Blu-Ray Review: Heat (Director's Definitive Edition)

Jaren 90-topper met Al Pacino en Robert De Niro.

Regie: Michael Mann | Cast: Al Pacino (Vincent Hanna), Robert De Niro (Neil McCauley), Val Kilmer (Chris Shiherlis), Jon Voight (Nate), Tom Sizemore (Michael Cheritto), e.a. | Speelduur: 170 minuten | Bioscooprelease: 15.12.1995 | Recensie FT: geen

Met de grote namen Al Pacino en Robert De Niro in de belangrijkste hoofdrollen mag Heat zich rekenen tot de moderne klassiekers. De actie/misdaadfilm uit 1995 is een remake van L.A. Takedown uit 1989, oorspronkelijk een pilot voor een tv-serie. De maar liefst 170 minuten durende film en $60 miljoen kostende productie haalde tot op heden wereldwijd zo'n $300 miljoen op. De misdaadklassieker van regisseur Michael Mann werd onlangs uitgebracht op 2-disc Blu-ray uitgave, dit keer als de Director's Definitive Edition. Hieronder de details.

In het uitstekend ontvangen Heat (FT Stercijfer = 8,0) raken de persoonlijke levens van de briljante meesterdief Neil McCauley en de obsessieve L.A. politieagent Vincent Hanna in elkaar verstrengeld als de meesterdief zijn laatste overval plant. Hanna is geobsedeerd door McCauley en probeert hem desnoods ten koste van z'n privéleven te pakken. Als McCauley zich voorbereidt op de overval van hun leven, en Hanna's team hem probeert te pakken, zien beiden in dat ze allebei te maken hebben met de allerbeste in hun vak.

Bekijk de afbeelding
Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: februari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: oa. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8712626098232 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Heat zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnen het 20th Century Fox Home Entertainment-logo en de kijkwijzer (12 jaar). Via het hoofdmenu is er toegang tot onder meer de extra's.

Beeld

Deze uitgave van de film uit 1995 laat een zeer degelijk beeld zien. Er is gebruikgemaakt van een compleet nieuwe 4K-remaster. De kleuren ogen redelijk natuurlijk, al hebben bepaalde scènes wel een lichte kleuraanpassing gekregen. Het beeld is verder ruim voldoende scherp voor een film uit 1995. De drukkere stijl van Mann en het filmen van Dante Spinotti doen de beelden soms wat onscherp lijken. Het beeld blijkt niet helemaal vrij van wat hele kleine vuiltjes of iets wat daar op lijkt, al is dit eigenlijk noemenswaardig. Net als de lichte laag filmruis overigens. Het grappige bij dit soort opgepoetste films is en blijft dat je het gevoel hebt dat je kijkt naar een moderne film, met acteurs die nu ruim 20 jaar ouder zijn.

Geluid

Ondanks dat dit een opgepoetste versie is, blijft de geluidstrack een standaard DTS-HD surroundtrack. Meer zit er niet in het vat voor de audiofiel. De galmende shoot-outs in de film zijn uiteraard prima voor de surroundset, met daarnaast ook voldoende omgevingsgeluiden en (andere) surround effects. De muzikale ondersteuning van Elliot Goldenthal en de filmmuziek maken het geheel uiteraard compleet. Ondanks dat het een alweer wat gedateerde film is, blijft de dialoog prima volgbaar en zijn er geen storende zaken op te merken.

Bonusmateriaal

Audiocommentaar: Op de eerste schijf staat een track met audiocommentaar van Michael Mann. Deze stond ook op de eerdere Blu-ray uitgave. De rest van de extra's staan op de tweede schijf.
Filmmaker Panels: Twee panels, met als eerste een gesprek van ruim een uur tussen Michael Mann, Robert De Niro, Al Pacino en Christopher Nolan tijdens Academy of Motion Picture Arts and Sciences (2016). De tweede panel vond plaats tijdens het Toronto International Film Festival (2015). Het is een half uur durende Q&A met Michael Mann. Voer voor de fans die echt de diepte in willen gaan over bijvoorbeeld de uitdagingen tijdens de opnames, het bronmateriaal en de opnamestijl.
The Making of Heat: Een driedelige Making of van een half uur. De titels van de drie hoofdstukken zijn True Crime, Crime Stories en Into the Fire. Er zijn veel quotes van Mann en uiteraard andere leden van de cast en crew.
Pacino and De Niro: The Conversation: Een gesprek tussen de iconen, uiteraard over hun personages Vincent Hanna en Neil McCauley.
Return to the Scene of the Crime: Een blik op de verschillende locaties in Heat. Locatiemanager Janice Polley en producent Gusmano Cesaretti spreken ook over hoe Mann te werk ging.
Additional Footage - Deleted Scenes: Een reeks van elf verwijderde en verlengde scènes, met een speelduur van overigens slechts 10 minuten. Er is geen audiocommentaar beschikbaar.
Trailers: Drie trailers met de titels Surprise of a Lifetime, Two Actors Collide en Closing In.

Een van de jaren 90-toppers; must have Blu-ray uitgave

Michael Manns Heat is uiteraard een geweldige titel met prachtige rollen van De Niro, Pacino en de andere acteurs in de film. Het kat en muis-spel is indrukwekkend en de actiescènes zijn om van te smullen. Tegenwoordig zou Mann bezig zijn met een prequel. Het verhaal zou opgeleverd moeten worden door verschillende schrijvers. Of dit er ooit van komt, zal de toekomst uitwijzen.

Deze Director's Definitive Edition Blu-ray edition bevat overigens geen andere versie van de film. Het moet de definitieve uitgave van zijn film; de bron van deze High Def-uitgave is namelijk een nieuwe 4K-remaster. Verder barst de tweede schijf van het bonusmateriaal.