Blu-ray review 'Bleed for This' - waardige comeback-boksfilm?

Miles Teller op Whiplash-niveau.

Regie: Ben Younger | Cast: Miles Teller (Vincenzo "Vinny The Pazmanian Devil" Pazienza), Aaron Eckhart (Kevin Rooney), Katey Sagal (Louise Pazienza), Ciarán Hinds (Angelo Pazienza), Ted Levine (Lou Duva), Jordan Gelber (Dan Duva), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: geen

Boksfilms blijven doorlopend de aandacht trekken. Afgelopen jaren zagen we titels als Creed, Soutpaw, Grudge Match en The Bleeder. Ook Miles Teller stapte in de huid van een bokser, in dit geval Vincenzo "Vinny The Pazmanian Devil" Pazienza. Onder regie van Ben Younger (Boiler Room) en met hulp van namen als Aaron Eckhart en Ciarán Hinds wist Bleed for This uiteindelijk geen enorme indruk te maken. De ontvangst onder de critici bleek goed, maar financieel wist de film geen indrukwekkende score neer te zetten.

In het $6 miljoen kostende Bleed for This (FT Stercijfer = 6,4) - niet groots vertoond in de Nederlandse bioscoopzalen - volgen we het leven van bokslegende Vinny Pazienza. In 1991 wordt Pazienza in een klap beroemd als hij de ongeslagen kampioen Gilbert Dale verslaat. Wanneer hij vervolgens betrokken raakt bij een auto-ongeluk en mogelijk nooit meer zal kunnen lopen, lijkt zijn carrière van korte duur. Met behulp van een befaamde trainer, Kevin Rooney genaamd, maakt de bokser maanden later zijn comeback.

Sony Pictures bracht de comeback-boksfilm Bleed for This, goed voor een kleine $7 miljoen wereldwijd, onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712609643886 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Bleed for This zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt eerst het logo van Sony Pictures Home Entertainment, daarna de trailers van Underworld: Blood Wars, Billy Lynn's Long Halftime Walk en The Shallows en als laatste het hoofdmenu.

Beeld

De boksfilm pakt in High Definition prima uit met prachtige kleuren, zo nu en dan wat grauwer aangezet. Het is in zijn geheel behoorlijk filmisch, met een lichte korrel. Door het onrustige filmen doet het ook realistisch aan. Ook de meer duistere beelden blijven keurig overeind en details gaan niet verloren. Sony Pictures Home Entertainment levert een prima schijf aan.

Geluid

Het gebruik van geluid is wisselend in de film. Uiteraard is er veel dialoog tussen de verschillende personages, maar er zijn ook enkele bokspartijen en dan gaat geluid een veel belangrijkere rol spelen, met omgevingsgeluiden vanuit het publiek en uiteraard de rake klappen in de ring. Julia Holter was verantwoordelijk voor de muziek en zij is geen enorm bekende in de filmwereld.

Bonusmateriaal

De bonusmaterialen op deze schijf zijn beperkt en het is jammer om te constateren dat er geen featurettes zijn meegenomen. Deze zijn wel terug te vinden op buitenlandse schijven.

Deleted Scenes: In 12 minuten zie je de zeven verwijderde scènes Master Seo, Diner, Family Dinner, Ticket Montage, Hospital Cafeteria, $10 dollar Table en Out of Dinner. Zeker even kijken als je van de film hebt genoten.

Previews: De trailers zoals deze worden vertoond tijdens het opstarten van de disc. Beetje onnodige vermelding dus. De trailer van de hoofdfilm was in dit geval geen overbodige luxe geweest.

Prima boksfilm; degelijke schijf

Met rollen in Whiplash en War Dogs was Miles Teller de afgelopen jaren wat beter in beeld. Ook met Bleed for This zet hij zichzelf weer in de schijnwerpers. Ondanks dat de zoveelste comeback-boksfilm geen memorabel stuk is, is het jammer dat deze niet wat meer aandacht kreeg. Er zijn overduidelijk mindere films. Ondertussen werkt Ang Lee aan een nieuwe boksfilm, namelijk Thrilla in Manila over het gevecht tussen Muhammad Ali en Joe Frazier. Mogelijk in 2018 in de bioscoop.