Blu-Ray Review: Het Verlangen met Chantal Janzen

Prima Nederlandse film.

Regie: Joram Lürsen | Cast: Chantal Janzen (Brigitte), Gijs Naber (Marc), Alex Klaasen (Boudewijn), Bram van der Vlugt (Alfred Goudemondt), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 09.03.2017 | Recensie FilmTotaal: 3 sterren

Van de Nederlandse regisseur zagen we al films als Alles is liefde (2007), Alles is familie (2012) en Publieke werken (2015). Dit jaar kwam hij met een drama met Chantal Janzen in de hoofdrol, wat een goede combinatie had kunnen zijn. Dit werd het niet echt, al werd de film door de critici goed tot zeer goed ontvangen. Het publiek bleek meer verdeeld en dit leidde tot een wat magere opbrengst aan de bioscoopkassa. Met een opbrengst van ruim $1 miljoen werd net aan de bijdrage van het Nederlands Filmfonds goed gemaakt.

In Het Verlangen (FT Stercijfer = 5,4) komt de zeer aantrekkelijke schoenenverkoopster Brigitte met een beroerd manuscript aan bij uitgeverij Goudemondt. De broers Marc en Boudewijn zien direct mogelijkheden. De uitgeverij verkeert in zwaar weer waardoor een succes zeer welkom is. Ze bedenken een wisseltruc waarbij ze Brigitte van rol laten wisselen met Herman, de onooglijke en stotterende auteur van een literair meesterwerk. Met Herman - hoe goed zijn boek ook is - weten de broers dat ze bij de media niet hoeven aan te komen. De truc werkt; het boek wordt een megasucces en Brigitte ontpopt zich tot een ware mediaster. Maar wanneer haar stijgende roem Herman teveel wordt, start de strijd om erkenning.

September Film bracht Het Verlangen onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de nette uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Nederlands DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Engels | EAN: 8718836863448 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De Blu-ray schijf van Het Verlangen zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt eerst een waarschuwing en daarna het logo van September Film. Na de Kijkwijzer (6 jaar) volgt het hoofdmenu.

Beeld

De distributeur heeft een prima High Definition-uitgave het schap in gestuurd. De bijna beeldvullende weergave (1.85 : 1) is zeer warm van kleur en doet doorgaans prima filmisch aan. Het beeld lijkt een lichte ruis te hebben, overigens niet storend. De scherpte is gemiddeld. Doorgaans zit het goed, maar zo nu en dan lijkt de weergave wat mat / dof. Dit valt niet echt op en is ook het enige echte minpuntje aan de schijf.

Geluid

Het geluid komt via een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack en deze valt eigenlijk alleen echt op bij de muzikale ondersteuning. Er zijn wat lichte achtergrondgeluiden waarneembaar, maar enorm opvallend mag het niet genoemd worden. De dialoog is doorgaans prima te volgen en voor de mensen die het Nederlands niet zo goed beheersen, is er een Engelstalige ondertiteling.

Bonusmateriaal

De schijf van September Film wordt wordt redelijk kaal aangeleverd. In het hoofdmenu zijn geen extra's terug te vinden. Wel is er een kopje met 'trailers' en hieronder zijn de previews terug te vinden van de films Bram Fischer, March of the Penguins 2 en 20th Century Women. Aangezien er geen extra's zijn voor Het Verlangen hieronder de online video 'In de make-up met Chantal Janzen':

Prima Nederlandse film; basic Blu-ray

Het Verlangen is zeker geen Alles is Liefde en zal ook geen blijvertje zijn. Toch spelen Chantal Janzen en de rest van de prima cast prima rollen in een nette Nederlandse film. Mocht je niet vies zijn voor een beter Nederlands product, dan moet je deze dus wel even aanzetten. Met deze Blu-ray uitgave lukt dat ook prima, al moet je niet rekenen op bonusmateriaal.