Blu-ray recensie: 'Sully'

Blu-ray recensie: 'Sully'

Nagenoeg perfecte uitgave met fantastisch beeld & geluid.

Regie: Clint Eastwood | Cast: Tom Hanks (Sully), Aaron Eckhart (Jeff Skiles), Valeria Mahaffey (Diane Higgins), Anna Gunn (Elizabeth Davis) e.a. |Release: 8 september 2016 | Speelduur: 96 minuten
Het had verschrikkelijk kunnen aflopen: de noodlanding die Chesley Sullenberger moest maken met een Airbus A320. Zijn vliegtuig kwam in aanvaring met wat ganzen en daardoor raakten de motoren beschadigd. Het gevolg: de motoren vlogen uit en Sully kon niet meer terugvliegen naar het vliegveld. En dus besloot hij iets gewaagds te doen: het toestel landen in de Hudson. Het lukte, en daarmee redden hij het leven van alle passagiers en bemanningsleden.

Dat verhaal werd door Clint Eastwoord verfilmd als Sully. Daarbij baseerde de Hollywood-regisseur zich op de autobiografie van Sullenberg, Highest Duty. Snel ging de ontwikkeling van de film dan weer niet; de rechten op de autobiografie werden in 2010 al gekocht door producenten Frank Marshall en Allyn Stewart, maar zij hadden jaren nodig om de film ontwikkeld te krijgen. In juni 2015 was er ineens het bericht dat Tom Hanks de hoofdrol zou spelen en konden een paar maanden later de opnames beginnen.

Sully werd goed ontvangen. Op RottenTomatoes heeft de film een score van 85% en gemiddeld geven critici de film een 7,2. Vooral Hanks werkt goed als protagonist en het is volgens critici dan ook een geslaagd eerbetoon aan Sullenberger. Wat box office opbrengsten betreft, zal men ook tevreden zijn. Sully kostte 60 miljoen dollar om te maken en bracht aan de wereldwijde box office 238 miljoen dollar op.

Bekijk de afbeelding
Media: 1x Blu-ray | Video: 16x9 (2.4:1) | Audio: Dolby Atmos TrueHD: Engels, Frans; Dolby Digital: Italiaans 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Frans | Retail release: 5 april 2017 | EAN: 5-051888-227671 | Met dank aan: Warner Bros.
Warner Bros. levert Sully in een standaard Blu-ray keepcase aan. Voorop een van de posters van de film. Dat is een gecombineerd beeld van hoofdrolspeler Tom Hanks en het vliegtuig dat op de Hudson ligt. Verder tref je in de hoes de schijf aan, en een velletje met UV-code om de film ook online te kunnen kijken. Het afspelen van de schijf gaat lekker soepel. Na het logo van Warner Home Video, is meteen het menu te zien.

Beeld- en audiokwaliteit

De film ziet er ongelofelijk mooi uit op Blu-ray. De beelden zijn haarscherp en delen van de film zijn ook ontzettend realistisch om te zien. Zo zie je de motoren langzaam tot stilstand komen en het vliegtuig neerstorten in de Hudson en dat ziet er echt uit. Over het geheel genomen zijn details dus erg scherp en mooi om te zien.

Sully klinkt ook fantastisch, dankzij die Dolby Atmos soundtrack. Precies die geluiden van de motoren, het vliegtuig dat het water raakt, het publiek dat bang is en het krakende vliegtuig op het moment dat het begint te zinken... allemaal klinken erg realistisch en dat maakt de film een genot om naar te kijken. Het totaalplaatje is dus erg compleet als het aankomt op de film zelf.

Extra's

Maar er zitten ook veel extra's op de schijf. Er is een uur aan extra's meegeleverd, die vooral kijken naar het verhaal en de mensen achter het waargebeurde verhaal. Moment by Moment kijkt bijvoorbeeld in een kwartier tijd naar het landen in de Hudson en doet dat vanuit het perspectief van drie mensen: Sully, First Officer Jeff Skiles en air controller Patrick Harten. Dan is er Sully Sullenberger, een dikke twintig minuten durende extra die ingaat op de figuur Sully zelf. Tot slot is er nog een twintig minuten durende making-of, met de naam Neck Deep in the Hudson.

Nagenoeg perfecte uitgave met fantastisch beeld & geluid

Deze Blu-ray is nagenoeg perfect. Het beeld is haarscherp en de audio is dankzij de Dolby Atmos-score fantastisch om naar te luisteren. Verder zit er bijna een uur aan extra's op, waarmee het geheel erg compleet is. Bekijk hieronder een vijftig minuten durende documentaire over de landing op de Hudson.