Blu-Ray Review: Morgan

Blu-Ray Review: Morgan

Ridley Scotts zoon maakt horrorfilm met grote namen.

Regie: Luke Scott | Cast: Kate Mara (Lee Weathers), Anya Taylor-Joy (Morgan), Paul Giamatti (Dr. Alan Shapiro), Toby Jones (Dr. Simon Ziegler), Boyd Holbrook (Skip Vronsky), Jennifer Jason Leigh (Dr. Kathy Grieff), Michelle Yeoh (Dr. Lui Cheng) e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: geen

Het hebben van een bekende ouders helpt in de (film)wereld. Niet alleen voor de camera, maar ook zeker erachter. Zo zijn de bejubelde jongere filmmakers Duncan Jones (Warcraft) en Sofia Coppola (Lost in Translation) de zoon van David Bowie en respectievelijk de dochter van Francis Ford Coppola. Afgelopen jaar debuteerde de zoon van Ridley Scott als filmregisseur, met de horrorthriller Morgan. Ondanks een enorme sterrencast, zag Luke Scott zijn debuut enigszins in de soep lopen. De ontvangst was matig en financieel gezien viel er maar weinig te juichen.

In Morgan (FT Stercijfer = 5,3), welke uiteindelijk niet of zeer beperkt in de Nederlandse bioscoop te zien was, werkt een groep wetenschappers aan een geheim experiment om een doorbraak te maken in de evolutie van de mens. Maar wanneer de genetisch gemodificeerde proefpersoon Morgan een angstaanjagend incident veroorzaakt, rijst al snel de vraag of de onbegrensde mogelijkheden opwegen tegen de onvoorspelbare gevaren.

20th Century Fox bracht Morgan onlangs uit op een High Definition-schijf, met naast de film een reeks bonusmateriaal. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Frans, Nederlands | EAN: 8712626078265 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Morgan zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt als eerst het logo van 20th Century Fox in beeld om na de kijkwijzer (16 jaar) over te gaan naar het hoofdmenu.

Beeld

Het beeld is echt haarscherp en dit valt vooral op aan de close-ups van bijvoorbeeld de gezichten van de acteurs. De kleur in de film doet doorgaans erg futuristisch aan en sluit naadloos aan op de stijl van Ridley Scott. De appel valt dus niet ver van de boom. Ook de donkere scènes houden zeer knap stand en hiermee mag de uitgave van Morgan zich rekenen tot de top uitgaven, op het gebied van beeldkwaliteit.

Geluid

De geluidstrack is DTS HD 7.1. Net als het beeld is het genieten met het geluid. Naast de prima muzikale ondersteuning van Max Richter (Arrival, Miss Sloane) zijn er volop creepy surround effects toegevoegd om de sfeer en spanning aan te zetten, prima verdeeld over de verschillende surround speakers. Verder weet de center speaker de dialoog prima verstaanbaar te houden en zijn de zware tonen flink aanwezig via de subwoofer. Prima track.

Bonusmateriaal

Modified Organism: The Science Behind Morgan: De film behandelt hoe de mens experiment op zijn eigen soort. In deze featurette een blik op theorie achter de film. Aardig gedaan.

Loom (Short Film): Luke Scotts korte film uit 2012 van 20 minuten, optioneel met commentaar van Scott. De film is in beginsel bedoeld om RED camera's onder de aandacht te brengen. Voor wie de tijd wil nemen, is dit een aanrader. Overigens hoef je daavoor niet de Blu-ray aan te schaffen, aangezien Loom gewoon op YouTube staat:

Overig: En dan zijn er nog vijf verwijderde scènes, optioneel met commentaar van de regisseur, een is er een track met audiocommentaar van dezelfde kopman.

Aardige, maar te makkelijke horrorthriller; Nette Blu-ray

Na met zijn vader te hebben gewerkt aan onder meer Exodus: Gods and Kings en The Martian levert Scott jr. een aardige eerste film af. Niet dat de horrorthriller Morgan memorabel is zoals een flink aantal van zijn vaders titels, maar mogelijk zit er in de toekomst meer in het vat. Hij zal ongetwijfeld de mogelijkheden hebben en krijgen om op den duur revanche te nemen. De Blu-ray uitgave laat igg een prima beeld en geluid zien en er zijn wat supplementen voor de liefhebber.