Blu-Ray Review: Les Saisons

Blu-Ray Review: Les Saisons

De opvolger van Oceans.

Regie: Jacques Perrin en Jacques Cluzaud | Speelduur: 97 minuten | Bioscooprelease: 15.12.2016 | Recensie FT: 2 sterren

Natuurseries en -films verschijnen aan de lopende band. Niet heel vaak draaien ze nog in de Nederlandse bioscoopzalen. Voor Les Saisons van de Franse documentairemakers Jacques Perrin en Jacques Cluzaud werd een uitzondering gemaakt. In de "opvolger" van Oceans krijgen we eens een blik op de natuur in Europa. Ook wel eens aardig.

In de $30 miljoen kostende en bij het publiek prima ontvangen natuurdocufilm (FT Stercijfer = 7,1), goed voor slechts $11,4 miljoen wereldwijd, zien we hoe de twee natuurfilm-grootmeesters terugkeren naar bekender terrein. Ze nemen ons mee op een prachtige reis door de geschiedenis van de Europese wildernis. Herontdek de gebieden die we sinds de laatste ijstijd delen met het wild. Want voordat mensen het immense Europese oerbos omvormden tot platteland, was dit het terrein van roedels wolven, beren, ossen, lynxen en wilde paarden. Het is een gevoelig en ongekend epos over de lange en tumultueuze gezamenlijke geschiedenis die mens en dier bindt.

Dutch FilmWorks bracht Les Saisons onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de schijf, met onder meer het beeld en geluid.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8719372003480 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Les Saisons zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf zie je het logo van Dutch FilmWorks, de waarschuwing en de trailers van Oceans (behoorlijk low-res), Nature en Holland: Natuur in de Delta. Vervolgens is er het basic hoofdmenu voor de startknop en de ondertiteling.

Beeld

DFW levert zeker een nette schijf af, maar bij natuurseries en -films vraagt de kijker uiteraard het uiterste. Hieraan kan DFW zeker voldoen. Het beeld is namelijk compleet strak en de scherpte is uitmuntend. De kleinste details zijn te zien en dat geeft een prachtig en natuurlijk beeld. Ook de kleur is natuurlijk en laat de wilde natuur zien zoals deze er ook in het echt uitziet. Uitstekende schijf!

Geluid

Het geluid komt prima uit de verschillende boxen, met veel omgevingsgeluiden en uiteraard wat speelse en begeleidende muzikale ondersteuning. De Franstalige voice-over komt van Jacques Perrin en deze is uiteraard prima te volgen, als hij spreekt. Jammer aan deze uitgave, maar ook die van andere natuurseries en -films is dat er geen Nederlandstalige voice-over beschikbaar. Dit is natuurlijk voor de jonge kijkers erg handig. Nederlandse ondertiteling is er wel.

Bonusmateriaal

Dutch FilmWorks heeft geen extra's aan de schijf toegevoegd en hier is de prijs ook naar. Voor net even boven een tientje is deze aan te schaffen.

Prima natuurdocu; op een nette Blu-ray uitgave

Van de documentaire is bekend dat sommige van de getoonde dieren zijn getraind en niet altijd in de vrije natuur leven. Dit is uiteraard niet compleet vreemd, aangezien de natuurlijk in Europa door de eeuwen heen onder een enorme druk staat. De beelden zien er verder niet minder zwak uit. Deze Blu-ray uitgave geeft de beelden verder fantastisch weer.