Blu-Ray Review: Allied

Blu-Ray Review: Allied

Prima film van Robert Zemeckis, met Pitt en Cotillard!

Regie: Robert Zemeckis | Cast: Brad Pitt (Max Vatan), Marion Cotillard (Marianne Beauséjour), Jared Harris (Frank Heslop), Lizzy Caplan (Bridget Vatan), Daniel Betts (George Kavanagh), Matthew Goode (Guy Sangster), August Diehl (Hobar), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Bioscooprelease: 20.10.2016 | Recensie FT: 3,5 ster

Na zijn terugkeer naar live-action leverde Robert Zemeckis al de prima films Flight en The Walk op. Eerder dit jaar debuteerde zijn nieuwe films in de Nederlandse bioscoopzalen. Voor Allied beschikte de filmmaker over grote namen als Brad Pitt, Marion Cotillard, Matthew Goode en Jared Harris. Uiteraard moest het duo Pitt/Cotillard dé publiekstrekker worden. Dit bleek slechts beperkt zijn vruchten af te werpen. Het oorlogsdrama, met hier en daar actie, werd wisselend ontvangen en presteerde aan de bioscoopkassa ook niet compleet overtuigend.

In het $85 miljoen kostende Allied (FT Stercijfer = 6,5), goed voor $120 miljoen wereldwijd, is het 1942 als officier van de Canadese geheime dienst Max Vatan de Franse verzetstrijdster Marianna Beausejour ontmoet. Ze treffen elkaar echter niet onder de ideale omstandigheden: beiden moeten zien te overleven tijdens een dodelijke missie in Noord-Afrika in vijandelijk gebied. Wanneer ze daarna herenigd worden in Londen wordt hun relatie op de proef gesteld door de extreme omstandigheden van Wereldoorlog II.

Universal Pictures bracht Allied deze maand uit op een nette Blu-Ray uitgave. Hieronder een blik op de technische zaken en de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5053083107543 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-ray schijf van Allied zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnen het logo van Universal, de taalselectie en enkele waarschuwingen. Vervolgens springt het basic hoofdmenu in beeld.

Beeld

Visueel gezien vallen films van Robert Zemeckis eigenlijk nooit tegen. De regisseur is namelijk dol op mooie plaatjes en visuele effecten. In Allied zijn die ook aanwezig en deze worden in High Definition prima weergegeven. Samen met de gedateerde setting en eigenlijk geen duidelijke zichtbare kleurfilter zorgt de scherpte voor een werkelijk prachtig beeld. Een van de betere HD-schijven tot op heden. Klasse.

Geluid

Je zou eigenlijk minimaal een DTS-HD 7.1 track verwachten bij deze film, maar Universal Pictures heeft een overigens verder prima standaard DTS-HD 5.1 track toegevoegd. Er zijn voldoende omgevingsgeluiden en geluidseffecten waarneembaar via de verschillende surround speakers en de dialoog wordt nooit gestoord. De fraaie muzikale ondersteuning werd opgeleverd door Alan Silvestri, een componist die wel vaker samenwerkt met Zemeckis.

Bonusmateriaal

Deze Blu-ray schijf van Allied bevat flink wat featurettes, waarvan een aantal wel een heel promotionele invulling heeft. Hieronder de meest opvallende zaken belicht.

Story of Allied: In 5 minuten spreken cast en crew over het verhaal van de film.

From Stages to the Sahara: The Production Design of Allied: Een wat langere featurette die inzoomt op de voortreffelijke aankleding en de visuele effecten die zijn gebruikt om de prima decors aan te vullen. Mooie extra.

A Stitch in Time: The Costumes of Allied: Ook weer een prima extra. Dit keer wordt er ingezoomd op ontwerpster Joanna Johnston die de kostuums aanleverde.

Lights, Pixels, ACTION! The Visual Effects of Allied: Zoals de titel aangeeft wordt er vooral ingezoomd op de computer geanimeerde effecten in de film. Met bijna 10 minuten een vermakelijke extra.

Overig: En dan zijn er ook nog de featurettes Through the Lens: Directing with Robert Zemeckis (over de regisseur), Til Death Do Us Part: Max and Marianne (met Pitt en Cotillard), Guys and Gals: The Ensemble Cast (de overige belangrijke castleden), Behind the Wheel: The Vehicles of Allied (auto's en dergelijke), Locked and Loaded: The Weapons of Allied (wapens) en That Swingin' Sound: The Music of Allied, over en met componist Alan Silvestri.

Vooral een (visueel) pakkend oorlogdrama; uitstekende Blu-ray

Allied is waarschijnlijk niet de film die je zou verwachten. De actie is niet altijd aanwezig en de film focust zich (uiteraard) vooral op de relatie tussen de personages van Pitt en Cotillard. Technische gezien is de film prachtig en de hand van Zemeckis is vaak zichtbaar. Met een aardige wending zeker het kijken waar. De bekeken Blu-ray uitgave is simpelweg top!