Algemeen

Eerste recensies 'Valerian': visueel spektakel maar...

Ze zijn niet te spreken over dit rommelige passieproject.

door Jim Pedd om 13:31 in Algemeen
Waar we al vreesden is werkelijkheid geworden: Luc Bessons passieproject Valerian and the City of a Thousand Planets is gematigd ontvangen. Eén criticus noemt het zelfs de voornaamste kanshebber voor de Razzies komend jaar. Gemiddeld scoort de film van Luc Besson een 6,1 op RottenTomatoes. We zetten hieronder de belangrijkste recensies op een rij; vanaf 26 juli draait de film in de bioscoop.

Entertainment Weekly

"Als ik een voorspelling zou moeten maken, denk ik dat Valerian eenzelfde lot beschoren is als Bessons The Fifth Element. Het is zo uitbundig en wild, en het ritme loopt zo idiosyncratisch, dat het gemakkelijk is om je voor te stellen dat filmkijkers geen idee hebben wat ze ermee aan moeten tot de verre toekomst. Tijdens de betoverende eerste dertig minuten, wist ik bijvoorbeeld niet of ik iets briljant gestoords of een totale mislukking bekeek. Toen, naarmate het verhaal vorderde, werd het duidelijker: Valerian is een epische rommel."

The Hollywood Reporter

"De Razzies hoeven niet te wachten tot het einde van het jaar om de winnaar van 2017 aan te wijzen. [...] Eurotrash is terug, en sci-fi zal de komende tijd zijn wonden moeten likken. Dane DeHaan, die dit jaar met A Cure for Welness en dit in twee van de grootste mislukkingen van het jaar speelde, moet een paar indiefilms maken en Cara Delevigne leren dat acteren meer is dan wat glimlachen en met je ogen rollen. Rihanna kan het beste doen alsof dit nooit gebeurd is. En de Hollywood-studiobazen kunnen gerust ademhalen, want ditmaal treft hem geen blaam voor het maken van een grootschalige zomerfranchisefilm die niemand wil zien - het is Franse import."

Variety

"Het is een gedurfd doel in een marktplaats niet heel verwelkomend is voor Star Wars-imitatoren, maar Besson is een van de weinige levende regisseurs met zowel de ambitie als het vermogen om zijn eigen rivaliserende universum op te bouwen. In een tijd waarin Star Wars machinaal gemaakt wordt (hoewel die strakke controle tot sommige van de beste films in de reeks tot nu toe leidde), durft Valerian risico's te nemen - het is een wilde, eindeloos creatieve spannende rit dit alleen de regisseur van Lucy en The Fifth Element kan leveren, opgebouwd als een episodische reeks missies, schrammen en bijna-missers, met bijzondere omgevingen en prachtige computergegenereerde buitenaardse personages."

The Wrap

"Besson neemt alle plezier en kleur, samen met een wilde groep fantastische wezens en gebruikt ze in dienst van een groots verhaal dat uiteindelijk niet boeit en vaak irriteert."

IndieWire

"Stel je voor dat iemand een decennium aan sci-fi ruimte epossen allemaal tegelijk op een scherm projecteert. Stel je voor dat jij in het publiek zit. Nu, stel je ook voor, dat je besloten hebt om voordat je die ervaring ingaat, wat paddo's te gebruiken, die je afgewerkt hebt met de beste Franse crystal meth. Dat is hoe het voelt om Luc Bessons dolle Valerian and the City of a Thousand Planets te bekijken, een onafhankelijk gefinancierd 200 miljoen dollar kostend intergalactisch avontuur dat zo high is op zijn eigen spul, dat Guardians of the Galaxy er als een Ozu-film uit begint te zien (en zelfs de latere films van Ozu bevatten niet zoveel kleur)."

Crave

"Valerian and the City of a Thousand Planets is een van de mooiste science fiction films ooit gemaakt. Tijdloos en onvoorspelbaar, is dit het beste tegengif tegen andere sci-fi films die niets nieuws meer proberen en nu vertrouwen op het hergebruiken van oude dingen die ze al eens gedaan hebben. Valerian is onderscheidend en innovaties en lijkt high op zijn eigen capaciteit om te verbazen. Let niet teveel op de kleinere foutjes: dit is prachtig filmmaken, en een van de beste films van het jaar."