende moderne kleuren en een prima scherpte. Het beeld is ook goed strak; er is geen ruis of andere storende zaken te zien. Heel anders dan bij de recente uitgave van Bad Moms. De High Def-beelden geven overigens ook prijs dat de beide hoofdrolspelers ondertussen flink wat jaartjes ouder zijn, ondanks dat ze zich doorgaans gedragen als jonge stoere helden.

Geluid

Het geluid sluit netjes aan op de beeldkwaliteit en deze wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD track. De film bevat de nodige actiescènes en gelukkig zijn er wat aardige surround effects toegevoegd. De muzikale ondersteuning, aangeleverd door Chan Kwong-wing, klinkt doorgaans vol en stevig en is zo nu en dan wat overheersend ten opzichte van de gelduidseffecten.

Bonusmateriaal

Entertainment One heeft ervoor gekozen om geen bonusmateriaal op de schijf te zetten. Buitenlandse uitgave bevatten wel enige extra's. Zo zijn er uitgaven verkrijgbaar met onder meer audiocommentaar van de regisseur. Hieronder dan maar de (Chinese) online featurette 'A Journey with Jackie Chan:'

Voor de liefhebber van vermoedelijk vooral Chan; nette maar basic Blu-ray schijf

Skiptrace is duidelijk een ren-spring-vlieg-actiekomedie waarin Chan en Knoxville redelijk uit de verf weten te komen. Opvallend aan de film is dat cameraman Chan Kwok-Hung verdronk tijdens de opnames. De sampan waarop de crew zat kapseisde; zeven andere leden overlevenden het ongeluk.

Hoofdrolspeler Chan lijkt voorlopig nog niet klaar met het acteren. Dit jaar is hij te zien/horen in een kleine tien films. En dan staan ook nog de titels Rush Hour 4, Shanghai Dawn en The Karate Kid 2 gepland om ooit te verschijnen. De Blu-ray uitgave van Skiptrace is in beeld en geluid prima, maar er is geen bonusmateriaal te vinden.