Blu-Ray Review: Toni Erdmann

Blu-Ray Review: Toni Erdmann

De vermakelijke komedie die naast de Oscar greep.

Regie: Maren Ade | Cast: Peter Simonischek (Winfried Conradi/Toni Erdmann), Sandra Hüller (Ines Conradi), Michael Wittenborn (Henneberg), Thomas Loibl (Gerald), Hadewych Minis (Tatjana), e.a. | Speelduur: 162 minuten | Bioscooprelease: 10.11.2016 | Recensie FT: 4 sterren

De film Toni Erdmann leek eventjes de voornaamste kandidaat om de Oscar voor Beste Buitenlands film te gaan pakken. De Duits-Oostenrijkse film pakte namelijk flink wat prijzen, waaronder op het Cannes Film Festival. Ook won de film met namen als onder meer Peter Simonischek en Sandra Hüller maar liefst vijf onderscheidingen tijdens de European Film Awards. Tijdens de Oscars moest de film het echter afleggen tegen The Salesman, uit Iran. De Engelstalige remake is al aangekondigd.

In het prima ontvangen Toni Erdmann (FT Stercijfer = 7,3) werkt zakenvrouw Ines bij een groot Duits bedrijf gevestigd in Boekarest. Als haar vader onverwachts voor de deur staat, verbergt ze haar ergernis niet. In Ines' perfect geordende leven heerst niet de minste wanorde en is er eigenlijk geen ruimte voor spontane gebeurtenissen. Als haar vader tijdens zijn verblijf vraagt of ze gelukkig is, blijft ze het antwoord schuldig en blijkt dat het begin van een grote omwenteling. Haar ergerlijke vader zal er alles aan doen om haar leven opnieuw zin te geven door een nieuw personage aan haar dagelijkse routine te introduceren: de grappige Toni Erdmann.

De dramakomedie van regisseur Maren Ade verscheen onlangs op Blu-ray. Hieronder een blik op wat September Film ons biedt.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: oa. Duits, Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8718836863479 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Toni Erdmann zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt na een waarschuwing het logo van September Film in beeld. Na de kijkwijzer (12 jaar) springt het standaard hoofdmenu in beeld.

Beeld

September Film heeft ervoor gezorgd dat er ook in High Def representatief uitziet. De bijna beeldvullende verhouding en de natuurlijke, iets licht sobere kleuren zorgen voor een prima kijkervaring. Tel daarbij een uitstekende scherpte op en je hebt een nagenoeg perfecte HD-schijf. Verder valt er weinig aan toe te voegen.

Geluid

Het geluid, aangeleverd door een standaard DTS-HD schijf, is weinig bijzonder te noemen. De film draait om dialoog en er is hier en daar wat muzikale ondersteuning, aangeleverd door Patrick Veigel. De taal is veelal Duits en Engels. Uiteraard ontbreekt Nederlandse ondertiteling - gelukkig - niet.

Bonusmateriaal

De extra's beperken zich tot enkele trailers, namelijk van L'économie du couple, The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years en Frantz. Verder biedt de schijf geen gewenst kijkje achter de schermen. Een buitenlandse uitgave biedt wel e.e.a., namelijk audiocommentaar en een Q&A met cast & crew. Hieronder een online featurette met actrice Sandra Hüller:

Komedie voor de liefhebbers; nette, maar basic schijf

Toni Erdmann is er duidelijk een voor de liefhebbers. De vaart zit er met een speelduur van een kleine 3 uur niet helemaal in, maar vermakelijk is de dramakomedie wel. Met alle prijzen en nominaties heeft de film zeker de erkenning ontvangen die de film verdient. Of de remake met Kristen Wiig en Jack Nicholson een erkenning wordt, moet de toekomst gaan uitwijzen. Deze Blu-ray uitgave van September Film is basic, maar laat een prima beeld zien.