Blu-Ray Review: Resident Evil: The Final Chapter

Echt de laatste... Ja!

Regie: Paul W.S. Anderson | Cast: Milla Jovovich (Alice), Iain Glen (Dr. Isaacs), Ali Larter (Claire Redfield), Shawn Roberts (Albert Wesker), William Levy (Christian), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Bioscooprelease: 26.01.2017 | Recensie FT: 1,5 ster

Na maar liefst zes delen is er eerder dit jaar een einde gekomen aan de succesvolste filmreeks gebaseerd op een computerspel. Regisseur Paul W.S. Anderson was gedurende de reeks het motorblok en met Resident Evil: The Final Chapter mocht hij de reeks ook afronden, uiteraard met zijn vrouw Milla Jovovich als heldin Alice. The Final Chapter werd opnieuw een financieel succes, na opnieuw een bijzonder zwak ontvangst.

In het $40 miljoen kostende Resident Evil: The Final Chapter (FT Stercijfer = 5,0) is Alice de enige overlevende van de strijd die het laatste gevecht van de mensheid tegen de ondoden had moeten zijn. Nu moet zij terugkeren naar de plek waar de nachtmerrie begon - The Hive in Raccoon City, waar de Umbrella Corporation zich aan het voorbereiden is op een laatste en beslissende slag tegen de overlevenden van de apocalyps.

Sony Pictures Home Entertainment bracht The Final Chapter, goed voor $312,2 miljoen wereldwijd, onlangs uit op een prima Blu-ray uitgave. Hieronder een blik op de schijf.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels | EAN: 8712609642346 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Resident Evil: The Final Chapter zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. In de hoes zit een code voor de digitale HD-versie. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt het logo van Sony Pictures Home Entertainment, gevolgd door het basic hoofdmenu.

Beeld

Deze Blu-ray schijf met een standaard 2.40 : 1 beeldverhouding laat een prima beeld zien. De scherpte is top en met de lichte filmische ruis is het beeld helemaal af. Ook de kleur is prachtig, zeker in Raccoon City als het beeld erg kleurrijk wordt in plaats van de grauwe, veelal sobere buitenwereld. Ook de visuele effecten zijn nog best te pruimen. Kortom een prima Blu-Ray uitgave.

Geluid

De prima beeldweergave wordt aangevuld met een uitstekende DTS-HD 7.1 geluidstrack die alle surround kanalen continu inzet met prima gelduiseffecten die de actie nog meer recht doen. Denk alleen al aan het vele gerace en het vele wapengekletter. Dit nog naast de vechtpartijen van Alice. De muzikale ondersteuning is van de hand van Paul Haslinger, bekend van films als Underworld en andere films van regisseur Paul W.S. Anderson.

Bonusmateriaal

Stunts & Weaponry: Een blik op de vele stunts en wapens in de film. De stunts worden verrassend vaak uitgevoerd door de acteurs zelf.

Explore the Hive: Een blik op de locatie die ook te zien was in de eerste film. Erg fraai om even te kijken en aardig om te zien hoeveel werk er in heeft gezeten.

The Bad Ass Trinity & The Women of Resident Evil: Een blik op de nodige vrouwelijke personages in de film; en vooral hoe goed ze het hebben gedaan.

Sneak Peak at Resident Evil: Vendetta: Promotionele blik op de animatiefilm.

Retaliation Mode: Een soort PiP-track met Paul W.S. Anderson en Milla Jovovich die commentaar geven op bepaalde scènes, ook aan de hand van beelden van achter de schermen.

Weinig verrassende afsluiting; nette Blu-ray schijf

Dit laatste hoofdstuk in de Resident Evil-filmreeks sluit prima aan op de niet altijd even sterke films die al zijn verschenen in de reeks. Verwacht er dus niet al te veel van en focus je vooral op de vermakelijke, herkenbare zaken. De franchise keert overigens wel terug op het witte doek. Er moet namelijk een zesdelige, meer actierijke reboot verschijnen.