Apple gaat met miljardeninvestering Netflix achterna

Apple gaat met miljardeninvestering Netflix achterna

Maar steekt nog altijd minder in originele content dan Amazon en Netflix dat doen.

Apple wil de streamingmarkt betreden. Vreemd is dat niet: honderden miljoenen mensen hebben een abonnement op Netflix, Amazon of een lokale variant daarvan. Er zit dus veel potentieel om geld mee te verdienen. Dat Apple dit soort markten later dan de rest kan betreden, is ook al bewezen met muziekdienst Apple Music.

Volgens analist Gene Munster, die werkt voor Loup Ventures, zal Apple tegen 2022 jaarlijks 4,2 miljard dollar investeren in originele videocontent. Daarmee wil het bedrijf een flinke duit meepakken van de streamingdiensten. Naar verluidt zal Apple dat proberen via Apple Music, dat omgevormd moet worden tot een video- en muziekdienst.

"Apple heeft vooral interesse in originele content, omdat het daarmee meer kan verdienen met dienstverlening. Momenteel bedraagt de dienstverlening 14 procent van de totale omzet van Apple en dat zal flink toenemen de komende jaren - vooral meer dan de hardwareverkopen van de iPhones, iMacs en soortgelijke apparaten," schrijft Munster.

Vreemd is dat niet: met 30 miljoen abonnees bij Apple Music, is er een sterke basis voor het bedrijf om op voort te bouwen. De kans is dan ook groot dat Apple snel een van de grootste mediadiensten kan hebben, als het eenmaal ook films en series maakt. Een serie is overigens al besteld deze maand, onder meer met Reese Witherspoon in de hoofdrol.

Overigens is die 4 miljard van Apple nog lang niet zoveel als de concurrentie. Netflix geeft in 2018 al 7 miljard dollar uit aan content en Amazon ook zoiets.



NieuwsFilm

meest populair