Blu-ray recensie: 'Assassin's Creed'

Blu-ray recensie: 'Assassin's Creed'

Prima uitgave van een matige gameverfilming.

Regie: Justin Kurzel | Cast: Michael Fassbender (Callum Lynch & Aguilar), Marion Cotillard (Dr. Sofia Rikkin), Jeremy Irons (Alan Rikkin), Brendan Gleeson (Joseph Lynch) e.a. |Release: 5 januari 2017 | Speelduur: 115 minuten
Verfilmingen van grote spellenfranchises: je zou denken dat die automatisch wel slagen en winstgevend zijn, want de games kennen immers zoveel fans. Maar daarin vergis je je snel, want filmmakers moeten een moeilijke balans vinden. Enerzijds moeten ze fans tevreden stellen, maar anderzijds ook nieuwe mensen introduceren in de vaak uitgebreide mythologie van de games. Datzelfde probleem trof ook regisseur Justin Kurzel bij het maken van Assassin's Creed, dat nu in Nederland op Blu-ray, Dvd en digitale media te koop is.

Dankzij een revolutionaire technologie die het beleven van genetische herinneringen mogelijk maakt, kan Callum Lynch in de huid kruipen van zijn voorvader Aguilar tijdens de 15e eeuw in Spanje. Callum ontdekt dat hij een afstammeling is van een mysterieus en geheim genootschap, de zogenaamde Assassijnen. Hij vergaart een grote hoeveelheid kennis en doet ongelofelijke vaardigheden op die hij kan gebruiken om het op te nemen tegen de onderdrukkende en krachtige Tempeliers in de tegenwoordige tijd.

Hoe moeilijk het was voor Kurzel blijkt wel uit de recensies. Op RottenTomatoes scoort de film niet al te goed: een 3,9 na 176 getelde recensies. Critici zeggen dat de film er wel beter uitziet dan andere gameverfilmingen en ook een sterkere cast heeft, maar teveel plot heeft. Het geheel is dan ook wat vreugdeloos en mist een beetje bezieling. Dat zien we terug in de matige prestaties van de film, die 125 miljoen dollar kostte om te filmen en vermoedelijk het dubbele voor de marketing. Dat leverde wereldwijd slechts 240 miljoen dollar op aan de box office, waarmee het een flop is.

Bekijk de afbeelding
Media: 1x Blu-ray | Video: 2.39:1 | Audio: Engels 7.1 DTS-HD MA; Frans, Duits, Italiaans & meer DTS 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans & meer | Retail release: 10 mei 2017 | EAN: 8-712626-064220 | Met dank aan: 20th Century Fox
De film wordt aangeleverd in een reguliere keepcase. Die ziet er, vooral als je naar de achterkant kijkt, uit als een echte game. Niet gek ook, want het gaat om een spelverfilming. Voorop zien we hoofdrolspeler Michael Fassbender als de twee hoofdpersonen, Aguilar en Callum Lynch. Achterop een uitgebreide synopsis en een overzicht met alle details. Als je de keepcase opent, zie je verder precies hetzelfde design als aan de buitenkant.

Beeldkwaliteit & audio

We schreven het al: Assassin's Creed ziet er goed uit. Ook op Blu-ray, visueel gezien is het een mooie film, die lekker sfeervol gefilmd is. Er is gekozen voor twee kleurtonen: de scènes in Spanje zijn gelig en de scènes in de toekomst zijn blauw. Het geheel is over het algemeen gedetailleerd, al zijn sommige donkere stukken wel heel erg donker, waardoor er nauwelijks iets te zien valt. Wat audio betreft is er meer balans en klinkt het geheel beter.

Extra's

Er zitten genoeg extra's op deze uitgave, gezamenlijk goed voor anderhalf uur. De eerste is meteen een lange featurette over het maken van de film. Onder de titel De gelofte afleggen: Achter de schermen van Assassin's Creed wordt er gekeken naar de productie en het verfilmen van de spellenreeks. In het verlengde daarvan ligt een twintig minuten durende mini-docu met de titel Gesprekken met Justin Kurzel, waarin hij verteld over het maken van de film.

Ook spreken Justin Kurzel & Christopher Tellefsen over verwijderde scènes. Ze leggen uit waarom bepaalde dingen uit de film gehaald werden. Die Verwijderde scènes hebben ook een eigen plek gekregen, en bestaan gezamenlijk uit vijftien minuten. Dan zijn er nog wat Galerijen en Bioscooptrailers.

Prima uitgave van een wat matige spelverfilming

Heel interessant is Assassin's Creed niet. De film slaagt er niet in het spannende gevoel van de games te vatten en is in plaats daarvan enigszins saai om naar te kijken en wellicht iets te duister. Desondanks is er gekozen voor een goede Blu-ray uitgave, waarin beelden en audio goed tot hun recht komen, aangevuld met bijna anderhalf uur aan prima extra's.