Blu-ray review 'Baby Driver' - Een visueel en muzikaal hoogtepunt

Geweldige film van Edgar Wright.

Regie: Edgar Wright | Cast: Ansel Elgort (Baby), Lily James (Debora), Kevin Spacey (Doc), Jamie Foxx (Bats), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 29.06.2017 | Recensie: 4 sterren

Nadat hij vertrok bij de superheldenfilm Ant-Man verplaatste de getalenteerde Britse filmmaker zijn aandacht naar een project waar hij al jaren mee bezig was. Al in 1994 bedacht Wright Baby Driver en verwerkte een deel van de film in een videoclip (ook als bonusmateriaal terug te vinden op de schijf). Inspiratie voor Baby Driver haalde Wright uit niet de minste films: Straight Time, Point Break, Reservoir Dogs en Heat.

In de $34 miljoen kostende misdaadfilm Baby Driver (FT Stercijfer = 7,9) ontmoet de getalenteerde jonge bestuurder van vluchtauto's Baby het meisje van zijn dromen en wil stoppen met zijn criminele bestaan. Als hij door zijn opdrachtgever gedwongen wordt om mee te werken aan een overval die gedoemd is te mislukken, zet hij zijn leven, zijn liefde en zijn vrijheid op het spel.

Sony Pictures Home Entertainment bracht Baby Driver - goed voor bijna $230 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de schijf, met uiteraard ook het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609606881 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Baby Driver zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de schijf zien we het logo van Sony Pictures Home Entertainment, gelijk gevolgd door trailers voor Spider-Man: Homecoming en Life en een promo voor de extra's die op de schijf te vinden zijn. Vervolgens verschijnt het hoofdmenu.

Beeld

De beeldkwaliteit die Sony Pictures Home Entertainment laat zien is overtuigend te noemen. Via een mooie 2.39:1 beeldverhouding en een prima kleurweergave is het veelal genieten van deze schijf. De kleuren zijn natuurlijk en iets grauw die uitstekend passen bij het genre film. Iets minder is de scherpte die soms toch iets te mager is, al valt dit niet direct op en moet je er echt op letten. Verder een prima track zonder verdere zwakke elementen.

Geluid

De audiotrack is uiteraard iets waar de fans van hebben of zullen genieten. Bijna aaneengeschakeld is er muziek te horen. Uiteraard met betrokkenheid van de regisseur heeft Steven Price deze in elkaar gezet. Ze werkten eerder samen aan The World's End en hij was de man achter de muziek van Gravity. De vele strakke muziek zit een goed waarneembare dialoog uiteraard niet in de weg. Het betrekken van de dove huisgenoot, de bijhorende gebarentaal, de bewegingen van de cast op de muziek en ook zeker de remixes van het hoofdpersonage Baby geven aan hoe belangrijk muziek is in de film. Heerlijk dus! Minpuntje voor de fans met een grootsere geluidsinstallatie: de track komt alleen in standaard DTS-HD 5.1.

Bonusmateriaal

De schijf van Baby Driver bevat een mooie mix aan extra's. Hieronder de omschrijving van het belangrijkste bonusmateriaal.

Extended & Deleted Scenes: Een mooie reeks van elf langere en verwijderde scènes. Sommige zijn minder, andere juist weer heel cool. Zeker de compleet verwijderde scène Cops & Robbers is vermakelijk.

Behind the Scenes: Dit zijn zes kortere featurettes die zich focussen op specifieke onderwerpen van de film: That's My Baby: Edgar Wright (over... Edgar Wright), Mozart in a Go-Kart: Ansel Drives (het stuurwerk van Baby), I Need a Killer Track: The Music (de muziekkeuze van Baby in de film), Meet Your New Crew: Doc's Gang (de verschillende leden van het team van Doc), Find Something Funky on There: The Choreography (de invloed van de muziek op de film) en Devil Behind the Wheel: The Car Chases (de achtervolgingen). De video's duren tussen de 6 en 11 minuten per stuk.

Selected Scene Animatics: Een blik op hoe acht scènes zijn voorbereid via animaties. Erg aardig gedaan en met bijna 40 minuten ook stevig wat betreft omvang. Leuk om eens te zien hoe dit proces in zijn werk gaat.

Rehearsals & Pre-production: Drie video's waarin de aanloopfase naar de opnames centraal staan. Uiteraard veel beelden van achter de schermen en interviews met cast & crew.

Overig: Op de schijf staan ook twee tracks met audiocommentaar; de eerste is met Edgar Wright en de tweede met Wright en Bill Pope. En dan is er ook nog de extra Complete Storyboard Gallery, de muziekvideo "Blue Song" van Mint Royale en een reeks 'Promo's and More'.

Geweldige filmervaring! Nette Blu-ray schijf

Baby Driver valt niet direct te vergelijken met Wrights eerdere films, maar als er gekeken wordt naar de box office-score dan is het wel de veruit succesvolste film van de Brit. Na verschijning werd er gesproken over een vervolg, maar het zou geen straf zijn om deze film verder met rust te laten; Baby Driver is het herkijken meer dan waard en een vervolg zou dit nog wel eens kunnen verpesten. Wright zou nu werken aan de animatiefilm Shadows voor DreamWorks Animations. Over dit project is echter al een tijdje niets vernomen.