Studies gedaan in opdracht van Hollywood-studio's, wijzen uit dat de Rotten Tomatoes score van een film invloed heeft op de vraag of mensen naar de bioscoop gaan of niet. Dat meldt The Hollywood Reporter op basis van de studie die uitgevoerd is door de Nielsen Reasearch Group.
Zeven van de tien filmkijkers blijkt het minder waarschijnlijk te noemen dat ze een film gaan kijken, als de Rotten Tomatoes score tussen de 0 en 25 procent ligt. Fizziology, een onderzoeksfirma die kijkt naar sociale media, houdt naar eigen zeggen de sociale interacties van zowat elke grote Hollywood-release bij. Volgens dat bureau heeft de recensiesite vooral invloed op publiek van 25 en jonger.
Een van de zaken die studio's daarom doen, is een embargo leggen op recensies tot de film in de bioscoop draait, of enkele uren voordat de film voor het bredere publiek beschikbaar is. Soms werkt dat, zoals in het geval van The Emoji Movie, maar bij bijvoorbeeld The Mummy had het geen positief effect.
De hamvraag is dan natuurlijk: laat jij je keuze om een film te zien afhangen van de recensies?